Marriott lækker millioner af kunders data – igen
Hotelgiganten Marriott International bekræfter, at 5,2 millioner af deres gæster har fået deres private data lækket.
Tilbage i slutningen af februar opdagede man lækket, der kommer fra et ejendomssystem på et franchise-hotel. Det skriver Techcrunch.
Hackerne har stjålet login-detaljer fra to ansatte og brød ind i systemerne i midten af januar.
Ifølge Marriott er der intet, der tyder på, at gæsterne har fået lækket betalingsdata. Til gengæld er der tale om både navne, adresser, telefonnumre, medlemskaber, værelsespræferencer og ’anden rejsedata’.
Stort datalæk i 2018 kostede dyrt
Tilbage i 2018 blev et Marriott-datterselskab, Starwood, hacket. Det betød, at 383 millioner gæster fik lækket deres personlige data – herunder fem millioner ikke-krypterede pasnumre og otte millioner kreditkort.
Det kom til at koste Marriott International 123 millioner dollars - en bøde der på det tidspunkt blev opgjort til 821 millioner kroner.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.