Marketingbureauer driver pseudo-prisportaler i samarbejde med Google

Illustration: Version2
I virkeligheden er prisportalerne reklamekataloger for nogle få butikker og kæder, mener Forbrugerrådet Tænk. Det gavner ikke forbrugerne.

I forlængelse af den bøde, som konkurrencekommisær i Europa-Kommissionen Margrethe Vestager uddelte til Google i juli, har Google indgået et samarbejde med marketingbureauer, der driver pseudo-prisportaler, som ikke gavner forbrugerne.

»Det ligner fup. I virkeligheden er prisportalerne reklamekataloger for nogle få butikker og kæder,« siger Martin Salamon, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten.

EU fandt, at Google holdte prisportaler som Pricerunner ude af Google Shopping, og at Google i stedet promoverede sig selv og samarbejdspartnere. Oven i bøden fik Google påbud om at sidestille konkurrenternes resultater, når søgninger præsenteres for brugerne.

Som konsekvens heraf åbnede Google en auktion, hvor firmaets konkurrenter på linje med Google selv kunne byde på de attraktive pladser øverst i søgeresultatet. For fire måneder siden gik Google ud med et tilbud til digitale marketingbureauer, som blev opfordret til at oprette prisportaler, mod at få klækkelige rabatter til bureauernes kunder ved køb af annoncer hos Google.

Læs også: Google kigger væk mens svindlere malker virksomheders reklamebudgetter

Mikkel Flyverbom, der er professor på CBS, mener, at partnerskaberne mellem Google og bureauerne er problematiske for brugerne:

»Der er ingen tvivl om, at Googles nye tiltag med CSS-partnerskaber (Comparison Shopping Services, red.) gør det endnu sværere for brugerne at navigere i søgeresultaterne. De får noget, der ligner en prissammenligningsportal, men i virkeligheden er det et marketingbureau, der gemmer sig bag. Det betyder, at kombinationen af reklamefinansieret indhold og de rigtige Google-søgeresultater og tilbud fra CSS-partnere gør det endnu sværere at vide, hvad man får, og hvad man er i gang med at sige ja til,« siger han til Jyllands-Posten.

I de seneste måneder er prisportalen Pricerunners trafik fra Google styrtdykket, i takt med at flere og flere nye portaler skyder op. Pricerunner har haft en månedsvis nedgang i sidevisninger fra Google på 20 pct., hviket løbende forværres. 60-65 pct. af trafikken hos Pricerunner kommer fra Google.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Nielsen

Pricerunner er også et betalt, eller "eget" mærke som kun skal promovere firmaets ejere. Som stor set er de samme, ligegyldigt hvilken kæde du vælger.
Alt sammen for at indbilde forbrugeren, at der er fri konkurrence.

Ligesom på byggemarked område hvor der reelt kun er 2-3 kapitalfonde som ejer alle kæderne. De er ikke interesseret i fri konkurrence.

De "fleste" mærkevare er også opkøbt af måske samme kapitalfonde. Hvis vi ser på hvidevarer er det kun Siemens/Bosch som stadig står inde for tysk kvalitet.

Som når man køber Tandberg, Blomberg, Beko, Grundig, ... Så får du i dag et Tyrkisk produkt fra Arçelik A.Ş.

http://www.arcelikas.com/page/80/Brands

  • 6
  • 5
Nikolaj Brinch Jørgensen

Som når man køber Tandberg, Blomberg, Beko, Grundig, ... Så får du i dag et Tyrkisk produkt fra Arçelik A.Ş.


Tandberg er da Cisco, eller er det mig der læser forkert.
Electrolux og Whirlpool er de to største på hvidevarer i verden, Gorenje er også et hvidevarer konglomerat.
At det er konglomerater (ligesom Sydkoreas og Japans virkeomheder er), gør vel ikke kvaliteten dårligere?
Bosch/Siemens er jo i den grad også konglomerater, og ejer f.eks. Gaggenau.
Man kan argumentere at hvis du vil have tysk kvalitet, som står for sig selv så er det Miele du skal vælge.

  • 4
  • 0
Jens Larsen

Som jeg ser det, så er problemet ikke at den enkelte prisportal har egne egne samarbejdspartnere.

Problemet ligger I at Google fremhæver egen prisportal over konkurrenternes prisportal.

Læs: Google udnytter sin dominerende position på et område (søgning) og udnytter det på et andet område(prisportaler). Hvilket effektivt set gør at andre prisportaler ikke kan konkurrere mod Googles prisportal da konkurrenterne ikke kan få samme synlighed/besøgende.

  • 3
  • 0
Albert Nielsen

Vedtag ved lov at virksomheder ikke må lyve.

Den eksisterer for så vidt, men er ikke nem at få i anvendelse ved almindelig handel.

Problemet ligger i ordene 'uberettiget' og 'retsstridigt', og dertil størrelsen af det eventuelle formuetab (pga. retspraksis), for ellers er der jo her tale om både vinding, bestyrke og udnytte en vildfarelse, og en handling som påfører et formuetab.

§ 279."For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab."
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113401

  • 3
  • 0
Peter H. Rankin Hansen

Pricerunner er vist ikke selv for fin i kanten og jeg oplever at mange af deres links bliver blokeret af mine privacy addons.

Læg dér til, at det ofte er relativt nemt at finde bedre priser ved et par simple målrettede søgninger - men det kræver selvfølgelig lidt tålmodighed.

  • 0
  • 1
Maciej Szeliga

De er ikke interesseret i fri konkurrence.


Nej, selvf. er de ikke det - kapitalisme går ud på at opnå monopol - derfor bliver der reguleret og som svar på regulering finder man på "kreative" løsninger.

Et andet "sjovt" eksempel er kreditkort: de to største (hhv. VISA og MasterCard/EuroCard) ejes af samme amerikanske bank så der er stor konkurrence.

  • 3
  • 2
Hans Nielsen

Tandberg er da Cisco, eller er det mig der læser forkert.
Electrolux og Whirlpool er de to største på hvidevarer i verden, Gorenje er også et hvidevarer konglomerat.


Angående Tandberg, det er mig som tager fejl, de blev splittet mellem Siemens og Cisco. Samt navnet bruges af flere andre firmaer i verden.

Med hensyn til varemærker, nej det kan ikke være lige meget.

Det betyder at du som forbruger tror, eller bliver snydt til at tror at der er konkurrence, når du ser priser for forskellige "firmaer", og kæder. Mens du i virkeligheden handler samme sted.

Kvalitet af et mærket kan også falde meget, når først det er overtaget. Nogle firmaer malker bare mærket til døde. Mens forbruger bliver snyd med billigt "kina" skramle.

Lige som mine første Nokia gummistøvler holdte 22 år, så har jeg fået skiftet de sidste støvler 3 gange under garanti, da de ikke holder meget længere end 1.5 år. Nu gider jeg ikke så ikke det mere. Aldrig mere Nokia gummistøvler.
Så det er kun varer mærke, til forskellen på dem og de billige i Harald Nyborg. De sidste holder dog bedre, og er langt billiger.

Electrolux er også bare et varemærket, ejet af samme koncern som også
har disse og sikkert en helt masse andre.

Elektro-Helios , Zanussi , AEG, Volta, Husqvarna, Vølund, Yazoo/Kees , Gardena, Pexco, KTM, McCulloch , Flymo, Jonsered, Klippo, RedMax, Diamant Boart, McCulloch, PoulanPro, Weed Eater, Poulan, Paxton, Scott-Atwate, Atlas, Corberó, Elektro Helio, Therma, Arthur Martin, Zanker, Dometic, Voss, Rosenlew, Faure, Philco, Sanitair,............................................

  • 3
  • 0
Michael Cederberg

Et andet "sjovt" eksempel er kreditkort: de to største (hhv. VISA og MasterCard/EuroCard) ejes af samme amerikanske bank så der er stor konkurrence.

Både Visa og Mastercard er begge børsnoterede virksomheder. Aktierne handles på NASDAQ. De største investorer er kapitalfonde - ingen af dem ejer mere end 10% af aktien. Jeg har svært ved at se hvorfor det skulle give problemer med konkurrencen, selvom jeg gerne så flere spillere på markedet.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere