Manglende tilslutning til rejsekortet efterlader 130 millioner kr. i ubrugte rejserabatter

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Færre end forventet er gået over til rejsekort. Derfor står en millionpulje til rejserabat ubrugt hen.

Rejsekortet er mindre udbredt end forventet. Og det betyder, at færre end planlagt har fået del i den rabat, som rejsekortbrugere får, når de rejser uden for myldretiden. Resultatet er et større millionbeløb i ubrugt rabat.

Mere præcist har Transportministeriet brugt 130 millioner kroner mindre på takstnedsættelse end forventet. Det fremgår af et aktstykke fra Transportministeriet.

Det »skyldes hovedsageligt, at antallet af modtagere af takstnedsættelser uden for myldretiden i 2014 har været mindre end forudsat,« lyder forklaringen fra ministeriet. Rejserabatten er knyttet til rejsekortet, som har fået mindre tilslutning hos danske rejsende end budgetteret.

Rabatten blev vedtaget af regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2012. Hensigten var at skaffe flere passagerer til den kollektive trafik uden for myldretiden, hvor tog og busser kører halvtomme rundt. Der blev sat 300 millioner kroner af årligt på finansloven til at finansiere rabatten, men tilslutningen til rejsekort har altså været så ringe, at kun godt halvdelen af det beløb er blevet brugt.

Pengene skal nu efter Trafikministeriets plan overføres til en anden pulje, indtil politikerne beslutter sig for, hvad den pæne sum skal bruges til.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Erik Jensen

Det var ikke den fede oplevelse. Rabatterne var vist iøvrigt ikke for hovedstadsområdet? Jeg skulle til en julefrokost og tænkte at nu skulle jeg prøve denne offentlige transport, så kunne jeg jo få noget øl og snaps.

Men da jeg så skulle hjem, viste det sig at man stoppede S-togene på en linje kl 20:00 for at teste nogle ting. Ifølge mine med-rejsende, var det noget der skete ofte om aftenen og især om aftenen i weekenden. Så jeg sad småfuld og skulle bruge dobbelt så lang tid på at komme hjem da toget var erstattet af busser. De kunne åbenbart ikke vente til 00:30 hvor linjen stoppede før de skulle teste deres systemer. Service er vist ikke lige i højsædet. Jeg har 2 julefrokoster endnu tilbage som jeg skal deltage i. Jeg vælger at holde mig til Cola og så køre hjem i stedet for.

  • 11
  • 1
#2 Aksel Schmidt

Selvfølgelig. Der findes simpelthen ikke så mange mennesker, der vil eller kan rejse i tidsrummet 'hverdage kl. 11-13 og kl. 18-07'. Er der nogen, der kender beregningsgrundlaget for de 300 millioner?

  • 3
  • 0
#6 Camilla Bang

Nedlukning af klippekortet: Den sidstnævnte dato jeg har fundet for Hovedstadsområdet er at salget stopper 8. januar. Kortet kan bruges indtil 30. juni 2015. Om det også gælder for andre klippekort fx København-Nykøbing F har jeg ikke kunnet få oplyst (turen er væsentlig billigere på klippekort end rejsekort). DSB's billetpriser stiger med 1,35% 18 januar.

  • 1
  • 1
#8 Peter Kyllesbeck

Nedlukning af klippekortet: Den sidstnævnte dato jeg har fundet for Hovedstadsområdet er at salget stopper 8. januar. Kortet kan bruges indtil 30. juni 2015.

Fra http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/hovedstadsomraadet/billetterog...

Klippekort kan købes til og med den 8. februar 2015 – og kan benyttes til og med den 30. juni 2015. Refusion af ubrugte klippekort kan ske fra den 1. juli 2015 og frem til og med den 8. februar 2018.

  • 0
  • 0
#9 Maciej Szeliga

...at de der rabatter til Rejsekortet er skruet sammen på en måde så: 1. Det er umuligt at opnå en rabatterne 2. De gælder ikke i HT-området, der kan man aldrig komme under klippekort prisen 3. hvis man kommer til at foretage en ikke rabatgivende rejse så stryger de "rabatpoint" som man har optjent indtil denne ikke rabatgivende rejse

Det er kun noget jeg har læst (bl.a. her på sitet) og hørt i radio / TV uden at jeg dog vil kunne huske hvornår. Jeg havde et månedskort indtil abbonnementsordningen gik i fløjten (efter jeg tillod mig at prøve at skifte bank) men nu kører jeg altså i bil for det er for træls at finde rundt i den offentlige transport og servicen er også blevet totalt uacceptabel uden for zone 1,2,3 (en bus i timen ??? de må være på dårlige svampe).

  • 0
  • 0
#12 Deleted User

At der er "uventet" færre, der bruger rejsekortet, når udfasningen af klippekortet hele tiden udskydes, og man derfor ikke kan komme af med den rabat, der alene var tiltænkt rejsekortbrugerne. Nu var det vel ikke en regeringsbeslutning at rabatten lige skulle gives på DEN måde. Det var nok kun et skøn i det pågældende ministerium, at tiltaget ville medføre en manglende indtægt på de 300 millioner, som blev tildelt som udmøntning af valgløftet om "markant" billigere offentlig transport. Men grundlaget herfor forsvandt jo samtidigt med indtægten fra Trængsesringen...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere