Manglende lærer-samarbejde stopper it i folkeskolen

Folkeskolen har ofte it-udstyr nok, men mangler godt digitalt undervisningsmateriale. Derfor skal lærerne hjælpe hinanden gennem en central byttebørs, foreslår Teknologirådet.

Der skal mere it ind i folkeskolen, har det lydt i snart mange år, og der er da også blevet postet mange penge i bærbare computere, trådløst netværk og smartboards.

Men alligevel står det sløjt til med brugen af it i den daglige undervisning, konkluderer en arbejdsgruppe under Teknologirådet, som har kigget nærmere på it-hverdagen i skolerne.

»Mange steder kniber det alvorligt med at udnytte det store potentiale, der ligge i it-understøttet læring. Ifølge skolerne er forklaringen først og fremmest mangel på tid til at integrere it i undervisningen. Samtidig har lærerne vanskeligheder med at afklare, hvornår det giver
mening at bruge it,« siger Jacob Skjødt Nielsen, projektleder i Teknologirådet og tovholder på 'Skoler og medier'-arbejdsgruppen, til organisationens nyhedsbrev Fra Rådet til Tinget.

Mange lærere kommer på kurser om at bruge it i undervisningen, men går i stå, når dagens dont igen kalder. Der mangler opbakning fra ledelsen og kollegaer til at bruge tid på noget nyt, og der mangler især materiale til inspiration.

Når ildsjæle blandt lærerne har succes med it-understøttet undervisning, er der ingen nem måde at dele sådan et undervisningsforløb med andre lærere på, lyder en af konklusionerne.

Derfor bør man arbejde for en mere officiel måde at dele den viden på, anbefaler arbejdsgruppen.

»Jeg så gerne, at der blev skabt en it-vidensbank med tilknyttede rådgivere, som lærerne kan trække på, når de selv udvikler it-baserede undervisningsmaterialer. Færdige materialer skal efterfølgende lægges på hylderne, så andre kan downloade og anvende dem,« siger Helle Fisker, der er pædagogiske udviklingskonsulent og en af deltagerne i arbejdsgruppen, til nyhedsbrevet.

Det kan også være en hjælp, hvis lærerne bliver sat sammen i grupper, der skal tænke it ind i undervisningen i stedet for at stå med ansvaret alene, foreslår gruppen.

Selvom mange folkeskoler nu er godt udrustet, er tekniske problemer eller manglende udstyr dog stadig et problem for mange lærere. Alle skoler skal som minimum have en solid it-infrastruktur, fastslår Teknologirådets arbejdsgruppe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Pedersen

Vi har ikke nogen IT administrator for det er der ikke råd til...

Resultat - Intet af skolens **** virker rigtigt og lærere/elever tager sommetider EKSTRA computere med fra skabene fordi de ved af nogle af dem ikke vil virke...

Det resulterer så bare igen i at vi bruger en såkaldt "debugging konto" med administrative privligier (så er der da firefox :P), da vores egne tager alt for lang tid at indlæse. Nåh ja, smart af administratoren (okay, den TIDLIGERE administrator) ikke at sætte et password på den i øvrigt...

Oooh de fleste af computerne er IBM Thinkpad S60 og mange af dem kun med en "finger knub" eller hvad den nu hedder... De rigtig avancerede har touchpads men det er kun nogle af dem ... looool.

Skal jeg fortsætte med at systemerne ikke autoopdatere og at både WindowsXP og Flash er i oldtidige versioner... WindowsXP er i hvert fald kun SP2 så vidt jeg kan hitte ud af dem (kan godt være den har fået lidt ekstra patches... det håber jeg da i hvert fald)... Mener dog vi har IE7 men er ikke helt sikker :S

  • 0
  • 0
#2 Venligst Slet Min Bruger

Det virker også umiddelbart dumt at ansætte en IT-administrator pr. skole. Det render da hurtigt op.

Jeg så hellere at man indførte IT-undervisning i folkeskolen, hvor eleverne kunne have hands-on undervisning i sikkerhed (SP2 og IE7!!), virus, linux, osx og andet relevant istedet for nu, hvor det vel bare er Office 2007 man bliver undervist i.

På den måde kunne man få lært eleverne lidt om IT, samtidig med, at man kunne tilbyde de "bedste" af eleverne, at de mod en beskeden timeløn kunne fixe skolens computere. Det må alt andet lige være billigere end at skulle have eksterne konsulenter ud for at fixe det.

  • 0
  • 0
#3 Nils Bøjden

Du nævner adskillige begrundelser for at skolens IT skal være en del af den fælles kommunale it, således at IT-strategi, sikkerhedsprocedurer, administrative retningsliner, indkøb, applikations valg osv bliver foretaget af en central funktion.

Men derudover kunne jeg forestille mig at multimedieskatten sagtens kunne spænde ben for yderligere brug af IT i undervisningen. Hvis ikke kommunen som arbejdsgiver udstikker retningslinier som siger : Alle lærere bruger IT og er i besiddelse af en bærbar PC, udleveret og kontrolleret af kommunens centrale IT funktion, eller kan de ikke være ansat her hos os. Hvad de har af aftaler med SKAT kommer i princippet ikke os ved.

  • 0
  • 0
#5 Kristian Østergaard

Det tager tid at integrere IT i undervisningen så man også får udbytte af det.

Lærere bruger generelt aldrig tid på noget de kan springe over, og det er det største problem.

Men systemer som 3-4 login inden man kan bruge en webapplikation er også med til at tage pusten fra de fleste. Forestil dig en time som starter med 5 min boottid på en gammel maskine og pw i flere omgange mens eleverne venter. 10 minutter kan der godt gå. Timen er 45 minutter så det er en høj pris.

  • 0
  • 0
#7 Henrik Pedersen

Well... Hvilken undervisning i Office? Det er faktisk kun Word vi har lært at bruge, og så meget basale power points.

Ud over det, så har min klasse været heldig og haft en "nørdet" matematiklærer som lige satte os ind i Excel (jeg kunne det dog allerede) men det er længe siden og jeg tror ikke der er nogle fra den gang der kan huske hvordan man indsætter en SUM funktion ell.

Hvad angår at ansætte elever til arbejdet, så tvivler jeg på hvor god en idé det er. De vil have adgang til alle lærernes dokumenter og alt den slags hvis de ville. Jeg kan godt se det vil være dyrt med en IT admin pr skole men vi har før haft et system (i hvert på de skoler jeg har gået på) med en VIRKELIG pro admin der var på 2 - 3 skoler, og så var der en UDDANNET superbruger på hver skole. Det virkede faktisk ganske udemærket hvis du spørger mig.

Hvad angår dual boot er BIOS'en låst. Jeg har overvejet at få den låst op en dag, men som 9. Klasse med 1 måned tilbage eller sådan, så gider jeg næsten ikke.

Så igen, jeg vil ikke brokke mig for meget... Ham den tidligere IT admin han var typen der kom op i klasserne og tog os ud og "forhørte" os hvis vi sendte en "net send" kommando selvom alle computere alligevel filtrerede den fra.

(Haha, hvis han nogensinde kommer tilbage har jeg skrevet en sød besked til ham <3 xD - Kunne være jeg også skulle ligge lidt Hannah Montana musik ind til ham ligesom adminen på min gamle skole?)

  • 0
  • 0
#8 Henrik Mikael Kristensen

Jeg er lidt flov over, at man kan lave et apparat som OLPC og sende det til fattige lande, men at man ikke kan finde et lignende system, eller bare direkte bruge det her i Danmark.

Det er jo ikke mening, at danskere skal sidde og være misundelige på nogle skolebørn i en paraguyansk landsby, fordi de har fungerende computere, der ikke skal bruge 15 minutter på at logge ind i et eller andet stenaldersystem?

Er vi mest interesserede i generel IT indlæring eller bare at lære eleverne, hvordan de bruger de gængse Windows programmer? Jeg bemærker at Henrik Pedersen snakker om Word, Excel og Power Point, i stedet for "tekstbehandling", "regneark" og "præsentation".

Så vidt jeg ved, kræver OLPC ikke administration, kan lave adhoc netværk, hvor skoler ikke har en intern netværksstruktur, kan bruges udendørs og er ret solid i modsætning til de almindelige bærbare, der har været uddelt til børn, jeg har set udsat for diverse aggressioner, osv.

OLPC'en kører bl.a. Squeak, som er ganske glimrende til undervisning.

Kan man leve med dens grønne farver, og at det nok ikke er verdens hurtigste maskine, er der måske noget at hente. Eller også kunne man sætte prisen op til det en standard MS Office licens koster og få en højere speccet maskine der passer bedre til danske forhold. Evt. kunne den være rød og hvid i stedet for grøn og hvid. :-)

Vi kan lige så godt indrømme, at hvis der ikke bliver noget ordentligt administration i skolerne, jamen så skal maskinerne bygges til at skulle administreres mindst muligt, og der skal være færrest mulige servere og andre kasser i baglokalerne til at stå og støve, og som skal pilles ved af en ekspert. Så følsomme har bøgerne jo aldrig været.

Men nu er jeg bare dum og naiv.

  • 0
  • 0
#9 Henrik Pedersen

Du har fuldstændig ret... Jeg har heller aldrig kunnet forstå meningen ved at vi kan have nok så travlt med Ulands pc'er men vi kører selv på (det værste tilfælde jeg har set) Win 3.1 på et bibliotek i den danske folkeskole!!!

Vil så godt lige påpege at jeg selv er ganske velkendt med andre programmer såsom OpenOffice. MEN. Du har igen helt ret, det har vi aldrig hørt et eneste lille pip om i skolen. Og så skal vi da slet ikke bevæge os hen mod Linux, så går det helt galt. For mange er Windows definitionen på en computer og Mac's er noget "de seje" har.

Uanset hvad så synes jeg et af de også RIGTIG store problemer er den lukkethed der er på skolerne. Jeg har en Intel I7 bærbar med alt det nye "gejl" og det, men jeg kan ikke bruge den på min skole. Hvorfor ikke? Simpelthen fordi vi ikke må koble os til skolens net. Det ser jeg som et af de største problemer. I den tid hvor alle firmaer snakker om at folk selv kan have deres pc'er med, hvorfor så ikke også folkeskolen? Så var vi mange gange også ude over det problem med manglende / forsvindende usb pinde og alt den slags problemer. De skal ikke komme og påstå det vil repræsentere sikkerhedsproblemer for skolen, for med den elendige sikkerhed de har implementeret lige pt. så kan det da ikke blive værre af eleverne selv tager deres computere med?

Min mistanke er at nogle fine mennesker et eller andet sted synes det vil være syndt for de andre børn når nogle har råd til en pc og andre ikke har...

Den slags for forskel på eleverne har selvfølgelig aldrig fundet sted før i den danske folkeskole og det er ganske normalt at alle danske skoleelever, går i det seneste tøj fra HUMMEL og Björn Borg. Og selvfølgelig har de alle iPhones 4, for hvem har ikke det?

  • 0
  • 0
#11 Jesper Jepsen

En sys admin pr skole er ikke meget når man ser på antal bruger og maskiner, en virksomhed med det setup havde forlængst ansat en.

Problemet er at man ikke vil acceptere at computere og software er lige så forgængeligt som salat, og ikke som bøger fra krigens tid.

  • 0
  • 0
#12 Kim Koch Rasmussen

Det er jo meget trist at læse om den situation Henrik Pedersen beretter - og jeg håber virkelig at han har været ekstrem uheldig med valg af skole.

Jeg er selv lærer (og it-mand) på en normal folkeskole, der ikke bruger store summer på nyt hardware - men der er langt til de beskrivelser Henrik giver. Nuvel vi har også computere der kan tage flere minutter om at logge på, specielt når eleverne (trods meget oplysning) gemmer store filer på skrivebordet der er med i deres roaming profile, fremfor i "Mine dokumenter". Vi har også maskiner der går ned, nogen vi ikke kan forklare fejlen på, og andre pga. pilfingrer... Det passer nok meget godt at ud af et klassesæt af bærbare er der en om dagen der ikke virker helt som den skal - spørgsmålet er så om den bliver fejlmeldt, så vi kan få den fikset.

Henrik får det nærmest til at lyde som om IT ikke bliver brugt i skolen til andet end Word - skal man lærer om regneark kræver det at ens matematiklærer er it-nørd. Jeg skal ikke sige at det Henrik skriver er løgn, men jeg har meget svært ved at tro på det - det passer LANGT fra til det billede jeg har. Jeg vil gerne se den matematiklærer der vil påstå at hans undervisninger lever op til Fælles Mål (det lærerne SKAL undervise efter) hvis ikke regneark (som mange steder er lig Excel - korrekt) inddrages. Men også andre programmer inddrages. Nuvel, det er ikke alle matematiklærer der underviser deres elever i CAS, men flere og flere gør - det ved man hvis man følger med i lærernes debat om gode undervisningsmidler i matemtatik på SkoleKom (undervisernes interne debatsystm). Mange lærere bruger tegne og grafprogrammer. Så sent som kl. 13 i dag kom jeg forbi en klasse der var i fuld gang med at fremvise de 3D-tegninger de havde lavet i Google Sketchup som led i et matematikprojekt. Det var ikke en opgave læreren selv var kommet på, men han havde fundet den (og tilrettet den) i matematikkonferencen på SkoleKom - og det uagtet at denne artikkel siger der ikke findes mulighed for at dele gode it-forløb mellem lærere. Det er løgn, de findes - problemet er at få flere lærere til at bruge dem.

Flere og flere af mine kollegaer der ikke ved det store om it (tror mig - der kommer mange "sjove" spørgsmål til it-vejlederen i løbet af en dag) arbejder med netaviser og videoredigering i deres undervisning. Det går ofte gal med videoredigering, når lærer og elev ikke har styr på forskellem mellem rå-fil, redigeringsfil (fx en MovieMaker fil) og færdigt produkt... Men det gør omvendt at jeg ved at der arbejdes med det - og giver så mulighed for at pege på værktøjer til on-line redigering af videoer, så man undgår bøvlet...

Vi ser flere og flere elever der har egne bærbare med - her kan jeg måske se at jeg er ansat i en kommune og en skole der har taget god infrastruktur alvorligt tidligt. Vi har ordentlig WiFi dækning, og naturligvis netværk eleverne må logge på - hvilket jeg kan forstå mangler flere steder. Men på så mange andre områder end infrastruktur har vi ikke brugt mange penge på it.

Folkeskolen har stadig lang vej inden IT er integreret i undervisningen - men det er altså langt fra så grelt som Henrik beskriver alle steder.

Og lige den med de mange logins og password: HVIS der findes steder hvor man har mere end ét brugerID og pw, så man man som lærer og elev slå i sin skoleleders bord, for der findes en (relativ billig) løsning som skolen nemt kan bruge. Hos os har alle det samme ID og PW til windows-login, vores intranet, SkoleKom, nationale test, langt de fleste af de sites vi har abonnement på - samt naturligvis også for at tilgå vores trådløse gæstenet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere