Mange HBO Nordic-brugere oplever store problemer med Chromecast

Illustration: Mbruxelle/Bigstock
Kan være knyttet til én specifik model.

Selv om indholdet ofte begejstrer, er det sjældent, at HBO Nordic får de store ovationer for den tekniske del af sin streamingtjeneste. Men på det seneste har omtalen tilsyneladende nået et foreløbigt bundniveau. Det er specielt synligt i Google Play Store, hvor man kan læse brugeranmeldelse efter brugeranmeldelse, hvor kunder giver HBO Nordic-appen én af fem mulige stjerner. Kun undtagelsesvist er der nogle, som fortæller, at de er rigtig tilfredse.

Der er varierende grunde til utilfredsheden, men en stor del af årsagen til de negative omtaler skyldes et relativt nyt problem knyttet til afspilning af tv-serier på den store skærm via Chromecast.

’Crasher’

Brugerne kan som regel fint afspille den episode, som de ønsker at se. Men så snart episoden er slut, og rulleteksterne skal til at gå i gang, bliver skærmen sort, og man kan ikke kommunikere med Chromecast.

Ofte kan man høre sporadiske lyde fra afspilningen, som fortsætter i baggrunden, men det er ikke muligt at afbryde dem eller starte afspilning af andet indhold, heller ikke fra andre kilder, som understøtter Chromecast.

Det eneste, som hjælper, er at genstarte Chromecast, enten ved at slukke for strømmen eller ved at sende en genstartskommando fra Google Home-appen.

Kun Chromecast Ultra?

Mange af dem, som har klaget over problemet, fortæller, at de bruger Ultra-udgaven af Googles Chromecast-enheder. Digi.no har spurt HBO Nordic, om problemet også gælder andre enheder med Chromecast-understøttelse, men har ikke fået noget entydigt svar.

Det, som virker åbenlyst, er, at problemerne ikke afhænger af, hvilken klient der bruges, når afspilningen startes. Og problemerne opleves tilsyneladende helt uafhængigt af, om afspilningen startes med Android-appen, iOS-appen eller browseren på for eksempel en pc.

Mange af dem, som klager over fejlen, fortæller, at de ikke oplever tilsvarende problemer med andre indholdstjenester, som Netflix og YouTube.

Har involveret Google

HBO Nordic har bekræftet fejlen.

»Der er tale om et problem, som vi er klar over, og som vi samarbejder tæt med Google om at få løst,« skriver Isabell Langvatn Goren, PR-chef for Norge i HBO Nordic, i en e-mail til digi.no.

»Vi ved endnu ikke, hvornår vi får løst det, desværre, men det har høj prioritet for os at få løst det så hurtigt som muligt,« fortsætter hun.

Så vidt hun ved, er ikke alle brugere af Chromecast Ultra ramt af problemerne.

Tre måneder

Det er uklart, hvor længe der har været problemer. Den ældste rapport, vi har fundet, er fra 8. november sidste år. Det er snart tre måneder siden.

De fleste af brugerne lægger automatisk skylden på HBO Nordic, men der er også nogle, som kritiserer Google for, at Chromecast ikke er beskyttet mod det, HBO Nordic eventuelt gør forkert.

Hvad der er den tekniske årsag til problemerne, er der foreløbig ingen informationer om.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Malthe Høj-Sunesen

Relativt nyt problem? På intet tidspunkt har understøttelsen for Chromecast været god. Mit fjernsyn har indbygget Chromecast, men jeg var nødt til at købe en Chromecast (v.2) for at kunne se GoT, Handmaid's Tale og Westworld på mit fjernsyn - for det virkede simpelthen ikke på mit fjernsyns indbyggede Chromecast.

Indholdet er fint. Deres tekniske løsning er direkte dårlig.

René Nielsen

HBO har i de knap 3 år jeg har haft HBO virket fint på Apple TV selvom det nogen gange kan være uoverskueligt at finde den rigtige serie.

Jeg håber at den del er bedre på andre platforme!

Men når først serien er fundet, så virker det.

Log ind eller Opret konto for at kommentere