Malmø udklækker spiludviklere direkte til AAA-virksomhederne: »De ved, hvad de får«

5. april kl. 03:453
The Game Assembly
Illustration: The Game Assembly.
The Game Assembly i Malmø har i mere end et årti uddannet en stor andel af udviklerne til den svenske spilindustri. Version2 har besøgt skolen, der producerer it-arbejdskraft på samlebånd til de store AAA-firmaer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et whiteboard er plastret til med farverige post-its. Tavlen er delt op i kolonner, der hver har fået tildelt en farve og et navn. Spilgrafiker, spilprogrammør og level design, står der, for blot at nævne et udpluk. På sedlerne hænger igangværende opgaver samt et tidsestimat.

Isa Nordén tager et kig på tavlen og sukker.

»Hele gruppen er bagud. De er altid for ambitiøse.«

Hun er uddannelseschef ved The Game Assembly, en skole i Malmø og Stockholm, der uddanner cirka 9 pct af de fuldtidsansatte i den svenske spilindustri, og som ifølge talentplatformen The Rookies ligger blandt de bedste spiluddannelser i verden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vores studerende har svært ved at begrænse sig. Men de skal nok nå i mål. Det gør de altid,« siger hun.

The Game Assembly
Illustration: The Game Assembly.

Handler om at samarbejde

Sverige har i mere end to årtier haft spiluddannelser, og i skrivende stund kan man tage en uddannelse med fokus på spiludvikling på mere end 30 uddannelser rundt om i landet. Desuden anslår brancheorganisationen for den svenske spilindustri, Dataspelsbranschen, at mindst 500 spiludviklere bliver uddannet hvert år.

En af de kommende spiludviklere er David Leonardsson, der læser på linjen technical artist på The Game Assembly i Malmø. Han fortæller, at han skiftede fra en teknisk högskola - en videregående uddannelse med fokus på naturvidenskab - i Karlskrona, hvor han havde nogle fag inden for spiludvikling, men at de ikke var målrettede nok for ham.

The Game Assembly
  • Blev grundlagt i 2008 i Malmø og åbnede i 2019 en afdeling i Stockholm.

  • Uddannelsen er en yrkeshögskola, der på dansk svarer til en videregående erhvervsuddannelse og er karakteriseret ved at have længere praktikperioder som en del af uddannelsen. Der findes uddannelser inden for det meste - blandt andet sundhed, landbrug, økonomi, medier og kommunikation - og de tager typisk 2 år at gennemføre.

  • Skolen har 4 forskellige linjer af 2,5 års varighed - spilgrafiker, level designer, spilprogrammør og spilanimator
    Undervejs i uddannelsen når de studerende at lave 8 spilprojekter, inden de tager i praktik.

  • Den 5. uddannelse, technical artist, tager 1,5 år og er bygget anderledes op end de andre - f.eks. når de studerende på denne linje ikke at arbejde på lige så mange spil.

»Skolens omdømme er enormt godt, og så gør den indbyggede praktikperiode, at man har gode muligheder for at få et job efterfølgende,« siger han.

Gennem de 2,5 år på uddannelsen når de studerende at gå fra idéudvikling til færdigt spil otte gange, mens de i slutningen af uddannelsen søger praktik hos spilvirksomheder, som ofte ender med at ansætte dem.

Ifølge Isa Nordén bliver 90 pct. af de færdiguddannede fra The Game Assembly ansat i industrien inden for seks måneder af dimission. 

Isa Nordén
Illustration: The Game Assembly.

Det skyldes i høj grad, at de studerende har indgået i en spilproduktion gentagne gange. Spiludvikling foregår på tværs af professioner og derfor kræver det, at man er i stand til at samarbejde. Netop dén tilgang har man hos The Game Assembly, og det, mener Isa Nordén, er med til at gøre det til en unik uddannelse.

»I alle projekter skal du arbejde sammen med de andre professioner, for sådan fungerer det ude i virkeligheden. Som spiludvikler bliver du nødt til at have en vis kompetence og forståelse for dine kollegers arbejde,« forklarer hun. 

»Når en level designer efterspørger noget bestemt, bliver du nødt til at forstå, hvad vedkommende snakker om.«

»Kill your darlings«

Tankegangen ræsonnerer blandt de studerende.

»Uddannelsen prøver at simulere den virkelige verden med de forskellige professioner, og det kan jeg virkelig godt lide,« siger Ditte Galsgaard Frederiksen, der læser til spilgrafiker. Hun har tidligere læst et semester på The Animation Workshop i Viborg, men syntes ikke, at skolen var fokuseret nok på spiludvikling til hendes smag.

»Tempoet her på skolen er hektisk og kan være stressende, men det tvinger os også til at slå vores darlings ihjel, så vi kan blive færdige. Vi lærer tidsestimering og tidshåndtering, fordi man har X antal uger til at blive færdig med et projekt.«

Ditte Frederiksen og David Leonardsson
Både David Leonardsson (th) og Ditte Galsgaard Frederiksen (tv) er bevidste om spilindustriens verserende problemer, men er fast indstillet på, at de kan være med til at ændre det til det bedre. »Vi er industriens fremtid og skal være med til at ændre den sexistiske kultur, der findes i dele af spilindustrien,« siger Ditte Galsgaard Frederiksen. Illustration: The Game Assembly.
Se større version Illustration: The Game Assembly.

David Leonardsson er enig og tilføjer, at det er en god læring at gøre sig, inden de kommer ud i den virkelig verden, hvor der også vil være stressende perioder og deadlines, der skal nås. Samtidig er miljøet også stærkt motiverende, mener han.

»Alle her er virkelig passionerede omkring spil, og det motiverer mig meget. Jeg sammenligner mig selv med de andre og bruger det som drivkraft til at blive bedre. Desuden er det inspirerende, at underviserne har erfaring fra industrien, modsat undervisere på andre uddannelser, der i højere grad er generalister,« siger han.

De to studerende er dog enige om, at dagene, der varer fra 09:15-18:15 hver dag, er lange og hårde, mens de store mængder gruppearbejde kan have sine udfordringer. 

»Fra skolens side er der meget fokus på effektivt samarbejde, og hvordan vi håndterer konflikter,« fortæller Ditte Galsgaard Frederiksen. »Men både dét og de lange dage, tror jeg ikke er enestående for vores uddannelse. Samtidig er det god erfaring, for vi kommer nok også til at opleve lignende situationer, når vi får et job.«

Ditte Galsgaard Frederiksen
Illustration: Ditte Galsgaard Frederiksen.

Vellidt af AAA-virksomheder

Hverken Ditte eller David har ambitioner om at starte deres egen spilvirksomhed, når de er færdiguddannede, men vil hellere forsøge at få et job i en stor AAA-virksomhed for at opbygge erfaring.

Og uddannelseschef Isa Nordén fortæller, at det meget sjældent sker, at deres studerende starter en virksomhed. Ifølge hende er det én gang hvert andet år, at en eller flere studerende starter noget nyt.

»Vi siger, at vores uddannelser er for AAA-firmaer, men de studerende kan selvfølgelig selv vælge, hvor de vil arbejde,« siger hun.

Emil Lundedal Hammar, der er postdoc ved Det Kongelige Akademi og forsker i spiludvikling, fortæller, at spilvirksomhederne er meget begejstrede for The Game Assembly.

»Folk fra The Game Assembly bliver uddannet i én færdighed – f.eks. at arbejde med shaders – og er meget specialiserede i det, hvorefter de får et praktikantforløb hos en stor virksomhed og forfiner den færdighed. Det elsker de store spilvirksomheder, for de får deres specifikke behov i deres store produktioner opfyldt, når de ansætter dem,« siger han.

Isa Nordén er enig i den danske forskers betragtning, men hun fortæller, at de studerende alligevel får en del almene færdigheder.

»Han har ret, og så alligevel ikke helt. Undervejs i det andet år får de studerende mulighed for at specialisere sig i en bestemt færdighed i 14 uger – det kunne være at være en character artist. Men inden da lærer de en bred vifte af redskaber, og inden for deres uddannelse har de alle sammen de samme fag. Vores uddannelse giver de studerende en platform, som de kan vælge at specialisere sig indenfor.«

The Game Assembly
Illustration: The Game Assembly.

Generalister såvel som specialister

De to studerende oplever ikke, at der kun er specialister blandt deres medstuderende.

»I min klasse er der folk, der kan lide at lave 3D-modellering, andre kan lide at lave teksturer, mens andre igen foretrækker 2D – tegninger, koncepter, specialeffekter. Men så er der også en som min sidemakker, der laver lidt af hvert. Hard-surface modellering, shading og scripting. På den måde er han en generalist,« fortæller Ditte Galsgaard Frederiksen.

»Det ved spilvirksomhederne godt, for hvert år tager de praktikanter fra skolen. Enten kan de finde én, der er vildt god til at lave visuelle effekter, eller også kan de finde en med et bredere skillset.«

Og hvordan ser man på at skulle ud i en branche, hvor der har været megen mediedækning af store mængder overarbejde – kaldet crunch – og seksuelle krænkelser?

»Senest havde vi Unionen (Sveriges største fagforening, red) ude og holde et oplæg om tryghed på arbejdspladsen, mens der også er meget fokus på sexisme her på skolen og den ulige kønsfordeling i branchen,« fortæller Ditte Galsgaard Frederiksen.

David tilføjer, at der blandt svenske spilvirksomheder virker til at være en modbevægelse mod crunch fænomenet.

»Virksomhederne gør meget ud af at sige, at de har en anti-crunch politik,« siger han. »Men der findes stadig firmaer, der har mængder af crunch,« indrømmer han, mens hans medstuderende ved siden af nikker.

»Drømmen er, at jeg om 25 år stadig arbejder med cool spil og har det sjovt med det, mens der i hele branchen er kommet flere kvinder i ledende roller,« siger Ditte Galsgaard Frederiksen.

Herunder kan du se et sammenklip af forskellige produktioner fra studerende gennem de sidste 5 år.

Remote video URL
3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
6. april kl. 14:10

Lars Pedersen - Er det ikke en lidt forsimplet måde at anskue tingene på? Det jo ofte interessen der driver de dygtige, og ikke så meget hvad der er lukrativt

3
6. april kl. 23:58

Det er nok også lidt svært at "tvinge" folk til at "kede sig" og til gengæld styrke økonomien (hvis økonomi?). Altså vil man lave et fedt spil eller en app, der kan forkludre Rejsekortet (yderligere)?

1
5. april kl. 23:15

Denne uddannelse er hardcore og jeg har stor respekt for de studerende der gennemfører den. Men spilbranchen er ikke særlig lukrativ, og hvis disse intelligente og flittige studerende blev IT-konsulenter i stedet, ville de selv og økonomien som helhed tjene meget mere.