Mærsk og IBM går sammen om ny blockchain-platform

Illustration: pixabay
Den danske skibs- og containergigant Mærsk går nu med på blockchain-bølgen. En fælles platform på tværs af hele shippingbranchen skal fjerne unødvendigt og dyrt bureaukrati.

Der er tilsyneladende intet, der stopper Blockchain-hypen.

A.P. Møller-Mærsk lancerer nu sammen med IBM en ny blockchain-baseret handelsplatform, der skal bruges inden for shippingindustrien - og den vil være klar til brug i midten af 2018.

Indenfor shipping er der tonsvis af papirarbejde og bureaukrati, der med blockchain kunne gå både hurtigere og billigere, skriver Reuters.

»Det centrale element, der mangler for, at industrien for alvor kan digitalisere og opnå sit fulde teknologiske potentiale, er, at der skal være et værktøj, der sætter standarder på tværs af hele økosystemet,« siger Vincent Clerc, Chief Commercial Officer hos Mærsk, til Reuters.

Læs også: Ny kryptovaluta-feber er begyndt: Grafikkort flyves til Island

For eksempel kan en enkelt forsending af kølevarer på sin vej fra Østafrika til Europa komme forbi næsten 30 forskellige par hænder eller organisationer, hvilket kræver over 200 forskellige former for kommunikation.

Hele den bureaukratiske proces kan fylde helt op til 20 pct. af den samlede pris for at fragte varer, oplyser Mærsk.

Både told- og havnemyndigheder i verdens største handelshavne virker interesserede i projektet - og det samme gør flere andre shipping-selskaber.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
Jesper Foldager

Det er en gammel nyhed at Mærsk gerne vil bruge blockchain teknologi i forbindelse med shipping, men er der nogen der har en ide om hvordan? For mig er det ikke indlysende hvordan man kobler de to ting. Jeg kan forstå at block chain skal løse problemet med at have en delt transaktionshistorik, men jeg kan ikke se hvordan simple transaktioner skal bruges i shipping. Det kan være de har fundet på et smart system baseret på smart contracts—det ville være interessant at høre om. Skal de lave deres egen blockchain, eller bruge en eksisterende? Hvordan undgår de at der bruges uforsvarligt meget strøm på det hele? Hvis de laver deres egen block chain skal den så være baseret på proof of work? Hvad skal belønningen være? Skal det være en publicly traded coin som kommer til at indgå i det eksisterende vanvittige cryptovalutamarked?

Frank Klevenhaus

Man sender ufatteligt meget papir rundt, for at sikre sig at det er den rette ejer der modtager lasten.
Prøv at søge på Konnossement eller Bill off Lading. Det vil alt andet lige være nemmere med en kode til den block der repræsenterer netop din last.

Noget andet er hvordan man vil mine blokke ud. Når man tænker på hvor meget det kræver at finde bare en block/bitcoin i det nuværende system??

Benjamin Bach

Lad os tage udgangspunkt i kravene til alle de "30 forskellige par hænder eller organisationer":

  • Internetforbindelse
  • Verifikation og bevis af autencitet/identitet for påstand

En Bill of Lading er et dokument, der for modtageren beviser, at denne er retmæssig ejer, samt hvem der er afsender og shipping agent. Den knytter således container-nummeret sammen med nogle identiteter.

Derudover findes der en masse omkring told, som også er super-vigtigt, men det lades vi da bare som om ikke eksisterer, det bruger shipping branchen jo sleeeet ikke tid på :)

En Bill of Lading kunne erstattes af et digitalt signeret dokument: Den gamle Bill of Lading var på papir, og hvis den var digital, kunne man signere den digitalt. Det ville være smart, det er jeg enig i, og en digital standard for udveksling af denne, ville være super. Det er jo lidt det, som f.eks. DHL har internt og implementeret på globalt plan.

Blockchain? Tjah, man kan jo altid kryptere og signere påstande gennem et system, man stoler på. Dette er vel humlen -- hvordan blockchain er interessant i denne sammenhænge, har jeg stadig til gode at forstå, og jeg kan desværre ikke se, hvordan blog-indlægget forklarer det? Vil rigtig gerne høre en forklaring på specifikt hvordan blockchain skulle løse noget, man ikke allerede kan med konventionel Public/Private Key kryptografi.

Jeg kan også se nogle problemer med p2p og den decentrale struktur, hvor Mærsk & co glemmer, at de jo faktisk som oftest har en magt og et ansvar:

  • Containeren synker
  • Er efterlyst
  • Har skiftet ejer/modtager
  • Sendes retur
  • Konfiskeres af tredjeparts toldvæsen
  • Skal have en ekstra lokal lastvognstransport

Der er vel problemer med den centrale forvaltning?

Ja, undskyld mig, men jeg er tonsetræt af den naive blockchain hype og dens manglende evne til at adressere svære problemstillinger. Der står godt nok noget om, at fleksibilitet er en udfordring og at særlige forhold i en kontrakt er svære at udtrykke... men altså, kom nu lige... det er jo netop derfor, at verden er så kompleks!

I blog-indlægget identificerer man faktisk et kæmpe problem, men kommer til at udtrykke det som om det bare er fint altsammen :)

Therefore, user’s interference in the blockchain looks impossible and the system becomes completely waterproofed.

Lars Andersen

Den tilbyder et slags "operativ system", så du kan kode præcis det IBM og MAERSK ønsker.
Ethereum er på vej fra "prove of work" (meget energi krævende GPU mining) til "Prove of stake" (koster kun minimalt CPU kraft).
Er dog i tvivl om skiftet vil ske i 2018 som lovet.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder