Mål din bredbåndshastighed og fortæl staten om den

Efter mere end et års forsinkelse er den nye bredbåndsmåler fra Erhvervsstyrelsen klar til brug. Dermed kan borgerne melde tilbage om deres internethastighed.

Erhvervsstyrelsens længe ventede bredbåndsmåler er endelig blevet færdig, og nu er det dermed muligt dels at tjekke sin egen hastighed, dels andres målinger på både hastighed, udbyder og teknologi. Bredbåndsmåleren giver også muligheder for at se gennemsnitshastigheder på postnummerniveau.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsstyrelsen.

»De nye muligheder for brugerinddragelse og de nye funktioner på bredbåndsmåleren skaber mulighed for et bedre overblik over de faktisk målte hastigheder både i lokalområdet, på regionalt niveau og på landsplan. Et bedre overblik giver forbrugerne bedre mulighed for at træffe et oplyst valg om deres bredbåndsabonnement«, udtaler kontorchef Adrian Wessel.

Bredbåndsmåleren kommer efter mere end et års forsinkelse, da den oprindeligt skulle være lanceret i december 2012. Siden blev udgangen af 2013 sat som ny deadline, men den blev altså også overskredet. Erhvervsminister Henrik Sass Larsen begrundede sidste år forsinkelsen med, at projektet havde vist sig at være mere kompliceret, end man først havde antaget.

Læs også: Offentlig bredbåndsmåler et år forsinket

Internethastigheder landet rundt er en tilbagevendende diskussion, for mange steder oplever borgere og virksomheder, at deres bredbåndsforbindelse er helt til rotterne. Omvendt vurderer Erhvervsstyrelsen i seneste kortlægning af danskernes bredbånd, at 99,9 procent af danskerne kan få mindst 2 megabit/s downstream. Kortlægningen er estimeret på postnummerniveau, mens den næste rapport vil være langt mere detaljeret.

Læs også: Ny kortlægning: 70 procent af danskerne kan få internet med 100 megabit/s

Læs også: It-chef: Bredbåndskortlægning er ikke retvisende i min kommune

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Hansen

"Bredbåndsmåleren kommer efter mere end et års forsinkelse"
Hvordan kan det tage dem så længe, det er jo bare en std ookla speedtest, så længe forbindelsen er der, er det sgu ikke noget der tager mange minutter at sætte op?

Jojo kortet har da sikkert taget lidt tid, men så længe om at lave et kort, der bare er baseret på geo lookup af ip adresser? (der ikke er specielt præcise i forvejen)

"målinger på adresseniveau"
Som det ser ud herfra er det stort set på by niveau overalt.

  • 2
  • 3
Jens Jönsson

"Bredbåndsmåleren kommer efter mere end et års forsinkelse"
Hvordan kan det tage dem så længe, det er jo bare en std ookla speedtest, så længe forbindelsen er der, er det sgu ikke noget der tager mange minutter at sætte op?

Det studsede jeg også gevaldigt over. De kunne for længe siden have smidt den nye Ookla test på.

Desværre er Ookla testen ikke specielt præcis. Den står åbenbart heller ikke et neutralt sted længere.
Hvis jeg laver TRACEROUTE fra en TDC forbindelse, så går den over NIANET.
I flg. RIPE, så er NIANET leverandør af forbindelsen til Erhvervsstyrelsen, hvor bredbåndsmåleren er hostet.

Selvom SE har fin forbindelse med NIANET (SE ejer vist en del af NIANET), så viser den slet ikke min linies fulde formåen....

  • 0
  • 0
Thomas Watts

Der mangler de to eneste reelle væsentlige informationer i en sådan afdækning:

1) KAN man få den potentielt mulige hastighed?
2) Hvad vil det koste?

Det nytter for fanden intet at sige, at jeg på Østerbro kan få 1000Mbit/s hvis det kræver, at jeg får TDC til at bryde gaden op og tilslutte det fiber, der ligger ubrugt hen 100m fra mig. A) not gonna happen, b) hvis det skete ville prisen være absurd.

Jeg har personligt måttet sluge den bitre pille at få en ubrugelig gang YouSee Basispakke TV for at kunne få hastigheder over 12/0.8 Mbit/s da kobberet i min andelsforening er elendig kvalitet og simpelthen ikke kan bære mere.

Jeg har i princippet en fornuftig linje nu på 65/12, men jeg betaler 2x fornuftig pris pga. TDCs fibermonopol og vrangvillighed i KBH området.

Hvis jeg bruger den måler og rapporterer ind, ser det jo fornuftigt ud for dem, når pris og tilgængelighed til reelle alternativer ikke er en del af undersøgelsen.

Med andre ord: Undersøgelsen måler ikke på det, den burde, navnlig de to punkter ovenfor.

  • 7
  • 1
Kurt Mielke

Den samme måler er installeret på hos IT & Telestyrelsen, selvsom om styrelsen "forsvandt", ligger den der endnu: http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
Lidt drillende kan man spørge om det har taget så lang tid at udskifte styrelsens logo med Erhvevsministeriet - men mere seriøst kunne man frygte at man havde mistet kompetancer ved blot at nedlægge styrelsen? Eller mere optimistik, har de arbejdet på en mulighed for en autmatiseret opsamling af resultaterne?

  • 3
  • 0
Maciej Szeliga

Alle kan købe en OOKLA speedtest og alle kan have en OOKLA speedtest server stående. Det er bare ikke godt nok. Ikke at der er noget galt med LØSNINGEN som sådan (det kan diskuteres hvor god OOKLAs test er) det er primært udførelsen som er helt i skoven: 1 års forsinkelse for at levere en standard løsning ??? HELT ÆRLIGT.

  • 2
  • 0
Michael Breuning

Der er en fejl i det bredbåndskort, som laves på baggrund af hastighedstesten. Har oprettet profil og lavet to målinger. Det viser sig at det der vises på bredbåndskortet er SUMMEN af de målte hastigheder - ikke gennemsnittet. Så kan det jo hurtigt se bedre ud end det er.....

  • 4
  • 0
Dennis Skovborg Jørgensen

En flashbaseret løsning i 2014 imponerer ingen, men så er det vel heller ikke værre; det er et standardprodukt der giver mulighed for at starte op på det centrale: Kortlægningen.

Bevares, de kan nok ikke måle præcist i den høje ende, men "rigeligt" behøver ikke fem betydende cifre, de må være mere interesseret i dem der ikke kan få en fremtidssikret linje.

  • 2
  • 2
Christian Nobel

Alle kan købe en OOKLA speedtest og alle kan have en OOKLA speedtest server stående. Det er bare ikke godt nok. Ikke at der er noget galt med LØSNINGEN som sådan (det kan diskuteres hvor god OOKLAs test er) det er primært udførelsen som er helt i skoven: 1 års forsinkelse for at levere en standard løsning ??? HELT ÆRLIGT.

Nu skal man jo ikke forvente mirakler.

Først skal det igennem en arbejdsgruppe, så skal vennerne hos Rambøll Management lave en beslutningsrapport til et par millioner. så skal der laves et begrænset udbud for vennerne i SKI klubben, så skal de sædvanlige leverandører (CSC, IBM, Nitten mv.) vel også have lidt fra tag-selv-bordet, så skal der laves et par styringsrapporter, og så .......

  • 8
  • 1
Carsten Olsen

Der er en fejl i det bredbåndskort, som laves på baggrund af hastighedstesten. Har oprettet profil og lavet to målinger. Det viser sig at det der vises på bredbåndskortet er SUMMEN af de målte hastigheder - ikke gennemsnittet.


Yes det får jeg det osse til. Jeg skulle til at skrive en masse men så havde Michael allerede skrevet det. (Det gælder osse landsgennemsnittet og den lovede/udbudte hastighed )
Det er ikke helt gennemtestet, men godt der er kommet noget offentligt IT der er Crowdsourced. (Det er ihvertfald en begyndelse..... HURRA.... God Energi Herfra ...)

  • 0
  • 0
Paul Riis Arndt

Er det ikke en kæmpe fejl, at det kræver flash-player for at virke?
Jeg gik ind for at teste min iPhone... for det er som regel der jeg gerne vil vide hvorledes min hastighed er... Men det kræver flash-player...?
Det vil jo afskærer en mængde borgere fra at bruge det. Eller er det kun beregnet til fastnet?

  • 5
  • 0
Claus Wøbbe

Dette er et godt eksempel på, hvilke opgaver det offentlige IKKE skal tage sig af. Hvis virksomheder eller private har behov for disse oplysninger, skal markedet nok tilvejebringe dem. Det behøver vi ikke at beskæftige et statsligt apparat med.

Dette er ganske enkelt en af årsagerne til, at vi i Danmark betaler så mange penge til et statsapparat, der beskæftiger sig selv.

  • 1
  • 4
Lars F. Jensen

"Dette er ganske enkelt en af årsagerne til, at vi i Danmark betaler så mange penge til et statsapparat,..." /Claus Wøbbe

Det er ganske enkelt noget vrøvl. Det er en total 'legetøjsudgift' i forhold til størrelsen af de offentlige budgetter.
Lidt som at påstå at havene stiger, fordi man 'slår smut' med en flad strandsten.

Det er netop en af statens opgaver at holde tjek på halve eller hele monopolers ageren på markedet.

Så man kan kritisere den konkrete måde data her indsamles, herunder den helt statistisk skæve udvælgelse af den gruppe der svarer.
Men alle stater har opgaver med regulering af både markeds-konkurrence og markedsføringen og den faktiske kvaliteten af vigtige varer.

Lars :)

  • 3
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize