Hverken Amazon eller Microsoft har endnu en sky, der kan hamle op med atmosfærens cumulonimbusskyer, og slet ikke når det kommer til den maksimale elektriske effekt, hvor et lyn kan komme op på flere terawatt.
Både Amazon og Microsoft blev således ramt af nedbrud, da et tordenvejr forårsagede forstyrrelser på elnettet i Irland, hvor begge firmaer har store datacentre.
Datacentre har deres egne nødstrømsanlæg, så en strømafbrydelse betyder under normale omstændigheder ikke et nedbrud, men da lynet slog ned i en transformatorstation i nærheden af Amazons irske datacentre, skabte det et så kraftigt udsving i strømforsyningen, at Amazons nødstrømsanlæg ikke kunne klare belastningen. Det betød, at flere af nødgeneratorerne ikke blev koblet ind, skriver Datacenter Knowledge.
Problemet var helt specifikt, at nødstrømsanlægget ikke kunne synkronisere strømmens faser, og det skulle derfor gøres manuelt. Derfor røg én af Amazons europæiske Availability Zoner offline uden strøm i to timer, hvorefter Amazon skulle bringe serverne op i drift igen.
Microsoft havde ifølge Datacenter Knowledge ligeledes et problem med strømforsyningen til et af de datacentre, som bruges til driften af Microsofts BPOS, Business Productivity Online Suite. Det betød, at tjenesten var nede for visse brugere i løbet af søndagen.