Luft for frustrationen: Fortæl os om dine vilde oplevelser fra it-land

Version2 er på jagt efter tænderskærende fortællinger fra de danske it-arbejdspladser.

Hvis du går og brænder inde med en eller flere oplevelser, hvor du har tænkt, at »det her, det er ligegodt tåbeligt« i relation til dit it-arbejde, så får du nu muligheden for at lufte frustrationerne på Version2.

Her på redaktionen vil vi således gerne give dig chancen for at dele dine hvad-foregår-der-her-øjeblikke med et ligesindet, indsigtsfuldt og forstående publikum i form af vores læsere.

Måske har du som koder oplevet en projektleder, der sagde noget i retning af:

»Kodetest, det er for slapsvanse (og folk med et budget til den slags)!«

Hvorefter alt - som du havde forudset - crashede på dagen for release.

Eller også ihukommer du i rollen som it-sikkerhedsansvarlig frustrationen over den administrerende direktør, der på utallige møder har slået fast, at it-sikkerhed, »det skal vi ha’!« samtidigt med, at vedkommende konsekvent har nægtet at bruge vpn-forbindelsen, som »var alt for besværlig.«

Det kan også være, du somme tider tænker tilbage på den triste dag, hvor du som it-supporter konstant blev kontaktet og overfuset af den samme bruger, der bare ikke kunne forstå, hvorfor skærmen tilsluttet dockingstationen blev ved med at være sort.

Forklaringen viste sig naturligvis at være, at brugeren selv havde slukket for skærmen dagen før …

Mød Harold

Endeligt kan det være, at “Harolds” fortælling til britiske The Register - som vi er blevet kraftigt inspireret af - vækker genklang.

Harold arbejder som it-chef i en uddannelsesinstitution. Han havde fundet på et godt system til brugernavne - syntes han selv i hvert fald.

Så hvis en bruger eksempelvis hedder John Brian Smith, bliver brugernavnet til JBS, mens John Smith bliver til JSM.

Men den næstkommanderende på undervisningsinstitutionen ville gerne have Harold til at lave om på navngivnings-konceptet.

Den næstkommanderende var nemlig ved indføre sit eget brugernavns-paradigme, som blandt andet skulle optræde på dueslag.

Harold prøvede at stritte - høfligt - imod at skulle ændre alle brugernavne i it-systemet også. Således forsøgte it-chefen at forklare, at det faktisk ville være en ganske omfattende procedure at ændre samtlige brugernavne.

Det ville blandt andet involvere omdøbning af brugere i Active Directory, opdatering af mail-aliasser etc. Harolds vurdering var, at manøvren ville tage 20-30 minutter per bruger.

Her skal det retteligt siges, at historien ikke melder noget om, hvorvidt Harold kunne have scriptet sig ud af proceduren, så alting var gået noget hurtigere.

Det er et par måneder siden, Harold første gang fortalte The Register som situationen. I en opdatering til mediet fortæller han, at situationen foreløbigt er endt uafgjort.

Fortæl os om det

Hvis du ligger inde med den slags oplevelser, så fortæl os om dem på tip@version2.dk

Hvis du ønsker at være anonym, respekterer vi naturligvis dette. Du også skrive til os via vores web-formular, som du finder på denne side (ude i højre side).

Jo flere detaljer, du kan give os i mailen, jo lettere har vi ved at fortælle din historie. Ligesom muligheden for at kunne kontakte dig med eventuelt opfølgende spørgsmål også vil være at foretrække.

Modtager vi tilstrækkeligt med læserhenvendelser, planlægger vi at køre en løbende artikelserie, hvor vi udgiver en eller to historier hver fredag.

Redaktionens foreløbigt eneste (og dermed bedste) bud på et navn til konceptet er V2-shIT.

Der sidder helt sikkert en læser eller to derude med et forslag, der er bedre. Det hører vi også gerne om.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
Ditlev Petersen

Men meget bør nok forties lidt endnu.

Men jeg kan huske, at jeg for mange år siden var på studiebesøg hos "et sygehus i Århus" for at se, hvordan de arbejdede med Det røde System (RS). Til min forbløffelse var en af lægesekretærernes opgaver at bladre igennem alle indlagte patienter på en skærm og så skrive deres navne m.v. ned på et stykke papir. På mit spørgsmål om hvorfor de dog ikke bare udskrev en patientliste, når den nu fandtes i systemet, var svaret, at de ikke havde en printer. Den nærmeste printer stod på økonomikontoret, og den måtte de ikke bruge (de måtte vist godt bruge den i frokostpausen). Og det kunne der ikke laves om på, for en printer var alt for dyr.

Jan Gundtofte-Bruun

Hele formålet med http://thedailywtf.com/ er netop det I vil gøre.

Kære Version2, hvis I vil have historier, så kig dér. Der ligger store mængder guld, kan jeg fortælle.

Kære læser, hvis du vil fortælle din historie, så kan du givetvis nå et større publikum dér. Hvorvidt din identitet (og karriere) bliver beskyttet bedst her eller der skal jeg ikke gøre mig til dommer for.

Ditlev Petersen

Vi havde sendt et it-system til en kunde, og et par brugere ringede tilbage nogle dage senere, de kunne ikke få deres pc til at fungere. Jeg kan ikke huske præcist, hvad symptomet var, men det var vist noget i retning af at tastaturet ikke virkede og det skrattede, når de forsøgte at bruge musen. Jeg foreslog dem at bytte stikkene for mus og tastatur om, da de sikkert havde forbyttet dem (det var før USB). Det løste da også problemet, men så siger den ene: "Vi kan altså ikke gøre for det, vi er kun kvinder." Jeg blev så forbløffet, at jeg ikke kunne svare. Og i dag ærgrer det mig stadig, at jeg ikke fik sagt, at det skam ikke var dem, der var noget galt med, men dem der havde designet en pc, så det kunne lade sig gøre at forbytte de to stik.

Ditlev Petersen

Så var der kvinderne på et andet sygehus. Jeg skulle have dem til at rette i en konfigurationsfil (under MS-DOS), så jeg bad dem åbne filen med Edit. Bad command or file name. Jeg prøvede et par andre ting, men det gik hurtigt op for mig, at den eneste editor, de havde adgang til, var EDLIN. Selv havde jeg ikke rørt EDLIN i 9 år, og de kvinder virkede temmelig usikre på maskinen. Men jeg måtte i gang. Mens jeg (bogstaveligt) svedte for at komme i tanke om EDLINs kommandoer og særheder, skulle jeg over telefonen dirigere dem til at foretage ændringen. Det lykkedes. Da jeg gennem de næste år havde brug for at få foretaget mange små ændringer, blev disse lidt teknikforskrækkede brugere efterhånden ganske ferme til at bruge EDLIN. Imponerende. Undervurder aldrig en bruger.

Henrik Hansen

Var IT-lærling ved en større dansk erhvervs-interesseorganisation omkring årtusindeskiftet. Jeg havde fået til opgave at lægge nyt image og konfigurere PC til deres nye kontor for elektronik-, tele- og IT industrien. Det var direktøren himself for det nye kontor, der skulle have den.

Hen af formiddagen d. 1. ringede den nye: "chef for det hele" og fortalte han var ankommet og klar. Jeg gik op på hans kontor, instruerede ham i organisationens anvendelse af login og adgangskode til NT4, sikkerhed, fortalte at der lå en Officepakke på hans PC og at Outlook bliv anvendt som mailklient i huset: Det hele var sat op, klar og testet.

På vej ud af døren stopper han mig: "Kan du ikke lige vise mig hvor mailprogrammet ligger?", spørger en ledende repræsentant for elektronik-, tele- og IT-industrien i Danmark mig. Forbløffet går jeg hen til hans PC, klikker på Outlook-ikonet, og frem popper hans nye mailboks.

Pinligt berørt på hans vegne, forsøger jeg at trække mig mod døren igen...

Smilende spørger han: "Hvor er det lige man klikker når man skal skrive en ny elektronisk mail så?". Jeg klikker nødtvunget på "email" ikonet og frem popper en tom email. "Er det så her man indtaster modtagerens email-adresse?", spørger han og peger på "Subject"-feltet. Efter en kort introduktion af Outlook, Exhange og en forklaring af hvoran email fungerer, fortrækker jeg mig, pinligt berørt, fra hans kontor.

Henrik Hansen

Deltog i udviklingen af en større offentlig portal efter årtusindeskiftet. Her havde en af front-end-programmører, som yndede at brokke sig over javascript, skrevet en 4-skærmsider lang string_replace( "søgestreng", ledestreng ) funktion i netop javascript, der én karakter ad gangen, som var det en skoleopgave i C-arrays, udførte hvad String.replace( /søgestreng/g, ledestreng ) er skabt til. Han kendte åbenart ikke til regular expressions.

I en weekend på kontoret slettede jeg hans 4-sider funktion og erstattede indholdet med en én linjes regex, checkede at alting virkede, og sagde ikke noget til nogen. Efter som vi ikke anvendte et VCS dengang, anede ingen hvem der havde gjort det.

Jeg hørte aldrig mere javascript-brok fra ham, men mange funktioner i portalen kørte selvfølgelig væsentligt bedre næste morgen.

Ditlev Petersen

Nyansat på Kommunedata blev jeg hentet af to chefer med ordene: Du har da forstand på pc'ere, ikke? De havde problemer med en pc, som de ikke kunne starte. Jeg havde da set en pc på edb-skolen, selv om det ikke var meget, for de var ret nye på edb-skolen. Men jeg ville godt kigge på deres pc. De forklarede mig, at der intet skete, når de tændte for kontakten foran på maskinen.

Jeg foreslog dem, at sætte stikket i kontakten, og tænde for den også.

Ivo Santos

For en hel del år siden var jeg et sted hvor de kørte med Win. 2000, og det noget af det første jeg gjorde var at installere administrator pakken og så var jeg inde og tjekke logfilerne på DC'en.
Alene det at vi havde administrator rettigheder på klient pc viste at ingen i den organisation viste en brik om it-administration.
Jeg havde alligevel intet at skulle have sagt, så jeg holdt min mund og sagde ingenting.

Leif Neland

ikke var dem, der var noget galt med, men dem der havde designet en pc, så det kunne lade sig gøre at forbytte de to stik.

Mus og tastatur plejer at have forskellig farve, så stik . Ligesom mikrofon og højttaler er samme stiktype. men med farvekode, hvor stik og bøsninger skal have samme farve.

Kvinder skulle endda have bedre farvesyn, så det er bare tanken "stikkene har hver sin farve, mon ikke de skal ind i hullet med samme farve", der ikke er slået ned.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017