Hvis du går og brænder inde med en eller flere oplevelser, hvor du har tænkt, at »det her, det er ligegodt tåbeligt« i relation til dit it-arbejde, så får du nu muligheden for at lufte frustrationerne på Version2.
Her på redaktionen vil vi således gerne give dig chancen for at dele dine hvad-foregår-der-her-øjeblikke med et ligesindet, indsigtsfuldt og forstående publikum i form af vores læsere.
Måske har du som koder oplevet en projektleder, der sagde noget i retning af:
»Kodetest, det er for slapsvanse (og folk med et budget til den slags)!«
Hvorefter alt - som du havde forudset - crashede på dagen for release.
Eller også ihukommer du i rollen som it-sikkerhedsansvarlig frustrationen over den administrerende direktør, der på utallige møder har slået fast, at it-sikkerhed, »det skal vi ha’!« samtidigt med, at vedkommende konsekvent har nægtet at bruge vpn-forbindelsen, som »var alt for besværlig.«
Det kan også være, du somme tider tænker tilbage på den triste dag, hvor du som it-supporter konstant blev kontaktet og overfuset af den samme bruger, der bare ikke kunne forstå, hvorfor skærmen tilsluttet dockingstationen blev ved med at være sort.
Forklaringen viste sig naturligvis at være, at brugeren selv havde slukket for skærmen dagen før …
Mød Harold
Endeligt kan det være, at “Harolds” fortælling til britiske The Register - som vi er blevet kraftigt inspireret af - vækker genklang.
Harold arbejder som it-chef i en uddannelsesinstitution. Han havde fundet på et godt system til brugernavne - syntes han selv i hvert fald.
Så hvis en bruger eksempelvis hedder John Brian Smith, bliver brugernavnet til JBS, mens John Smith bliver til JSM.
Men den næstkommanderende på undervisningsinstitutionen ville gerne have Harold til at lave om på navngivnings-konceptet.
Den næstkommanderende var nemlig ved indføre sit eget brugernavns-paradigme, som blandt andet skulle optræde på dueslag.
Harold prøvede at stritte - høfligt - imod at skulle ændre alle brugernavne i it-systemet også. Således forsøgte it-chefen at forklare, at det faktisk ville være en ganske omfattende procedure at ændre samtlige brugernavne.
Det ville blandt andet involvere omdøbning af brugere i Active Directory, opdatering af mail-aliasser etc. Harolds vurdering var, at manøvren ville tage 20-30 minutter per bruger.
Her skal det retteligt siges, at historien ikke melder noget om, hvorvidt Harold kunne have scriptet sig ud af proceduren, så alting var gået noget hurtigere.
Det er et par måneder siden, Harold første gang fortalte The Register som situationen. I en opdatering til mediet fortæller han, at situationen foreløbigt er endt uafgjort.
Fortæl os om det
Hvis du ligger inde med den slags oplevelser, så fortæl os om dem på tip@version2.dk
Hvis du ønsker at være anonym, respekterer vi naturligvis dette. Du også skrive til os via vores web-formular, som du finder på denne side (ude i højre side).
Jo flere detaljer, du kan give os i mailen, jo lettere har vi ved at fortælle din historie. Ligesom muligheden for at kunne kontakte dig med eventuelt opfølgende spørgsmål også vil være at foretrække.
Modtager vi tilstrækkeligt med læserhenvendelser, planlægger vi at køre en løbende artikelserie, hvor vi udgiver en eller to historier hver fredag.
Redaktionens foreløbigt eneste (og dermed bedste) bud på et navn til konceptet er V2-shIT.
Der sidder helt sikkert en læser eller to derude med et forslag, der er bedre. Det hører vi også gerne om.