Lovpligtig patientrettighed overtrædes oftere efter Sundhedsplatformen

Illustration: Das Büro
Danske patienter har ret til udredning inden for 30 dage. Men efter indførelsen af Sundhedsplatformen overholdes den rettighed for langt færre patienter i Region Sjælland, viser nye tal.

Siden Region Sjælland begyndte at bruge Sundhedsplatformen i november 2017, er aktiviteten faldet med 10 procent. Og af de patienter, der behandles, behandles betydeligt færre til tiden efter indførelsen af Epics EPJ-system.

Det viser nye tal fra regionen, der er stillet til rådighed for dens politiske styregruppe for Sundhedsplatformen.

Patienter på danske sygehuse har krav på at blive udredt inden for 30 dage, men efter Sundhedsplatformen er den rettighed kun blevet overholdt i maksimalt 75 og helt ned til 50 procent af tilfældene.

I samme periode før Sundhedsplatformen lå tallet på mellem 80 og 90 procent.

I de tilfælde, hvor det ikke er muligt for regionen at udrede en patient inden for de 30 dage, skal regionen henvise til for eksempel et privathospital, som regionen samarbejder med - og betale regningen.

Det kan således betyde øgede udgifter til det offentlige, når retten til hurtig udredning ikke overholdes.

I december 2017 udtrykte sundhedsminister Ellen Thrane Nørby (V) bekymring over, at man i hele landet har svært ved at udrede patienter hurtigt nok.

»Det er ikke godt nok. Nu skal regionerne altså sætte skarpt fokus på, hvordan de kan få tallene længere op,« sagde hun dengang, efter det kom frem, at udredningstiden for hver femte patient i Region H overskred fristen på 30 dage.

Regionsrådsformand Heino Knudsen Illustration: Region Sjælland

Kan skyldes mangelfuld registrering

I Region Sjælland mener regionsrådsformand Heino Knudsen (S) dog ikke, at Sundhedsplatformen fører til reelle forsinkelser i udredningen af de patienter, der behandles.

Ifølge ham skyldes de negative tal for overholdelse af udredningsretten problemer med personalets registreringer.

»Det, jeg bliver oplyst i forhold til de her tal, er, at vi ikke udreder og behandler færre patienter inden for udredningsfristen. Udfordringen her er registrering og særligt de koder, som lægerne skal bruge. Og der er det en anden måde at arbejde på, og derfor har vi en særlig opgave i at få registreret korrekt,« siger han til Version2.

Hvordan ved man, hvad der skyldes problemer med registrering, og hvad der skyldes reelle forsinkelser?

»Det ved vi, fordi de håndholder de her tal og registrerer det manuelt. Men jeg kan heller ikke sige det præcise tal lige nu og her, men det kan vi sagtens finde noget dokumentation på.«

Tina Boel (SF), der er formand for den politiske styregruppe for Sundhedsplatformen, tror dog ikke på, at det hele kun skyldes registreringsproblemer.

Tina Boel er formand for Region Sjællands politiske styregruppe for Sundhedsplatformen. Illustration: Region Sjælland

»Hvis systemet tager længere tid at bruge, hvilket det fortsat gør, så har du jo færre patienter igennem. Og hvis du ikke må oparbejde en pukkel, fordi du har udredningsgaranti på 30 dage, så er du jo nødt til at sende patienter ud af huset. Så det er både-og, tænker jeg.«

Regionens koncerndirektør, Leif Panduro Jensen, skriver i en mail til Version2, at han ligesom Tina Boel tror, at der er tale om en blanding af reelt fald i overholdelsen af udredningsretten og mangelfulde registreringer i Sundhedsplatformen.

»Men vi er selvfølgelig ikke tilfredse med det formentlig reelle fald, der er sket i overholdelse af udredningsretten, uanset hvor stort det måtte være, hvad vi altså ikke har overblik over lige nu. Vi er i løbende dialog med sygehusene også om dette spørgsmål, og alle har fokus på det,« skriver han.

Udfordringer med registreringer i Sundhedsplatformen har allerede voldt store problemer i Region Hovedstaden, der vurderes at have mistet hundreder af millioner kroner i indtægt på grund af fejlregistreringer og reelt fald i aktivitet.

Heino Knudsen oplyser til Version2, at der på nuværende tidspunkt ikke er noget overblik over, hvor mange penge Region Sjælland potentielt kan tabe på grund af manglende registrering og/eller faldende aktivitet.

Læs også: Sundhedsplatformen: Kan et 40 år gammelt regelinferno overhovedet digitaliseres?

Ifølge de senest offentliggjorte tal fra Sundhedsdatastyrelsen er det de to regioner med Sundhedsplatformen - Sjælland og Hovedstaden - der overskrider udredningsfristen på 30 dage oftest.

Efter to år med Sundhedsplatformen skraber Region H bunden, og i tredje og fjerde kvartal af 2017 lå andelen af patienter, der blev udredt til tiden, her på bare 43 og 50 procent. I Region Sjælland lå det på 52 og 54 procent.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Køster

Det er lidt ligesom med IC4 hvor DSB stædigt fastholdt at IC4 var et fantastisk tog, så snart man var klar til at forløse dets evner, efter en liiiiiiille smule ekstra support ..

Her står først Region Hovedstaden og herefter Region Sjælland og stamper stædigt i jorden "det er et fantaaaaaaastisk system", som bare liiiiiiige skal have lidt starthjælp, så skal vi nok spare massere af penge og arbejdstid, så vi lynhurtigt kan indhente den pukkel vi har oparbejdet, og derefter er vores effektivitet så meget højere, at vi kan håndtere væsentligt flere patienter i systemet for de samme penge

Lars Simonsen

Det er faktisk en rigtig god sammenligning.
DJØF-laget skrottede jo Randers-eksperternes meninger og advarsler.
DJØF-laget skrottede de 500 klinikeres advarsler som testede Sundhedspladaskformen - og havde oven i købet den frækhed at sige at klinikerne "var blevet hørt".
Det var hvad jeg fik ind på lystavlen for to år siden.

Vi-følger-EU-og-tager-intet-ansvar, det-fremmer-min-karriere siges at præge beslutningsprocesserne.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize