Lovens bagdør til selvkørende biler kan også blive hackernes

Illustration: Virrage Images/Bigstock
Får politiet mulighed for at overtage styringen i selvkørende biler, kan deres vej ind i bilerne blive misbrugt af hackere. Senior forsker i tænketanken Rand Corp Martin Libicki opfordrer til, at dilemmaet får større bevågenhed.

Fremtidens selvkørende biler bliver ikke kun en etisk hovedpine for programmører men også et dilemma mellem ordensmagten og førernes sikkerhed.

For hvis selvkørende biler skal indordne sig efter realtids kommandoer fra vejsystemer og politi, kan de blive sårbare overfor hackere, der kan bruge selv samme bagdør ind i systemet.

Den hårdknude skriver senior forsker Martin Libicki fra den uafhængige tænketank Rand Corp om på hjemmesiden MarketWatch. Han mener, det er på tide til at overveje reglerne for den selvkørende fremtid.

På positivsiden er det en fordel, hvis biler reagerer på omgivelserne og trækker ind til siden, hvis en ambulance for eksempel skal forbi. Derudover kan biljagter blive et fortidssyn hvis man giver politiet mulighed for at tage fuld kontrol over bilen, så spritbilister eller mere hårdkogte kriminelle kan tvinges til pænt selv at køre hen til nærmeste politistation eller holde ind til siden.

På den anden side vil den mulighed for at overtage styringen, som sagt også blive en mulighed, som hackere vil kunne udnytte. Af samme årsag har Apple ikke ville give FBI adgang til deres mobiltelefoner.

Adgangen til et overtage kørsel kan distribueres

Martin Libicki argumenterer, at selv hvis hackerne holdes ude, er der stadig et problem. For nøglen til at overtage styringen i selvkørende biler kan komme til at cirkulere bredt. Det går an på, om enhver politibetjent skal kunne stoppe en selvkørende bil? Og om militæret og udrykningsenheder som ambulancer og brandbiler også skal have en nøgle?

Slutteligt nævner Martin Libicki, at bilproducenter, reparationsfirmaer med flere gerne vil kunne kommunikere med bilerne, og det også vil give komplikationer.

»Det er usandsynligt at hver og en af dem vil spille efter reglerne,« skriver han og afslutter:

»Det er klart, at det er et både seriøst og dybt spørgsmål både om og hvordan regeringen får denne type af magt. Man bør begynde at overveje det.«

Kom gratis med til Danmarks største IT-sikkerhedsevent!

Infosecurity, Europas mest populære IT-sikkerhedsevent, afholdes for første gang i Danmark den 3. og 4. maj 2016. 50 udstillere, 5 konferencesale og mere end 60 seminarer og caseoplæg fra ind- og udland. Læs mere her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer ()
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tobias Skytte

Et frit samfund forudsætter at man kan agere frit (også selvom det er kriminelt). Det gælder også for en selvkørende bil som jo er under ejermandens kontrol (evt. remote).

Så hvis myndighederne skal have mulighed for at overtage styringen (eller i det mindste kunne stoppe bilen) så skal ejeren til gengæld også have muligheden for at kunne slå den overtagelse fra. Hvis ikke så har myndighederne fået mere magt og individdet mindre frighed og det er ikke det som kendetegner et 'frit samfund'. Så må man overveje om det er det man vil have eller om man har lyst til at bo i en politi-stat (dette vil så blot være et lille skridt i politistats-retningen).

Alternativt, bør man kunne skifte til fuld manuel kontrol, så man altid kan overtage styringen (og dermed slå myndighedernes overtagelse fra). Dette er måske en selvfølgelighed her i starten men i fremtiden kan man godt forestille sig biler der slet ikke har en manuel styring.

  • 0
  • 0
René Nielsen

På positivsiden er det en fordel, hvis biler reagerer på omgivelserne og trækker ind til siden, hvis en ambulance for eksempel skal forbi. Derudover kan biljagter blive et fortidssyn hvis man giver politiet mulighed for at tage fuld kontrol over bilen, så spritbilister eller mere hårdkogte kriminelle kan tvinges til pænt selv at køre hen til nærmeste politistation eller holde ind til siden.

Er det ikke en tand for teoretisk? Hvis det er hårdkogte kriminelle - tror i så ikke at bilen bliver modificeret væk fra at være en kørende fængselscelle af de kriminelle?

Eller hvad en pædofil voldtægtsmand som bestiller et offer ved at hacke bilen? Bilen anvender politiets program til låse bilen ned, lukke af for kommunikation og kører offeret et øde sted hen hvor ugerningen begås. Derpå kører bilen offeret direkte i den nærmeste havn.

Der er en forsker som skulle komme lidt på jorden - der hvor gummiet rører asfalten

  • 0
  • 0
Thomas Nielsen

Jeg synes nu da sagtens jeg kan se en forretningsmodel for kriminelle, med udgangspunkt i den for tiden ret udbredte ransomware, for da ikke simpelthen at tale om dem som bruger hacking som almindeligt, hjernedødt hærværk. Dertil kommer at man i nogle lande anbefales ikke at holde for rødt med ulåste døre af frygt for røveri. Dér er der jo da også mulighed for en lidt fiksere arbejdsmodel for kriminelle.

Vi har trods alt kun ganske lidt personfarlig kriminalitet i Danmark. Andre steder er jeg sikker på at teorien er langt mere nærværende.

  • 0
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Jeg synes nu da sagtens jeg kan se en forretningsmodel for kriminelle, med udgangspunkt i den for tiden ret udbredte ransomware

... Kriminelle der hijacker bilen og giver kontrollen (mod betaling) til gamere, imens der körer en auktion på bilens indbyggede entertainment system over kontrollen med bilen hvor föreren kan byde, det heler streamet pay-per-view live fra interne og eksterne kameraer på "demolition-ride.ru" - imens en AI hos Google opdaterer livsforsikringen på vegne af forsikringsselskabet (som abonnerer på denne service) og en anden Google AI tracker og köber forsikringer på de involverede og en fjerde trawler de regionale organbanker ....

Interessante tider, det må man sige.

  • 0
  • 0
Flemming Hansen

Der er 2 måder at håndtere frihed på. Enten kan man give folk mulighed for at gøre alt og så forsøge at straffe dem efterfølgende, eller også kan man prøve at forhindre at de overhovedet kan gøre det.

Når man ser på hvordan mennesker generelt opfører sig, så ser jeg ikke noget problem i at man forhindre/begrænser visse muligheder. I fremtiden kan det at tage kørekort indeholde at man skal accepterer en række krav udover hvad vi ser i dag. F.eks. at politiet skal kunne overtage køretøjet elektronisk. Kan man ikke leve med det må man finde alternativ transport.

Alt for mange mennesker kan ikke håndtere fuld frihed. Jeg har det fint med at skulle give afkald på dele at min frihed til gengæld for øget sikkerhed. Ofte vil jeg ikke følge at det er en reel frihedsberøvelse da jeg ikke har tænkt mig at bryde loven.

  • 0
  • 0
René Nielsen

Alt for mange mennesker kan ikke håndtere fuld frihed. Jeg har det fint med at skulle give afkald på dele at min frihed til gengæld for øget sikkerhed.

Det er jo netop pointen at du ikke får øget sikkerhed. Tag Frankrig eller Belgien - lande i undtagelsestilstand og alligevel sker der terroranslag

Mener du så også at man skal afskaffe ytringsfriheden, fordi nogle (f.eks. imamer) der er nogle som ikke kan håndtere ytringsfriheden?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere