En større opdatering af app til mobilbilletter har fået en lang række brugere til at lange ud efter DSB.
App’en DOT Mobilbiletter, der kan anvendes i hovedstadsområdet og på Sjælland, blev tirsdag opdateret med redesign, bedre performance og nye funktioner.
Men selvom det umiddelbart lyder positivt, er det langt fra faldet i god jord hos brugerne.
I Androids app-butik beretter et væld af anmeldelser, at brugere ikke har kunne finde deres købte og betalte klippekort efter opdateringen.
Samme oplevelse går igen i Apples App Store. Her har den seneste version scoret i snit halvanden stjerne ud af fem efter 29 vurderinger.
Flere brugere beskriver, at opdateringen var tvungen og hverken kunne omgås eller udsættes.
»Det kostede lige en alm. billet da bussen jo kom og jeg ikke anede at app'en var opdateret så radikalt. Virkelig ringe,« skriver en bruger om oplevelsen.
Håbløs og talentløs
Andre brugere lægger endnu færre fingre imellem i anmeldelserne, der både kalder app’en for håbløs og talentløs og kalder på en fyring af dem, der står bag.
Det fremgår dog også, at de købte, digitale klippekort ikke er tabt, som mange brugere tilsyneladende har fået indtryk af. En bruger skriver:
‘I [skal] oprette en bruger i toppen af appen og skrive jeres tlf ind. Herefter kan i bare skippe at indtaste jeres kort. I vil så kun købe billetter med jeres gamle klippekort selvom det ikke er på "mine biletter" listen.’
Den fremgangsmåde var øjensynlig ikke åbenbar for mange af de brugere, der først opdagede opdateringen, da de skulle til at stå på bussen eller toget.
På puklen
En af app’ens nye funktioner går ud på man kan lade telefonens GPS afgøre, hvilken zone man befinder sig i, når man skal købe sin billet. Men den løsning virker heller ikke perfekt, beretter en bruger.
»Stiger på på femøren St., det er zone 3, køber to zoner, på billetten står der startzone 4! dårlig opdatering!!!«
Din Offentlige Transport, som er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet, har oprettet en hjælpe-side, der skal lade forvirrede og frustrerede brugere genfinde deres klippekort.
Her fremgår det dog også at app’en i visse tilfælde ikke viser den korrekte billetpris.
»Så i tilfældet, hvor du købes en 2-zonersbillet, betaler du kun 15 kr. (7,5 kr. per klip), selvom der står 24 kr. på billetten,« oplyser organisationen.
I januar fik DSB også på puklen for en bøf i appen DOT Mobilperiodekort, der ved en spøjs fejl viste et rødt demo-stempel hen over et ellers gyldigt periodekort.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.