Læs hvordan London-fidus overvejes til kommende rejsekort-app for at forhindre snyd

En app, der gør det muligt at tjekke ud med tilbagevirkende kraft og dermed undgå advarsler og spærrede kort, er under udarbejdelse. Teknikken er på plads, men der arbejdes stadig på detaljerne i forhold til at implementere en logik, der kan forhindre snyd.

Inden nytår skulle danskerne gerne via app, mail og web kunne tjekke ud i rejsekort-systemet med tilbagevirkende kraft, skulle tankerne have været et andet sted, da rejsen sluttede med toget, bussen eller metroen.

»Vi regner med at have første fase klar inden nytår,« siger Bjørn Wahlsten, adm. dir. i Rejsekort A/S.

Arbejdet sker i forlængelse af den app-idékonkurrence, Rejsekort A/S udskrev tidligere på året, og hvor vinderne i marts modtog 75.000 kroner.

Læs også: Designere vinder rejsekort-konkurrence om app til glemt check-ud

I alt indkom 65 forslag til idékonkurrencen, som har tjent som inspiration i større og mindre grad i forhold til den kommende app.

»Vi har faktisk brugt rigtig meget. Vi har været alle de hovedforslag, der var, igennem. Og vi synes egentlig, vi kan sige, vi har taget det bedste fra alle forslagene og kombineret det,« siger Bjørn Wahlsten.

I forbindelse med ide-konkurrencen i marts fortalte Bjørn Wahlsten også, at selvom der var mange spændende forslag, så var der ikke et af dem, der endegyldigt kunne forhindre, at en app, der gør det muligt at tjekke vilkårligt ud, også bliver brugt til snyd. Altså ved at foregive, at rejsen har været kortere, end den reelt har været.

Og den nød er stadig ikke helt knækket. Rejsekort A/S og trafikselskaberne har for øjeblikket kig på flere modeller, der kan implementeres og justeres for at begrænse misbrug.

Som nævnt kommer løsningen blandt andet til at bestå af en app til en mobiltelefon. Og dermed er også adgang til en GPS. Og den vil - i relation til app'en - blive brugt, som tingene tegner nu.

»Teknisk set arbejder vi med en mulighed for at indmelde manglende check ud med position. Der bliver en tidsbegrænsning på, hvor længe man kan gøre det. Du skal være tæt på (standeren, red.),« siger Wahlsten.

Et scenarie i den sammenhæng kunne være, fortæller Wahlsten, at passageren er faldet i snak på bussen, glemmer at checke ud. Hvorefter passageren kommer i tanke om det umiddelbart efter. Griber telefonen, finder app'en frem og tjekker ud.

Via GPS-positionen kan rejsekort-systemet i backend så registrere tjek ud og validere, om tjek ud-positionen giver mening. Og eventuelt også holde den op imod næste næste tjek ind.

Den del er ikke ulig et forslag, der blev beskrevet i det bidrag, der vandt idékonkurrencen i marts og blev honoreret med 75.000 kroner. Bidraget, som de to designere Anne Boisen og Esther Barfred står bag, beskriver, hvordan GPS kan kobles til og bruges som led i et sanity-check for at se, om brugeren er i nogenlunde nærhed af det glemte check-ud. Altså for at forhindre snyd.

Udover app’en skal der også inden nytår lanceret en webbaseret løsning. Her har passageren mulighed for at tjekke ud på et senere tidspunkt via en hjemmeside i stedet for det umiddelbare tjek ud via app'en. Det skal desuden også være muligt at tjekke ud ved at sende en mail til Rejsekort med informationer om, hvor tjek ud skulle være foregået.

Gebyr og tidsgrænse

I forhold til at tjekke ud med tilbagevirkende kraft, bliver det med al sandsynlighed forbundet med et gebyr og en tidsgrænse. Tidsgrænsen vil sige, at der skal tjekkes ud inden for et givent tidsrum for at undgå en advarsel eller ligefrem en eventuel spærring af kortet.

Gebyret skal forhindre, at det blive alt for attraktivt at ignorere tjek ud, forklarer Wahlsten. Og jo længere tid, der går, til passageren husker at tjekke ud, jo større sandsynlighed er der for, at det vil være forbundet med et gebyr.

I den forbindelse fortæller Bjørn Wahlsten, at der også er mere kontrol og arbejde forbundet med det fra Rejsekort A/S’ side, når der er tale om et sent tjek ud i forhold til et tjek ud via app’en umiddelbart efter, passageren er stået af bussen.

»Der vil komme en eller anden sammenhæng der,« siger han.

Ifølge Wahlsten kunne en mulighed - det ligger heller ikke fast - være, at det eksempelvis ikke koster et gebyr at tjekke ud via app'en på mobiltelefonen med gps'en umiddelbart efter, tjek ud skulle være foregået. Til gengæld vil et gebyr optræde, hvis tjek ud foregår senere. Men elementerne i forhold til gebyrstrukturen er endnu ikke på plads.

»Hvis det sker (tjek ud, red.) inden for korte tidsintervaller, så er der mindre kontrol og mere tillid fra vores side,« siger Bjørn Wahlsten.

Hvad gebyr angår nævner Bjørn Wahlsten, at en bonusordning også er i spil. Her optjener passagerer bonus, hver gang de tjekker rigtigt ud. Bonussen kunne så bruges til at betale et eventuelt gebyr, skulle tjek ud glippe. På den måde vil passagerer, der sjældent glemmer tjek ud, slippe billigere end passagerer, der ofte glemmer tjek ud. Det er i hvert fald idéen.

Kig mod London

Og så har Rejsekort A/S og trafikselskaberne også kigget mod London i jagten på tiltag, der kan begrænse eventuelt misbrug af muligheden for at tjekke ud på et senere tidspunkt.

»Hvis man eksempelvis kigger til London, så har de lavet en løsning, der kun kan bruges en gang om måneden,« siger Bjørn Wahlsten med henvisning til, hvor ofte det er muligt at tjekke ud med tilbagevirkende kraft i Englands hovedstad.

Denne model er dog også blot under overvejelse i forhold til den danske app- og web-løsning.

Selvom gebyr-størrelse, tidsgrænser, bonuspoint og andet, endnu ikke ligger fast, så er en ting dog sikkert, i forhold til dem, der måtte benytte sig relativt ofte at muligheden for at tjekke sent ud. De kan forvente at få deres rejsehistorik gået nøje efter for, om der skulle være indikationer på snyd.

»Uanset ved, så kommer vi til at lave særopfølgninger på dem, der bruger det ofte,« siger Wahlsten.

Første udgave af løsningen skulle som nævnt være klar inden nytår. Dernæst skulle der komme en udvidelse, så der kan skubbes notifikationer og påmindelser ud til passagerer med en påmindelse om, at de har glemt at tjekke ud. På den måde det stadig muligt at tjekke senere ud og undgå en advarsel eller et spærret kort.

»Så bliver der mulighed for at melde ind og få det efterbetalt. I praksis, når du har gjort det, så får du ikke den advarsel, du ellers ville have fået. Og dermed skulle vi gerne nå frem til, at mange flere ærlige kunder ikke har frygten for eller risikerer at få spærret et kort.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Alexander Frederiksen

Man tager en inkomplet og dårlig løsning, så sætter man den i drift flere år efter planlagt, og så lapper man lidt på den. Så lapper man lidt mere på den, og tvinger flest muligt til at bruge den - og så lapper man lidt mere på den igen.

Kan vi ikke bare få lavet en Skat på det her, og så få skrottet systemet og starte forfra med noget der rent faktisk er hensigtsmæssigt konstrueret?

Kasper Holm-Jørgensen

Det lyder gammeldasgs i forhold til dét system man gerne vil have op og køre.
Jeg bruger selv mit rejsekort meget, og pendler tilnærmelsesvis de samme to turer hver dag, ugens fem dage!
Det MÅ da være muligt i forbindelse med en app, at lave en funktion der hedder "Anmod om CheckUd". Du kunne i app'en vælge din seneste rejse som mangler et CheckUd, og her markere at du rent faktisk Checkede ud på en specific station.
Din anmodning sendes så til Rejsekorts kundeservice, som kan se på mit rejsemønster om min anmodning giver mening i forhold til mit daglige/ugentlige/månedlige rejsemønster, og derudfra kan min anmodning så godkendes eller afvises.
... Jeg må indrømme at jeg ikke forstå hvorfor det skal være mere kompliceret end dét?!

Benjamin Johansen

Igen, igen, igen fristes man til at sige. Rejsekortet er og bliver en uholdbar løsning, jeg er dybt enig med Thomas om at man bør skrotte systemet og starte forfra - jeg tror han er mere værdig til de 75.000 i præmiesum. Eller i det mindste låne/købe en løsning der virker (Octupus i Hongkong, Oyster i London eller T-Money i Sydkorea).

Det kan godt være der sidder en i Rejsekort A/S der synes de gør tingene smart. Men at gøre brugeren til et offer, i et overvågningssamfund, hjælper ikke ligefrem på brugervenligheden. Rejsekortet har haft held til at monopolisere betaling af offentlig transport i Danmark, men er samtidig døv til enhver fornuftig feedback.
Jeg kunne godt tænke mig at Rejsekort spurgte deres reale brugere om hvad der virker og hvad der ikke virker. En simpel usability test ville hurtig afsløre hvor problemerne ligger. Jeg har selv arbejdet med en sådan test igennem mit studie på DTU, og kan nok godt finde resultaterne. Men denne form for feedback har der ikke været interesse for før...

Et blandt mange problemet er jo ikke at folk glemmer at checke ud. Problemet er at det er så vanvittig ugennemskueligt at finde ud af hvornår man skal checke ud, og hvornår man ikke skal. I tillæg til dette; sker der en fejl, for eksempel at standeren ikke virker, jamen så er problemet jo kundens og ikke serviceudbyder (ja jeg har selv prøvet det) - hvad med at fikse de problemer først?
Jeg tror der findes mange løsninger til at hjælpe folk med at checke "korrekt" ud. Men endnu en gang samme sang fra Rejskort: "Det er kundens problem, ikke vores"
En opfordring til Rejsekort A/S, hvad med lige at luge ud i de mest basale problemer der er, inden man går helt teknologi- og lappeløsningsamok igen, igen.

Per Gøtterup

Jeg kunne godt tænke mig en alternativ model med en app som med GPS helt erstatter rejsekortet. Man trykker start ved start på rejsen og stop til sidst. GPS logger ruten præcis ligesom de mange fitness-apps som allerede findes gør, og rejsens pris udregnes og trækkes fra et tilknyttet betalingskort. Ingen 'tank-op' løsninger eller lignende. Det er såre simpelt og kræver ingen dyr infrastruktur ude på stationer og i busserne. Der skal blot en central server til med passende ressourcer til at udregne de mange rejser, og det er det.

Christian Nobel

Kan vi ikke bare få lavet en Skat på det her, og så få skrottet systemet og starte forfra med noget der rent faktisk er hensigtsmæssigt konstrueret?

I sommers jeg i Bologna.

Der har de sådan et smart system, super simpelt og alle kan finde ud af det.

Det består i et lille papkort til 12 Euro (som ikke skal bukkes for at kunne være i en pung!), som man kan trække i en automat.

Når man så går om bord på en bus, så stikker man kortet ned i en lille maskine, som så stempler tidspunktet på, og fortæller hvor mange ture man har tilbage.

Det kan man gøre op til 10 gange, og køre i fem kvarter, i et område der er lige så stort som ca. zone 1,2,3,4, samt en god bid af zone 3X.

Super simpelt, selv en turist kan finde ud af det, og man har altid dokumentation for at man har gyldig rejsehjemmel på sig.

Tænk hvis vi kunne få et ligeså passagervenligt, og enkelt system her i landet - men det er jo nok en utopi.

Christian Nobel

Hvorfor så ikke bare få en chip ind under nakken - så kan Big Brother jo passende også se om du laver andre interessante ting.

Herudover, så er det naivt, grænsende til det tåbelige, at tro at GPS altid virker, alle vegne.

Peter Kyllesbeck

Nu skrives der:

Via GPS-positionen kan rejsekort-systemet i backend så registrere tjek ud og validere, om tjek ud-positionen giver mening, Og eventuelt også holde den op imod næste næste tjek ind.

men mon ikke det er bedre med at holde den GSP-position op mod mulige ruter fra seneste tjek ind.
Tjek ind skal jo altid foretages ved start af et segment af en rejse (hver gang man påbegynder en rejse eller skifter til nyt transportmiddel). Man ved jo ved standere i transportmidlet (busser) endda hvilken rute brugeren har påbegyndt. Det er jo netop ved busser at manglende tjek ud kan svære at rette her og nu, standeren er jo kørt.
At vente, til brugeren næste gang tjekker ind måske dage(uger) efter og et helt andet sted i Danmark, er en dårlig strategi.

Peter Kyllesbeck

Problemet er at det er så vanvittig ugennemskueligt at finde ud af hvornår man skal checke ud, og hvornår man ikke skal


Det er ellers meget simpelt.
Du kan checke ud hver gang du afslutter et segment i din rejse.
Hvis du checker ind igen (i samme zone) inden 30 min., kædes rejserne samme til en.

http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/rejseregler/Rejsekort-Rejs...

4.2.1 Transittid
Hvis du checker ud og mindre end 30 minutter senere checker ind i samme zone, tæller det som en fortsættelse af din
rejse (dine rejser sammenkædes til én rejse). Husk dog at midlertidige indstillinger altid ophører ved check ud – med
undtagelse af midlertidig ændring af kundetypen på rejsekort flex og rejsekort anonymt. Dette tidsrum på 30 minutter
mellem check ud og check ind kaldes transittiden. Overskrider du transittiden, bliver din rejse delt op i to separate rejser
med hver sin pris.
Hvis du foretager en sammenkædning af rejser, dvs. du checker ud og mindre end 30 minutter senere checker ind i
samme zone, og ikke foretager check ud indenfor maksimumstiden, vil din rejse, næste gang rejsekortet kommer i
kontakt med udstyr, automatisk blive delt i to, sammenkædningen ophæves og prisen vil blive beregnet som to separate
rejser.

Så for dem, der synes det er svært: Check ind - check ud - check ind - check ud ....check ud.

Steen Thomassen

Eller i det mindste låne/købe en løsning der virker (Octupus i Hongkong, Oyster i London eller T-Money i Sydkorea).


Det er svært at overfører et system, som ikke havde de funktioner som har rejsekort har. Og det er nye funktioner, som ikke fandtes før, som har givet problemerne. Fx optankning via internet er bedre i Danmark, da mange steder som i London og Holland, sker overførelsen ikke i busser. Det skal ske på stationer og billetsalgssteder.

Ditlev Petersen

Det er altid sjovt at tænke på, hvordan virkeligheden afviger fra science fictions forestillinger. Jeg kan se for mig, hvordan den mystisk talende politimand, Gaff, henvender sig til Deckard, og siger noget mumbo-japansk, hvorefter kioskejeren oversætter: He says you forgot to check out on Rejsekortet! He says you get great fine!

Janus Knudsen

@Christian Nobel, haha... det lyder som ren utopi. At forestille sig noget skulle gøres mere simpelt i Danmark er da ren ønsketænkning.

Det er snart lykkedes politikere, spindoktorer, "kloge folk" at bilde os stakkels danskere ind, at det hele er meget kompliceret og den eneste måde at komme igennem livet på er at betale ved kasse 1.
Så længe størsteparten af danskerne blot stiltiende accepterer tingenes tilstand; vi bliver konstant belært om politisk korrekthed og ve dem som stiller sig op og siger Etaten imod, des straffes med bøde og i værste fald døden.

Næh.... Christian, der sidder nogen ret dygtige folk rundt omkring og trækker i trådene.
Det handler ikke om hverken kompetence eller pris, men udelukkende om forbindelser og salgssnak.

Andreas Larsen

Skrot det system, det var sygt fra starten. Hvordan det kunne overleve den første spørgerunde er for mig en gåde ... Det må have været $$'sne i øjnene på de implicerede der gjorde dem blinde.

Vi kan logge personlige data på alle vores brugere, og optimere vores fortjeneste. Savl ...

Vi kan gøre det totalt uoverskueligt at regne ud hvad en given rejse koster, og så tilknytte et betalingskort. Så mister brugerne fornemmelsen for hvor mange penge de bruger. Saaaaavl ...

Gør det gratis at tage det offentlige, og spar pengene på irritation, lappeløsninger og kontrolløre.

Henrik Madsen

GPS'en kan IKKE bruges til at bevise en skid.

For et par år siden fik min datter en chip med hjem som skulle sættes på hendes cykel. Cykelscore hed konceptet og det lød meget godt og startede ud med gevinster trukket ud blandt dem som kørte forbi standere som var placeret på de skoleveje man ønskede eleverne brugte.

På et tidspunkt skulle de jo udvikle på konceptet og det blev til en app, hvor man så kunne checke ind blot ved at man var indenfor en geografisk lokation og altså ikke behøvede cykle langsomt forbi en stander som så læste chippen i forhjulet.

Konkurrencerne var lavet så man fik et lod pr indtjekning og dermed var det en fordel at have så mange som muligt, der var endda klassevis, skolevis og landsplan-vis highscore lister så ungerne kunne konkurrere indbyrdes om hvem der havde flest point.

Som en POC prøvede jeg for sjov skyld, på min datters vegne at installere denne her cykelscore app og så en GPS spoofing app (GPS spoof appen havde jeg reelt fra tidligere hvor den blev brugt til at spoofe at jeg var på diverse McDonalds for at få coins til coinoffers :) ).

Jeg satte så min falske GPS position, først til de 5 standere i vores by, en efter en og checkede ind hurtigere end jeg med rimelighed ville kunne nå at cykel fra stander til stander - Ingen sanity check på det.

Så prøvede jeg at sætte GPS'en til at pege på en stander ved en skole flere hundrede kilometer væk - Igen ingen sanity check (Ala "Du kan ikke nå at bevæge dig 200 km på 10 minutter") og derefter endnu længere væk til en skole længere væk.

Slet ingen "Is possible" checks og GPS spooferen virkede perfekt.

Der er som sagt 5 standere i vores by og de nærmeste derudover er flere hundrede kilometer væk men den dag fik min datter over 20 point til konkurrencen.

Konceptet døde så totalt, dels fordi det var så let at snyde og dels fordi gevinsterne var delt ind efter klassetrin, men eleverne regnede hurtigt ud at lærerne som var i en gruppe for sig, havde over dobbelt så stor chance for at vinde (Smøre smøre smøre) som eleverne og det blev de sjovt nok pissed over.

Lang historie kort...Nedadgående spiral, færre indtjekninger gav færre konkurrencer og det gav igen færre indtjekninger og så videre.

GPS position på en mobil kan ikke bruges til at verificere en tøddel. Den GPS spoofer jeg brugte skulle man bare åbne og så trykke på en knap og så "var" man der hvor man var sidst man skiftede position.

Log ind eller Opret konto for at kommentere