London eksporterer billetteknologi bag offentlig transport - men ikke til Danmark

Bystyret i London har indgået en aftale med en værdi på op til 133 mio. kroner om eksport af billetsystemet bag byens kollektive transport, der understøtter smartwatches og betalingskort.

I London er det ikke bare muligt at rejse med bus, tog og metro via det såkaldte Oystercard - et kort der minder om det danske Rejsekort. Også kontaktløse betalingskort (som vi kender herhjemme fra blandt andet Mastercard), NFC-udstyrede smartphones og Apple Watch kan bruges til at checke ind og ud med i den britiske hovedstad.

Det fortæller Engadget i forbindelse med en historie, der egentlig handler om, at rejse-teknologien i London nu skal eksporteres til andre byer.

Londons borgmester Sadiq Khan har ifølge mediet bekendtgjort en aftale med en værdi på op til 15 millioner pund (ca. 133. mio. kroner).

Aftalen handler om, at Londons kontaktløse billetsystem eksporteres og tilpasses, så det fungerer med eksisterende systemer i andre byer.

Det er virksomheden Cubic Transportation Systems (CTS), der skal stå for den del. CTS hjalp den offentlige organisation Transport for London (TfL) med at implementere det oprindelige Oystercard, og sidenhen hjalp virksomheden med at få understøttelse af andre kontaktløse systemer på plads.

Med aftalen er der lagt op til, at andre byer, hvor CTS opererer, nu får London-teknologien. I den forbindelse nævner Engadget Sydney, Brisbane, Vancouver og Chicago.

»Jeg har fast forpligtet mig til at sælge Transport for Londons ekspertise over hele verden,« siger borgmester Khan ifølge Engadget og fortsætter:

»Vi vil bruge indtjeningen fra disse aftaler til videre investering i ny infrastruktur og til at fastfryse TfL-billetpriser.«

Ingen danske planer

I det danske Rejsekort-system er der foreløbigt ingen planer om at understøtte kontaktløse betalingsteknologier som i London.

Administrerende direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten fortæller, at der i London er brugt over en milliard kroner på at udskifte eksisterende hardware, så kortlæsere er blevet kompatible med de kontaktsløse betalingsteknologier.

I Danmark vil det også kræve en udskiftning af hardwaren - den såkaldte validator - i ca. 15.000 standere, hvis de skulle gøres kompatible med kontaktløse betalingskort, fortæller Bjørn Wahlsten.

»Den skal skiftes til en anden udgave. Og dernæst skal der ske grundlæggende ændringer i hele back office-systemet til afregninger. Så det er ikke bare en lille softwarepakke, og så kan vi overtage Londons system,« siger Wahlsten.

Han fortæller, at London har modtaget flere hundrede millioner fra regeringen for at finansiere tilpasningen at byens billetsystem, også så det er blevet kompatibelt med et landsdækkende britisk system.

Desuden fortæller Bjørn Wahlsten, at der er omkring 40 mio. turister årligt i London, og det har i den forbindelse været dyrt at administrere de mange turisters Oystercards, som ikke er blevet brugt særligt meget.

Ved at understøtte de kontaktløse kort, som banken alligevel udsteder, er det muligt at nedbringe den omkostning.

»En del af Londons business case er jo, at 'kunderne selv har deres kort' ved at få det via banken,« siger Bjørn Wahlsten.

Selvom der ingen aktuelle planer er om at understøtte kontaktløse betalingskort i det danske system, så følger Rejsekort A/S udviklingen på området tæt, understreger Wahlsten.

»Vi laver også vurderinger af, hvordan en businesscase kunne se ud. Men mange af de elementer, der har været meget betydende for deres valg i London, der har vi ikke den samme udgangssituation, som de havde i London. Og vi har heller ikke lige nogen, der står med en hel masse penge til at skifte validatorer ud, som de også havde i London.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Casper Pedersen

Det dumme ved alle disse løsninger er at de stiller turister i en meget dum situation, de skal købe noget som de for det meste kun skal bruge en eller få dage, og de har svært ved at få de penge tilbage der er på kortet når de forlader byen/landet.

Muligvis er løsningen hvor man kan bruge et kreditkort et skridt fremad, men hvem vil være villig til at lade et system tag penge uden at man har en måde at finde ud af hvad det koster før man tillader transaktionen.

Og alle disse mobil app er jo kun tilgængelig i landets app store ... genialt.

  • 2
  • 0
#3 Jakob Damkjær

Der blev lavet nogen valg tidligt som låste systemet til feature begrænset hardware og softwaren blev skrevet så den var låst til det forældede hardware så er vi fucked...

Rigtig flot IT arkitektur arbejde der...

samtidigt sikre det at hvis det skal laves om så vil det koste hundredvis af millioner til software udvikleren der vinder kontrakten...

Tænk hvis motorveje blev bygget med samme niveau af kvalitet og fremtidssikring...

  • 8
  • 0
#5 Mogens Nørgaard

Selvom jeg også til tider er irriteret på mit Rejsekort (jeg bruger det meget), så vil jeg dog tillade mig at påpege, at tilblivelsen af det skete efter alle kunstens regler. På sæt og vis er Rejsekortet et bevis på, at netop alle de gode råd man altid har klar, når et offentligt IT-projekt går galt, ikke virker overhovedet!

Man var nemlig - for 12 år siden efterhånden? - ganske klar over, at det her ikke måtte mislykkes, så man satte oceaner af tid og penge af til forberedelser, design, review, og alt det der, som folk altid - bagefter - påstår der manglede i et IT-projekt (hvis det går galt).

Man endte med 1100+ konkrete krav til systemet i spec'en. Da Thales havde udflæsket dem til sub-krav, etc., så man kunne begynde at kode, var man oppe på 15000-17000 konkrete krav i spec'en. Det er naturligvis umuligt at lave et system, der opfylder så mange krav, men det var ikke desto mindre lige efter bogen og alle reviews og alle de smarte Deloitte-typer og Accidenture-typer sagde god for det. Det var jo sådan man skulle gøre, ikke?

Og det gik galt. Af den simple grund, at man fulgte de sædvanlige ked-mig-ihjel-råd fra alle de kloge.

Dertil kommer, at hverken smartphones, apps, kontaktløse dimser eller noget som helst andet (knap nok trådløst internet) var opfundet eller på radaren på det tidspunkt. Jeg aner personligt ikke, hvordan man skal fremtidssikre et system idag. Forestil dig, at man skulle designe et nyt rejse/billet-system til kollektiv trafik idag. Skulle det så kunne:

  • samarbede med chips sat ind i vore frontallapper eller underarme?
  • aflæse din gangart og dermed identificere dig, når du forlader en station eller bus?
  • arbejde sammen med persontransport-droner?
  • kunne afsløre begyndende kræft eller måske en sukkersyge-krise via iris-skanning?

Prøv at forestil dig, at man skrev disse krav ind og derefter offentliggjorde dem, så gamle mennesker, DF-tilhængere, dødssyge journalister og andet godtfolk kunne kaste sig over det og latterliggøre det på sociale medier, så selv dine børn blev drillet i skolen....

Nej, vel?

Det var så mit forsvar for Rejsekortet. Det skal ikke ske igen :-).

mvh Mogens

  • 11
  • 2
#6 Mogens Nørgaard

Hej Jacob,

Jeg studsede over en ting i din glimrende artikel:

  1. Vi går at vide, hvad det kostede at lave dimserne om i London.
  2. Vi får at vide, hvor mange standere vi har i Danmark.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange standere de har i London, så man kan sammenligne disse to forskellige frugter...

Mvh Mogens

  • 7
  • 0
#7 Jan Skou

Og det gik galt. Af den simple grund, at man fulgte de sædvanlige ked-mig-ihjel-råd fra alle de kloge.

Nej, IKKE "de kloge". Det er mennesker der har ingen vision, ingen fantasi og en meget begrænset viden. Men de har magt. Det er de UKOMPETENTE der styrer, uden at blive stillet til ansvar og de få lov at gemme sig bag dårlige undskyldninger som "for mange krav og sub-krav".

Når dem der står i spidsen mister deres løn hvis ikke de afleverer til tiden, så er det kun de rigtige der står frem og tager opgaverne.

Eller hvis opgaverne er for store og komplicerede til "lille Danmark", så må vi købe et færdigt produkt fra udlandet.

NOK med dårlige undskyldninger!!!!!

  • 0
  • 0
#9 Kasper Grubbe

Det dumme ved alle disse løsninger er at de stiller turister i en meget dum situation, de skal købe noget som de for det meste kun skal bruge en eller få dage, og de har svært ved at få de penge tilbage der er på kortet når de forlader byen/landet.

Du kan købe et Oyster card når du lander i lufthavnen, og du kan aflevere det igen når du forlader landet.

Hvis du køber tidsbestemt Oyster-card afleverer du bare kortet, og får dine 5 pund tilbage som du har betalt i depositum. Hvis du har fået et optankningskort får du dit indestående udbetalt og dine 5 pund i depositum.

Det kan ikke være meget nemmere.

  • 5
  • 0
#10 Thomas Alexander Frederiksen

Jeg kan umiddelbart se 2 overordnede hensyn: - Service til de rejsende - Omkostningen for de rejsende/skatteborgerne

Rejsekortets problem er i bund og grund de krav, som er irrelevante , eller i direkte modstrid med de 2 overordnede mål.

Jeg ser det umiddelbare problem at rejsekortets hensyn ved bestilling ikke var nogle af de to ovennævnte, men derimod at sikre "retfærdig" fordeling af pengene mellem trafikselskaber og andre aktører. Det er i øvrigt den eneste ting det lader til at gøre rigtigt godt, så det er vel en slags success...

  • 3
  • 0
#11 Thomas Alexander Frederiksen

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange standere de har i London, så man kan sammenligne disse to forskellige frugter...

Hurtig og upræcis hovedregning siger at med lige godt 350 stationer på undergrund og DLR og et minimum af 20 standere per station (10 ind + 10 ud), så er der alene der 7000 standere. Hvis man antager at der er minimum 2 optankningsstandere på alle stationer og flere på de store, så er der ikke langt til 8000. TFL har 8.600 busser i drift, og med to læsere i hver af dem er der så minimum 16.600 standere.

Mon ikke tallet er over 20.000 når overground og det løse er talt med?

  • 0
  • 0
#12 Allan Astrup Jensen

København har relativt mange turister, men hvis billetsystemet var som i London havde vi nok flere turister, og flere sjældne brugere blandt danskere ville bruge det kollektive transportsystem. Et firma som Rejsekortselskabet, der ikke vil bruge penge på udvikling, er dødsens.

  • 2
  • 0
#14 Baldur Norddahl

Hvis du køber tidsbestemt Oyster-card afleverer du bare kortet, og får dine 5 pund tilbage som du har betalt i depositum. Hvis du har fået et optankningskort får du dit indestående udbetalt og dine 5 pund i depositum.

Det kan rejsekortet også. Der er det bare 750 kr i depositum og modsat Oyster kan rejsekortet ikke købes i lufthavnen.

Om noget har turister mere brug for kontaktløse kreditkort med rejsekortet.

  • 2
  • 0
#15 Baldur Norddahl

Rejsekortet er landsdækkende og der er årligt 50 millioner overnatninger af turister i Danmark. Hvordan man kan tillade at rejsekortet bare ignorer dem er ufatteligt. Det er mange milliarder og mange jobs der står på spil.

  • 4
  • 0
#16 Bent Jensen

Hvordan man kan tillade at rejsekortet bare ignorer dem er ufatteligt.

Det er da meget nemt, det gør man bare, det er jo ikke kunden. Heller ikke brugeren af systemet. Det er det offentlige og trafikselskabet. Da turister ikke lægger et støre beløb, i forhold til udgifterne til at udvikle, "et eller andet", så ignorere man bare dem, det er langt det nemmeste og billigste. For rejsekortet og selvskaberne bag.

  • 4
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere