Det er i øjeblikket ikke muligt at logge ind med MitID via NemLog-in fra en Firefox-browser, og fejlen bliver først løst i om to uger, forventer leverandøren, Nets.
Det bekræfter Digitaliseringsstyrelsen over for Version2.
»Vi er opmærksomme på, at der er en fejl i forbindelse med login via NemLog-in fra en Firefox-browser. Fejlen er meldt ind til leverandøren, som forventer at løse den i uge 10. Vi anbefaler, at man anvender en anden browser, fx Chrome, indtil fejlen er løst,« lyder det i et skriftligt svar fra Digitaliseringsstyrelsen.
[dk] @DigstDK har gjort det igen!
* Nemlog-in med #MitID virkede i Firefox
* Nogen laver en systemopdatering uden regressionstest..
* Nemlog-in virker ikke i Firefox (med uforståelig systemfejl)
Det er selvfølgelig borgerens problem.. https://t.co/5xpvIPOsoC #itpol #dkpol pic.twitter.com/Cm37ZiPzuX— Jesper Lund - @je5perl@eupolicy.social (@je5perl) February 20, 2023
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nu rinder uge 10 på hæld, men det virker stadig ikke.
Firefox er udkommet med version 110.0.1 som blandt andet har følgende del i sin release note:
Fixed a bug with CSP serialization causing bugs with the MitID Digital ID in Denmark (Bug 1819096).
Når man ser rettelsen så er problemet løst ved at rulle en rettelse tilbage som blev introduceret i Firefox 110 og problemerne med MitID i Firefox startede også dengang Firefox 110 udkom d. 14. Februar.
Dermed ikke sagt at MitID kan konkluderes uskyldige da der kan være mange årsager til at rettelsen i Firefox ikke fungerede (måske brud på standarder af en af parterne?), hvilket jeg regner med Mozilla skal til at grave dybere ned i.
Rettelsen der er trukket tilbage er denne: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1804145
Interessant det er en fejl i FireFox! Men sædvanligvis er der mange fejl i underliggende systemer. Ikke mindst i OSet. Som udbyder af software må man derfor være på forkant og tilpasse til de querks som de underliggende systemer har. MitId bør teste med Firefox, når der er nye releases. I Danmark er man tvunget til at bruge deres system. Så det vil være endnu mere urimeligt, hvis man også tvinges til at bruge bestemte browsere eller proprietære operativsystemer, som told og skat gør med virksomheder (toldsystemet virker kun med windows)
Verden er forunderlig. Man skal køre med det nyeste og næstnyeste, for ellers er sikkerheden ikke i orden, og så vil l... ikke køre. Men man kan heller ikke køre med nyeste browser (hvis den afviger fra DS-normen), for den virker ikke.
Det er godt nok for dårligt, at "folk" ikke bare køber en ny smartphone og en ny pc (med Windows++), når "samfundet" kræver det. Så må de lade være med at spise og ryge i 5 måneder.
Jeg har ikke arbejdet med MitId, men jeg sidder og føler mig skyldig i et eller andet.
MitId bør teste med Firefox, når der er nye releases.
Fireforx laver major release hvert 4. uge.
Chrome laver major releases hvert 4. uge.
Safari laver en ny release hver 2-3 måned.
Hvis de skal supportere de 5-6 mest brugte browsere i Danmark, der hver især har deres egen release plan, og hvor det vindue der er fra stable beta til release er måske 1 uge. Og dette er uden at tænke over at fejl også kan opstå når de laver minor releases.
Dette er uden at tænke MitIDs egen release cyklus ind i det.
Så tænker at det er en dejlig drøm at der sidder en tester klar til at teste nuværende og evt. næste version af MitID hver gang at der er en browser producent der levere en ny release - så er det måske ikke så reelt et scenarie.
Jeg prøvede to gange i Firefox, kunne jo være man havde fejl indtastet, inden jeg skiftede til en anden browser. Og så bliver man i den anden browser mødt med meddelelsen at nogen har prøvet for ofte og at man skal lige vente i 29 sekunder.
Og fejlmeddelelsen i FireFox er jo "teknisk fejl". Det er feedback fra en server. Kunne man ikke lige opdatere den tekst for at fortælle, at der er problemer med FireFox? De kan jo se hvilken client man bruger.
I starten smilede jeg over problemerne som andre oplevede med MitID (så slemt kan det ikke være - virker jo ok), men efterhånden driver systemet mig til vanvid. Er enig med mange andre, at NemID til sidst var betydelig mere gennemarbejdet og stabilt.
NemID til sidst var betydelig mere gennemarbejdet og stabilt
Ja, men det var det sgu ikke til at starte med.
Alle skalhave ret til at blive klogere. Men det er svært, når vi hele tiden skifter leverandør i store udbud, i stedet for at beholde den vundne erfaring i organisationen - nåe nej den har man jo også afskaffet....
Uge 10? Må vi få en forklaring?
De bruger nok agil udvikling ;-)
Selv om jeg personligt ikke bruger Firefox, og at browseren godt nok "kun" har en markedsandel på omkring 2,5 % her i Danmark ( https://gs.statcounter.com/browser-market-share/all/denmark ) så er det efter min mening intet mindre end en regulær skandale, at de så grotesk lang tid om at få rettet op på problemet.
Og så fatter jeg simpelthen ikke, hvorfor medier som dette (Version2) ikke går DigitaliseringsFORstyrelsen på klingen, når sådan noget her sker, i stedet for denne papegøjejournalistik som denne artikel - efter min mening - i bedste fald er.
fejlen bliver først løst i om to uger, forventer leverandøren, Nets.
Jeg vil i mellemtiden anbefale at anvende en anden browser fx Chrome eller Safari.
Nets har tidligere sat baren lavt iforhold til hvor hurtigt en fejl eller nedbrud rettes, uanset hvor mange borgere, der er berørt.
At kræve borgere skifter browser agent svarer lidt til hvis byretten kræver man skifter advokat, fordi advokaten ikke har en iphone.
En ting er, at man ikke supporterer alle eksotiske browsere derude. Men det er disrespektfuldt af Nets at lade Firefox-brugere hænge i 14 dage.
fejlen bliver først løst i om to uger, forventer leverandøren, Nets.
Nej, hvor dejligt - så får man lige foræret to uger uden stress med Digital Post eller banktransaktioner, hvor er det pænt af Nets!
Hvordan er det nu mantraet lyder... IT-haverikommission nu!
Nej, hvor dejligt - så får man lige foræret to uger uden stress med Digital Post eller banktransaktioner, hvor er det pænt af Nets!
Min bank virker nu fint. De bruger ikke NemLogin.
Min bank virker nu fint. De bruger ikke NemLogin.
Så tæt på at være et brugbart indlæg. Hvilken bank?
Hvor læser du offentlig Digital Post uden MitID?
Et af mine familiemedlemmer oplevede dette problem i går, og da jeg er familiens IT-support landede det på mit bord. Løsningen blev, at jeg installerede Firefox ESR i stedet for den almindelige Firefox, og det virker fint. ESR er i version 102.x, så det må være kombinationen af noget nyt i den seneste Firefox og en ændring hos NemLogin/MitID, der er årsagen til problemet.
HA.
Så bleve jeg lidt klogere ;-)
Opgraderede lige den ene maskine, så Firefox blev til 110.0.1, og så virker MitID ikke mere på den.
irefox ESR i stedet for den almindelige Firefox, og det virker fint. ESR er i version 102.x, så det må være kombinationen af noget nyt i den seneste Firefox og en ændring hos NemLogin/MitID, der er årsagen til problemet.
Hmm. Login på borger.dk virker fint på min Firefox 109.0.1
Jeg oplevede en lignende situation med min banks Mobilbank-app fra SDC, hvor app'en pludselig stoppede med at virke. Jeg decompilede app'en, og det viste sig at de nu havde en dependency i deres React Native app som var hardcoded til at telefonen skulle have Chrome installeret.
Til at starte med var bankens svar at jeg bare skulle installere Chrome, hvilket jeg måtte fortælle ikke var en mulighed, da jeg brugte Firefox for at få noget mere privacy. Det endte i en masse frem og tilbage, og et halvt år senere (havde næsten givet op), kom der endelig en opdatering hvor Firefox virkede igen.
Jeg synes det er trist at fordi man falder lidt uden for Browser-normen, så bliver man så nedprioriteret - det kan jo ikke passe at vi alle skal køre Chrome, og ikke kan bruge den browser vi har lyst (for ikke at snakke om hvorfor den browser du bruger på din telefon overhovedet er relevant for en stand-alone app?).
Det værste ved det hele er at jeg jo havde decompilet deres kode og kunne fortælle dem præcis på hvilken linje i koden at problemet var, men det blev ignoreret :-/
Men hvis man kigger på anmeldelserne af alle de app's de har lavet, så kommer det vel ikke som nogen overraskelse: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Powered+by+SDC+A/S
Pinligt... tester de ikke inden de frigiver kode?
Uge 10? Må vi få en forklaring? Er det et prioriteringsspørgsmål? For i så fald er det da godt nok frækt!