Det skulle vise sig mere besværligt end som så at måle det reellFakta: Sådan gjorde vi
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Både Google og Steam har sat begrænsninger på, hvor hurtigt man må downloade fra deres servere, og derfor kommer vi aldrig op på 100/20 Mbit/s.
Jeg har personligt 200/200, som er det mindste jeg kan få igennem min fiber udbyder, og jeg kan sagtens komme op og snuse til max gennem f.eks. Steam som også bliver omtalt her så jeg kommer op og ligge på 18-19 Mb/s.
Jeg forstår ikke helt årsagen bag denne meget tydlige agenda med at vi alle sammen har for store internetforbindelser når argumenter for vi skal skrue ned er baseret på gætteri og fejlantagelser?
- more_vert
- insert_linkKopier link
Problemet i denne test er sikkert, at TCP på de mange trafikstrømme begynder at justere ned og op på hastigheden uafhængigt af hinanden, og det derfor ikke er muligt at ligge helt på de 100 Mbps
Præcis. Hvis Ingeniøren gad lave ordentligt videnskabelig metodik, så kunne de passende gentage testen på en der har 1000 Mbps. Så vil man sandsynligvis opdage at man stadig kun lå på 50% men af 1000 Mbps det vil sige 500 Mbps.
Men det er nok for meget forlangt. Det vil ikke understøtte mediets agenda her.
Det er simpel vildledning når Ingeniøren her kaster sig ud i. Man får rutinemæssigt meget høje downloadhastigheder. Det er temmelig useriøst at de ikke engang gider finde nogen der har en hurtig linje, men alligevel mener Ingeniøren at de kan fraråde det.
- more_vert
- insert_linkKopier link
< Jeg arbejder bed Telenor, men udtaler mig på egne vegne >Både Google og Steam har sat begrænsninger på, hvor hurtigt man må downloade fra deres servere, og derfor kommer vi aldrig op på 100/20 Mbit/s.
Er det noget i tror eller er det noget i ved? Jeg har hentet fra Steam med 600-700 Mbps, og jeg kan ikke se hvorfor de skulle begrænse andet end i evt. spidslastperioder - spildownload er ikke tidskritisk, men på den anden side skal dataene overføres (et halvt spil kan ikke bruges til noget), så de kan ligeså godt sende alt, hvad deres infrastruktur tillader.
Problemet i denne test er sikkert, at TCP på de mange trafikstrømme begynder at justere ned og op på hastigheden uafhængigt af hinanden, og det derfor ikke er muligt at ligge helt på de 100 Mbps. Hvis Steam download havde kørt alene, kunne de sikkert have ramt tættere på de 100.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er interessant, at der nu er debat om hvorvid en 100/20 Internet forbindelse er overflødig, eller lige er nok.
Se her: https://www.version2.dk/artikel/tdc-danskerne-er-ligeglade-med-fiber-49271
I 2012 var diskussionen om 10/2 var nok. Jeg elsker dette citat fra TDC:
»Vi markedsfører ikke teknologier, men indhold. En almindelig dansk familie med to voksne og to børn kan se HD-tv i flere værelser på én gang, samtidigt med at de surfer på nettet, med en VDSL-forbindelse på 10-15 megabit pr. sekund. Og så efterspørger de fleste danskere ikke højere hastigheder end det,«
Og 8 år efter fra Kviknet: "Selv når forbrugerne streamer eller på anden vis bruger internettet stabilt over tid, kommer forbruget aldrig over 50/5 Mbit/s over en time. End ikke over ti minutter. Sagt på en anden måde kunne disse forbrugere sagtens nøjes med en mindre kraftig forbindelse."
Jeg kan huske, da diskussionen gik på om de "svimlende" 128 kBit/s over ISDN var nødvendige - vi havde jo 9.600 bps modemerne. Sjovt nok ligger det 20-25 år tilbage. Så vi skal have en ny Moors lov for bredbånd, som siger at diskussionen om behovet stiger med en faktor 10 for hvert årti.
- more_vert
- insert_linkKopier link