Lobbygruppe: Facebook sælger teenageres data til alkohol- og gambling-annoncører
Facebook høster data om teenagere og sælger oplysningerne videre til annoncører, der sælger alkohol, gambling, vaping og dating, viser en ny rapport fra den australske lobbygruppe Reset Australia.
Det skriver ABC News.
Gruppen, der arbejder for at begrænse demokratiets digitale trusler, lavede sidste år en falsk Facebook-konto kaldet Ozzie News Network for at teste, om Facebook behandler teenageres data anderledes end voksnes data.
Man fandt ud af, at der ingen forskel er, om man er teenager eller voksen - Facebook behandler data på samme måde:
»Det giver annoncører mulighed for at købe sig adgang til profilerne og målrette reklamerne teenagere med meget tvivlsomme interesseområder som gambling, rygning, alkohol og selv deres dating-status,« siger Chris Cooper, direktør for Reset Australia, til ABC News.
»Det er chokerende og bekymrende.«
Organisationen indsendte selv falske reklamer til børn mellem 13 og 17 med en interesse i rygning. To af reklamerne viser unge, der ryger cigaretter, og de blev afvist af Facebook. Den tredje reklame viser en ung person med en e-cigaret, og den har tech-giganten godkendt.
I ABC’s artikel kan man se andre falske reklamer fra organisationen om blandt andet alkohol, som Facebook har godkendt.
Ifølge Facebook, gør man meget ud af at tjekke potentielle reklamer, så indholdet stemmer overens med platformens retningslinjer, men lobbygruppen vil stadig have myndighederne til at forbyde salget af teenageres data, som Storbritannien og Irland også har gjort.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.