Lobbygruppe: Facebook sælger teenageres data til alkohol- og gambling-annoncører

Gruppen fandt, at man kunne målrette vaping-annoncer til teenagere med interesse i rygning. Illustration: monkeybusinessimages/Bigstock
En australsk lobbygruppe har afprøvet, hvordan Facebook behandler teenageres data. Deres rapport viser, at der ingen forskel er på, om man er teenager eller voksen - Facebook behandler data ens.

Facebook høster data om teenagere og sælger oplysningerne videre til annoncører, der sælger alkohol, gambling, vaping og dating, viser en ny rapport fra den australske lobbygruppe Reset Australia.

Det skriver ABC News.

Gruppen, der arbejder for at begrænse demokratiets digitale trusler, lavede sidste år en falsk Facebook-konto kaldet Ozzie News Network for at teste, om Facebook behandler teenageres data anderledes end voksnes data.

Læs også: Intern Facebook-mail lækket: »Vi skal normalisere jævnlig scraping«

Man fandt ud af, at der ingen forskel er, om man er teenager eller voksen - Facebook behandler data på samme måde:

»Det giver annoncører mulighed for at købe sig adgang til profilerne og målrette reklamerne teenagere med meget tvivlsomme interesseområder som gambling, rygning, alkohol og selv deres dating-status,« siger Chris Cooper, direktør for Reset Australia, til ABC News.

»Det er chokerende og bekymrende.«

Organisationen indsendte selv falske reklamer til børn mellem 13 og 17 med en interesse i rygning. To af reklamerne viser unge, der ryger cigaretter, og de blev afvist af Facebook. Den tredje reklame viser en ung person med en e-cigaret, og den har tech-giganten godkendt.

I ABC’s artikel kan man se andre falske reklamer fra organisationen om blandt andet alkohol, som Facebook har godkendt.

Ifølge Facebook, gør man meget ud af at tjekke potentielle reklamer, så indholdet stemmer overens med platformens retningslinjer, men lobbygruppen vil stadig have myndighederne til at forbyde salget af teenageres data, som Storbritannien og Irland også har gjort.

Læs også: Domstol: Google vildleder brugere om indsamling af lokationsdata

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere