Linux, Android og iOS får pænere skrifttyper

Illustration: Android Logo
Adobe har givet FreeType-projektet en ny motor til at udjævne skrifttyper på skærmen. Det kan komme både Linux, Android og iOS til gode.

Både Windows og Mac OS X-brugere har i mange år nydt godt af Microsoft og Apples teknologier til at få tekst på skærmen til at ligne mere noget, der trykt, snarere end klumper af sorte og hvide pixels.

Nu får en række andre styresystemer, heriblandt Linux, Android og iOS lidt lettere ved at opnå den samme effekt.

Adobe har nemlig frigivet raster-motoren CFF til FreeType-projektet. Det oplyser selskabet i et blogindlæg.

Adobe står også bag TrueType-skrifttype-teknologien, som ligesom CFF kan bruges i OpenType, der understøttes af de fleste nyere styresystemer.

CFF gør det muligt at bruge skrifttyper, som fylder mindre, men som kan oversættes fra vektorgrafik til pixels på skærmen lige så pænt som TrueType-skrifttyper, takket være Adobes nye raster-motor.

Det er Google, som har opfordret Adobe til at bidrage med motoren til FreeType. Adobe har tidligere samarbejdet med Microsoft og Apple om skrifttype-teknologier, og begge selskabers desktop-styresystemer understøtter således CFF.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Ronni Persson

Lidt flad artikel. F.eks. kan man stille spørgsmålet til hvorfor netop FreeType kan være til gavn for iOS, og ikke den teknologi Apple allerede bruger i OS X. Er det fordi FreeType ikke arbejder med subpixels, ligesom OS X's font rendering?

Hvad er det der er nyt ved FreeType ift. de eksisterende teknologier?

  • 4
  • 0
#7 Torben Mogensen Blogger

Hvis du kan rendere et roteret bogstav, kan du også rendere det opret på en roteret skærm.

En ideel rendering vil ikke forsøge at ændre et tegns placering (for eksempel til en pixelgrænse) for at forbedre udseendet, for det giver ikke samme indtryk på skærm, skrift og roteret skærm.

Men et tegn skal selvfølgelig renderes forskelligt i forhold til dens placering relativt til pixelgrænser. Det gjorde Acorns Archimedes computere allerede i 1988. Det kaldte Acorn "subpixel anti-aliasing", men det begreb har nu fået en ny betydning: At udnytte, at en pixel består af tre subpixels for R, G og B, så skærmen i virkeligheden har større opløsning. Det kan dog give farvede kanter på bogstaverne, og den relative placering af subpixels afhænger af det specifikke display, så renderingen skal parametriseres med displayets geometri.

I alle tilfælde er algoritmen nogenlunde den samme: Man renderer i højere opløsning end den fysiske og beregner intensiteten af delvist dækkede fysiske pixels baseret på den dækkede areal og (i RGB-varianten) pixelens grundfarve (idet grøn synes lysere end rød, som synes lysere end blå). Det kræver regnekraft, men man kan genbruge renderingen af samme tegn på samme relative placering. For at gøre dette mere sandsynligt, har man ofte ikke 100% præcis placering, men f.eks. kun ned til 1/3 eller 1/4 pixel.

I alle fald er der regnekraft nok i moderne maskiner: Acorn lavede subpixel anti-aliasing på en 8MHz ARM2 processor og en forholdsvis lille cache (nogle få KB), så med GHz processor og mulighed for cache på flere MB, er der rigeligt at tage af.

  • 3
  • 0
#8 Per Bækgaard

Torben Mogensen skrev:

[...] så renderingen skal parametriseres med displayets geometri.

... og velsagtens også med et estimat for den overføringsfunktion, der udtrykker det resulterende lys afgivet af displayet som funktion af den R, G eller B værdi der sendes til grafikkortet (smlg. "gamma"). Den visuelle "tyngde" af en subpixel afhænger jo af hvor lys eller mørk den ser ud.

  • 1
  • 0
#9 Erik Maaløe

Her sidder jeg sent om aftenen og undrer mig over, at der ikke er andre, som også har undret sig over artiklens udsagn om, at "Adobe står ... bag TrueType". Der plejer ellers altid at være mindst én læser, der lynhurtigt slår ned på fejl og misforståelser. Et af de charmerende kendetegn ved Version2.

Jeg indrømmer, jeg skulle også lige tjekke de mange xxType-skrifttypeteknologier, der nævnes i artiklen, før jeg var mere sikker. Men Wikipedia bekræftede min efterhånden ikke altid lige skudsikre hukommelse: Det var oprindeligt Apple, der stod bag TrueType - som erstatning for de oprindelige Adobe PostScript Type 1-fonte i de tidlige Mac'er.

Just for the record.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere