LinkedIn bryder dansk spamlov - men kan ikke straffes

Danske virksomheder bryder markedsføringsloven ved uopfordret at sende LinkedIn-beskeder. LinkedIn bryder dermed også loven, men kan grine hele vejen hen til banken.

Det sociale medie LinkedIn forbryder sig mod dansk lovgivning, når erhvervsdrivende kunder bruger tjenesten Inmail til at sælge produkter eller markedsføre deres brand. Det vurderer Heidi Steen Jensen, der er advokat og ekspert i markedsføringslovgivning, fra advokatfirmaet Horten.

»Det klare udgangspunkt, hvis man tager en dansk lovbog frem, er, at det er ulovligt, det LinkedIn gør. De stiller en service til rådighed, der gør det muligt at bryde dansk lovgivning«, siger Heidi Steen Jensen til Version2.

InMail er en tjeneste, der giver kunden mulighed for - mod betaling - at sende beskeder direkte til andre LinkedIn-brugere, som man ikke har i sit netværk. Ifølge Markedsføringslovens §6 er det ulovligt at lave e-mail marketing i Danmark, medmindre modtageren på forhånd har bedt om at modtage det.

Så når en dansk virksomhed køber sig adgang til tjenesten og sender reklamer eller anden marketing til folk, der ikke har bedt om det, så bryder både LinkedIn og den danske virksomhed loven.

Men det er kun den danske virksomhed, der risikerer at blive straffet for det. Heidi Steen Jensen tror ikke, at forbrugerombudsmanden ville finde det alvorligt nok til at retsforfølge LinkedIn. Det er nemlig meget besværligt at køre en sag imod et amerikansk selskab i Danmark. Virksomheden opererer over hele verden, og den service, som LinkedIn stiller til rådighed, er lovlig i mange lande. Derfor mener Heidi Steen Jensen ikke, at en dansk dommer ville straffe dem.

»Det er nok ikke realistisk, at man nogensinde ville stille LinkedIn til regnskab for det. Så skal man køre en sag mod en amerikansk virksomhed. Og de skal først indvillige i at stille op i en retssag, hvor de risikerer at få en bøde i Danmark. Det har man jo ikke særlig meget lyst til som virksomhed«, siger Heidi Steen Jensen til Version2.

Ved ikke de bryder loven

Ifølge Heidi Steen Jensen er der en stor sandsynlighed for, at danske virksomheder ikke ved, at det er på kant med loven at bruge InMail til markedsføring.

»Jeg tror, at grunden til de gør det er, at LinkedIn tilbyder denne her mulighed, og at man derfor ikke forestiller sig, at det kan være ulovligt. Jeg tror simpelthen ikke, at de ved det«, siger Heidi Steen Jensen.

Også Version2-blogger Jesper Lykkesfeldt har skrevet om lovligheden af Inmails til brug i markedsføring. Hans konklusion er helt på linje med Heidi Steen Jensens:

Læs også: Må du bruge LinkedIn’s InMails til markedsføring?

»Med andre ord så må konklusionen være, at markedsføring via InMails til modtagere i Danmark uden forudgående udtrykkeligt samtykke vil være i strid med den danske markedsføringslov,« skriver han i sit blogindlæg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Høgh

Heidi Steen Jensen siger: "De stiller en service til rådighed, der gør det muligt at bryde dansk lovgivning". Man kunne så argumentere, at email skal forbydes, da emails giver mulighed for at bryde forbudet mod email markedsføring. Er der præcedens for at beskeder på sociale medier er omfattet af §6's "elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax" ?

  • 7
  • 0
Johan Holst Nielsen

LinkedIn brugeren ser jo det er en InMail via LinkedIn. Brugeren har accepteret at modtage mails fra LinkedIn.

Det svarer vel til man tilmelder sig et nyhedsbrev fra Bilka og får tilbud om Samsung-fjernsyn. Selvom Samsung har betalt markedsføringstilskud til Bilka betyder det jo ikke det er spam?

  • 2
  • 4
Thomas Jensen

Læs http://www.version2.dk/blog/maa-du-bruge-linkedins-inmails-til-markedsfo...

"Ikke ifølge de nordiske forbrugerombudsmænd. De fastslår i deres vejledning punkt 3.2, at brugerens samtykke skal være ”aktivt, frivilligt, udtrykkeligt, konkretiseret og informeret”. Desuden skriver de, at et samtykke ikke kan indhentes via det sociale medies standardvilkår."

  • 9
  • 0
Claus Wøbbe

Dette eksempel viser blot, hvor tåbelig dansk lovgivning er. Man kan bare slå disse meddelelser fra i sine indstillinger, så modtager man dem ikke længere. Så lovgivningen (og ovennævnte personer, hvis job er baseret på, at vi HAR sådan en lovgivning) er overflødig.

  • 1
  • 6
Carsten Stenberg

Nej lovgivningen er ikke overflødig.

Selvom det i den virkelige verden er svært at få firmaer til at respekterer lovgivningen, så burde der også gælde det samme for immateriale produkter som f.eks. LinkedIn og Facebook, at hvis et firma vil opererer i et land - i dette tilfælde have medlem/kunder fra det pågældende land, så skal de pågældende kunder, have det rettigheder som det pågældendes land giver sine borgere herunder firmaer.

Jo, det er svært, men det skal ikke afholde os fra at forsøge at få det gennemført !

  • 6
  • 2
Thomas Jensen

Man kan bare slå disse meddelelser fra i sine indstillinger

Og hvorfor tror du man kan det?

Så lovgivningen (og ovennævnte personer, hvis job er baseret på, at vi HAR sådan en lovgivning) er overflødig.

Personligt er jeg nu meget godt tilfreds med at vi har en regulering af de frie markedskræfter. Vi ved godt hvordan alternativet ser ud, og det er der ikke mange der kan være tjent med.

  • 2
  • 1
Carsten Stenberg

Ok, så må jeg hellere formulerede det anderledes:

"At mange firmaer gør det bedste for at gøre det svært og utilgængeligt at kunderne, kan opnå den beskyttelse, som de som borgere i et land har krav på."

Det bør stadigvæk, sådan at kunden skal give aktivt tilsagn om f.eks. reklamemails - ikke at kunden skal finde stedet (hvis det findes !), hvor man slå det fra.

  • 2
  • 1
Jonathan Jørgensen

Jeg ser heller ingen grund til at det bør være ulovligt.

Umiddelbart er denne funktion til glæde for alle. Decideret spam er forhindret dels pga. omkostningen for hver besked og dels via private indstillinger, som dog primært er relevant for Fortune500 CEOs. Folk som misbruger systemet er samtidig nemme at identificere for forbrugerne (kig på deres CV og deres netværk!) og LinkedIn har selv en interesse i at mindske misbrug.

  • 1
  • 2
Mikael Nielsen

Først lad mig tilføje at jeg pt bliver spammet af diverse firmaer på LinkedIn som benytter generiske mails til at sælge mig deres service. Det sagt virker en lov der forbyder folk at kontakte en virksomhed i b2b øjemed uden forhåndsgodkendelse absurd... grænsen ligger i min optik ved om der ligger en personlig henvendelse bag eller om der er tale om en massegenereret upersonlig kommunikation. .. sidstnævnte bør i min optik straffes hvorimod den personlige netværk approach burde være ok

  • 1
  • 0
Daniel Gertsen

Jeg synes da det er langt mere irriterende at blive telefoncanvasset af én eller anden hurtigtsnakkende studentermedhjælper, der vil sælge et avisabb., el-abonn. el.lign. De afbryder jo én i arbejdet, hvorimod en spammail blot skal slettes.


Enig, det er ret irriterende!

Bliver også ind imellem ringet op af webshops vi har handlet med på et tidspunkt, hvor de gerne vil tale med os om at vi nu har fået "tildelt en kontaktperson" og gerne vil være "vores faste leverandør".

Fat dog når vi siger nej, og selv vil styre den slags Grrrr

  • 1
  • 0
Thomas Jensen

Thomas, kan du uddybe dit spørgsmål??

Ja, det må jeg vist hellere... :-)

Du siger, at "man kan bare slå disse meddelelser fra i sine indstillinger" og derfor er lovgivning på området overflødig.

Hvis jeg skal stille det samme spørgsmål med andre ord, så kunne det lyde: tror du der ville være en opt-out mulighed, hvis ikke der fandtes lovgivning på området?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere