LinkedIn bryder dansk spamlov - men kan ikke straffes

25 kommentarer.  Hop til debatten
Danske virksomheder bryder markedsføringsloven ved uopfordret at sende LinkedIn-beskeder. LinkedIn bryder dermed også loven, men kan grine hele vejen hen til banken.
16. september 2013 kl. 06:29
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det sociale medie LinkedIn forbryder sig mod dansk lovgivning, når erhvervsdrivende kunder bruger tjenesten Inmail til at sælge produkter eller markedsføre deres brand. Det vurderer Heidi Steen Jensen, der er advokat og ekspert i markedsføringslovgivning, fra advokatfirmaet Horten.

»Det klare udgangspunkt, hvis man tager en dansk lovbog frem, er, at det er ulovligt, det LinkedIn gør. De stiller en service til rådighed, der gør det muligt at bryde dansk lovgivning«, siger Heidi Steen Jensen til Version2.

InMail er en tjeneste, der giver kunden mulighed for - mod betaling - at sende beskeder direkte til andre LinkedIn-brugere, som man ikke har i sit netværk. Ifølge Markedsføringslovens §6 er det ulovligt at lave e-mail marketing i Danmark, medmindre modtageren på forhånd har bedt om at modtage det.

Så når en dansk virksomhed køber sig adgang til tjenesten og sender reklamer eller anden marketing til folk, der ikke har bedt om det, så bryder både LinkedIn og den danske virksomhed loven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det er kun den danske virksomhed, der risikerer at blive straffet for det. Heidi Steen Jensen tror ikke, at forbrugerombudsmanden ville finde det alvorligt nok til at retsforfølge LinkedIn. Det er nemlig meget besværligt at køre en sag imod et amerikansk selskab i Danmark. Virksomheden opererer over hele verden, og den service, som LinkedIn stiller til rådighed, er lovlig i mange lande. Derfor mener Heidi Steen Jensen ikke, at en dansk dommer ville straffe dem.

»Det er nok ikke realistisk, at man nogensinde ville stille LinkedIn til regnskab for det. Så skal man køre en sag mod en amerikansk virksomhed. Og de skal først indvillige i at stille op i en retssag, hvor de risikerer at få en bøde i Danmark. Det har man jo ikke særlig meget lyst til som virksomhed«, siger Heidi Steen Jensen til Version2.

Ved ikke de bryder loven

Ifølge Heidi Steen Jensen er der en stor sandsynlighed for, at danske virksomheder ikke ved, at det er på kant med loven at bruge InMail til markedsføring.

»Jeg tror, at grunden til de gør det er, at LinkedIn tilbyder denne her mulighed, og at man derfor ikke forestiller sig, at det kan være ulovligt. Jeg tror simpelthen ikke, at de ved det«, siger Heidi Steen Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også Version2-blogger Jesper Lykkesfeldt har skrevet om lovligheden af Inmails til brug i markedsføring. Hans konklusion er helt på linje med Heidi Steen Jensens:

»Med andre ord så må konklusionen være, at markedsføring via InMails til modtagere i Danmark uden forudgående udtrykkeligt samtykke vil være i strid med den danske markedsføringslov,« skriver han i sit blogindlæg.

25 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
16. september 2013 kl. 14:29

Først lad mig tilføje at jeg pt bliver spammet af diverse firmaer på LinkedIn som benytter generiske mails til at sælge mig deres service. Det sagt virker en lov der forbyder folk at kontakte en virksomhed i b2b øjemed uden forhåndsgodkendelse absurd... grænsen ligger i min optik ved om der ligger en personlig henvendelse bag eller om der er tale om en massegenereret upersonlig kommunikation. .. sidstnævnte bør i min optik straffes hvorimod den personlige netværk approach burde være ok

24
17. september 2013 kl. 10:34

Hej Mikael. Jeg formoder at du bliver spammet af personer som IKKE henvender sig mod betaling til LinkedIn? Er det korrekt?

18
16. september 2013 kl. 14:37

Jeg synes da det er langt mere irriterende at blive telefoncanvasset af én eller anden hurtigtsnakkende studentermedhjælper, der vil sælge et avisabb., el-abonn. el.lign. De afbryder jo én i arbejdet, hvorimod en spammail blot skal slettes.

20
16. september 2013 kl. 14:47

Jeg synes da det er langt mere irriterende at blive telefoncanvasset af én eller anden hurtigtsnakkende studentermedhjælper, der vil sælge et avisabb., el-abonn. el.lign. De afbryder jo én i arbejdet, hvorimod en spammail blot skal slettes.

Enig, det er ret irriterende!

Bliver også ind imellem ringet op af webshops vi har handlet med på et tidspunkt, hvor de gerne vil tale med os om at vi nu har fået "tildelt en kontaktperson" og gerne vil være "vores faste leverandør".

Fat dog når vi siger nej, og selv vil styre den slags Grrrr

19
16. september 2013 kl. 14:47

Enig i dette perspektiv. Fordelene ved inmailen er at man som modtager ikke behøver at blive afbrudt og faktisk kan fravælge denne option i settings hvis man helt ønsker at framelde sig

6
16. september 2013 kl. 11:10

Dette eksempel viser blot, hvor tåbelig dansk lovgivning er. Man kan bare slå disse meddelelser fra i sine indstillinger, så modtager man dem ikke længere. Så lovgivningen (og ovennævnte personer, hvis job er baseret på, at vi HAR sådan en lovgivning) er overflødig.

16
16. september 2013 kl. 14:03

Jeg ser heller ingen grund til at det bør være ulovligt.

Umiddelbart er denne funktion til glæde for alle. Decideret spam er forhindret dels pga. omkostningen for hver besked og dels via private indstillinger, som dog primært er relevant for Fortune500 CEOs. Folk som misbruger systemet er samtidig nemme at identificere for forbrugerne (kig på deres CV og deres netværk!) og LinkedIn har selv en interesse i at mindske misbrug.

15
16. september 2013 kl. 14:01

... og hvorfor tror du man kan det?

Thomas: Tjek det lige selv, måske?

For det kan man altså godt.

Den service har eksisteret længe, og jeg har for længst slået den fra.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener at huske at der også var en form for "opt-out" link i mailen der blev sendt ud.

14
16. september 2013 kl. 13:54

Thomas, kan du uddybe dit spørgsmål??

21
16. september 2013 kl. 15:44

Thomas, kan du uddybe dit spørgsmål??

Ja, det må jeg vist hellere... :-)

Du siger, at "man kan bare slå disse meddelelser fra i sine indstillinger" og derfor er lovgivning på området overflødig.

Hvis jeg skal stille det samme spørgsmål med andre ord, så kunne det lyde: tror du der ville være en opt-out mulighed, hvis ikke der fandtes lovgivning på området?

7
16. september 2013 kl. 12:09

Nej lovgivningen er ikke overflødig.

Selvom det i den virkelige verden er svært at få firmaer til at respekterer lovgivningen, så burde der også gælde det samme for immateriale produkter som f.eks. LinkedIn og Facebook, at hvis et firma vil opererer i et land - i dette tilfælde have medlem/kunder fra det pågældende land, så skal de pågældende kunder, have det rettigheder som det pågældendes land giver sine borgere herunder firmaer.

Jo, det er svært, men det skal ikke afholde os fra at forsøge at få det gennemført !

12
16. september 2013 kl. 13:16

Ok, så må jeg hellere formulerede det anderledes:

"At mange firmaer gør det bedste for at gøre det svært og utilgængeligt at kunderne, kan opnå den beskyttelse, som de som borgere i et land har krav på."

Det bør stadigvæk, sådan at kunden skal give aktivt tilsagn om f.eks. reklamemails - ikke at kunden skal finde stedet (hvis det findes !), hvor man slå det fra.

9
16. september 2013 kl. 12:23

hvis et firma vil opererer i et land

Så du vil altså have at et firma, der tilbyder sig på nettet og derved potentielt har kunder fra alle verdens 200+ lande skal tjekke lovgivningen for alle disse lande for at sikre, at ingen føler sig trådt over tærene?

4
16. september 2013 kl. 10:19

Lige som 99% af den andre, så har jeg naturligvis ikke læst noget som helst af, hvad der står i LinkedIn's betingelser, men man kunne vel bare putte det derind, at man accepterer det, ligesom så mange andre steder.

3
16. september 2013 kl. 10:17

LinkedIn brugeren ser jo det er en InMail via LinkedIn. Brugeren har accepteret at modtage mails fra LinkedIn.

Det svarer vel til man tilmelder sig et nyhedsbrev fra Bilka og får tilbud om Samsung-fjernsyn. Selvom Samsung har betalt markedsføringstilskud til Bilka betyder det jo ikke det er spam?

1
16. september 2013 kl. 09:39

Heidi Steen Jensen siger: "De stiller en service til rådighed, der gør det muligt at bryde dansk lovgivning". Man kunne så argumentere, at email skal forbydes, da emails giver mulighed for at bryde forbudet mod email markedsføring. Er der præcedens for at beskeder på sociale medier er omfattet af §6's "elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax" ?

2
16. september 2013 kl. 09:55

Man kunne også argumentere for, at vi her skulle lave en liste over alle webservices der indeholder interne beskedsystemer, og hænge dem ud for at være lovbrydere ligesom Linkedin bliver det her. Det her er vist en ikke-historie.