LinkedIn brugte 18 mio. ikke-brugeres e-mailadresser til at målrette reklamer på Facebook
LinkedIn brugte millioner af e-mailadresser fra ikke-brugere til at målrette reklamer på Facebook.
Det viser en rapport udgivet af det irske datatilsyn (PDF), som dækker myndighedens aktiviteter i 2018 frem til 25. maj, da GDPR trådte i kraft, skriver TechCrunch.
Ifølge det irske datatilsyn behandlede LinkedIn hashede e-mailadresser på omtrent 18 mio. ikke-brugere, som blev brugt af virksomheden til at målrette reklamer til disse personer over Facebook.
Det var i strid med databeskyttelsesreglerne, da moderselskabet (LinkedIn Corp) havde gjort det »i fravær af instruktioner fra den dataansvarlige« (LinkedIn Ireland).
Anmeldelsen blev ifølge datatilsynet løst »i fordragelighed«, idet LinkedIn valgte at ophøre med praksissen.
Efterfølgende igangsatte det irske datatilsyn dog endnu en undersøgelse på grund af bekymringer om »bredere systemiske problemer«. Målet var at finde ud af, om LinkedIn agerede forsvarligt i forbindelse med behandling og opbevaring af ikke-brugeres data.
Undersøgelsen viste ifølge det irske datatilsyn, at LinkedIn fortsat behandlede data om ikke-LinkedIn-medlemmer. Tilsynet formulerer det som følger i rapporten:
»The audit identified that LinkedIn Corp was undertaking the pre-computation of a suggested professional network for non-LinkedIn members.«
Endnu en gang blev virksomheden beordret til at holde op og til at slette alt associeret data inden den 25. maj, da GDPR trådte i kraft.
