Lille virksomhed overlever DDoS-angreb: »Tak til Version2's læsere«

11. februar 2014 kl. 10:05
Det er foreløbigt lykkedes indehaveren af mailtjenesten smtp.dk at få has på de 250.000 ip-adresser, der var involveret i DDoS-angrebet, der nedlagde tjenesten store dele af sidste uge.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er lykkedes indehaver af mail-tjenesten smtp ApS Hans Jul Larsen, at få servicen op at stå igen i samarbejde med hostingtjenesten Fab-IT. Forrige søndag startede et større DDoS-angreb, hvor omkring 250.000 ip-adresser ifølge Hans Jul Larsen har været involveret.

Men nu er der lavet nogle tiltag, der har stoppet angrebet - i hvert fald foreløbigt. Dog ønsker smtp.dk-indehaveren ikke at gå i detaljer med, præcist hvilke tiltag, der er tale om, da han frygter, det vil kunne give angriberne et praj om, hvad de skal gå efter fremover.

»I og med vi ikke kender angribernes mål, så er det umuligt at sige, om det er slut. Hvis deres formål er at skabe skade, så har de jo gjort det,« siger han.

Hans Jul Larsen fortæller, at angrebet har forårsaget 'et væsentligt omsætningstab' for den syv år gamle virksomhed, som han dog ikke ønsker at sætte et tal på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skulle noget lignende ske igen, så er Hans Jul Larsen i hvert fald blevet to erfaringer rigere som følge af det seneste angreb. Dels er virksomheden nu ved at evaluere på hændelsen med det formål at opgradere beredskabet og finde frem til tekniske løsninger, der kan beskytte ved lignende hændelser. Og i den forbindelse er han taknemmelig for de mange input fra Version2's læsere, der er kommet både i debatten og i form af mails.

Hans Jul Larsen påpeger, at det i den forbindelse også er et spørgsmål om at finde en afvejning mellem en løsning, der kan afværge et DDoS-angreb og som samtidig er økonomisk rentabel sammenlignet med SMTP.dk's begrænsede størrelse.

Og så skal kundekommunikationen fungere bedre en anden gang. En af udfordringerne har her været, at smtp.dk på grund af DDoS-angrebet ikke har kunnet sende mails til kunderne.

»Det ville vi have gjort, hvis vi kunne. Det kunne vi så ikke. Skulle det ske en anden gang, så lover vi at blive bedre til at kommunikere direkte til kunderne,« siger han og tilføjer, at en del kunder denne gang blev informeret via artiklen om angrebet på Version2.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger