Leverandørbøvl forsinker it-system til syddanske hospitaler

Et nyt it-system til Odense Universitetshospital og en række andre syddanske hospitaler bliver forsinket indtil foråret. Leverandørproblemer er en væsentlig del af årsagen.

Et nyt it-system skulle allerede nu have øget produktiviteten på Odense Universitetshospital og flere andre syddanske sygehuse, men systemet bliver nu forsinket indtil foråret.

Forsinkelserne på det såkaldte RIS/PACS it-system betyder ifølge OUH, at hospitalerne ikke har været i stand til at øge produktiviteten på de kliniske afdelinger og røntgenafdelingerne på de syddanske sygehuse.

Odense Universitetshospital giver sygehuskonflikten i foråret 2008 en del af skylden, men nævner samtidig problemer med leverandøren som »en anden væsentlig grund«.

Leverandøren har »ikke i tilstrækkelig grad har været opmærksom på den kompleksitet, der er forbundet med at integrere de mange systemer, der anvendes på de forskellige hospitaler i Region Syddanmark,« hedder det i en pressemeddelelsen fra OUH.

»Vi har beklaget de forstyrrelser, som udsættelserne har medført for vores medarbejdere og ser nu frem til alle de fordele, som RIS/PACS vil give på sygehusene. Vi er kommet overens med leverandøren efter en fornuftig dialog og har udarbejdet en ny tidsplan for, hvornår RIS/PACS sættes i drift,« udtaler formand for projektets styregruppe, administrerende direktør på OUH Jens-Otto S. Jeppesen ifølge pressemeddelelsen.

Styregruppen har nu accepteret en revideret tidsplan for it-systemet og fortsætter samarbejdet med leverandøren. OUH begrunder det fortsatte samarbejde med, at hospitalerne oprindeligt har været meget grundige med valget af systemet, og at det vil medføre flere store forsinkelser, hvis der skal findes en anden leverandør.

RIS/PACS er et akronym for Radiology Information System/ Picture Archiving and Communication System.

RIS er den administrative applikation, som bl.a. røntgenafdelinger bruger til patientindkaldelser, undersøgelsesresultater og flere andre anvendelser. PACS er kommunikationsapplikationen, som lagrer, fremfinder og distribuerer f.eks. røntgenbillederne mellem afdelinger, læger og sygehus.

De direkte omkostninger på grund af forsinkelsen er delvist godtgjort af leverandøren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Anders Vind Ebbesen

Jeg talte for et kort stykke tid siden med en kammerat om, at man aldrig rigtigt hørte noget om EPJ mere.

Jeg forfattede derefter en mail til folkene på OUH, med følgende ordlyd:

" I har en fin hjemmeside på epj.dk, men jeg har desværre ikke kunnet finde svar på følgende:

Hvad har udgiften i forbindelse med udvikling og implementering af EPJ på OUH været hidtil, og er det mere eller mindre end oprindeligt budgetteret?

Det virker somom jeres projekt har fokus på OUH. Det er selvfølgeligt udmærket, men det kan undre da OUH jo kun er ét ud af flere sygehuse i det gamle Fyns Amt, og kun er ét ud af adskillige sygehuse i det nuværende Region Syddanmark.

Kan man som skatteyder forvente sig større udgifter til integrationsprojekter hvis data fra OUHs system skal udveksles med andre sygehuse i regionen, eller er det tænkt ind fra starten? "

Jeg fik et meget "interessant" svar tilbage, især i betragtning af at der var tale om en offentlig virksomhed:

" Kære Anders,

Tak for din henvendelse vedr. EPJ på OUH. Kan du nævne hvad du skal bruge oplysningerne til og i hvilken sammenhæng? "

Ser ud til at jeg rørte ved et ømt punkt :-(

Jeg fulgte op med en mail hvor jeg påpegede at jeg ikke var journalist eller lignende, og at jeg mente at integration med øvrige systemer var en del af business casen (baseret på information fra www.epj.dk).

Da man i et IT-projekt altid bør have fokus på business casen og dermed også økonomien, ville jeg tro at mine spørgsmål var letbesvarlige og ret uskyldige.

Jeg har endnu ikke modtaget nogen respons på den opfølgende mail.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere