Leverandør: Vi bærer vores del af ansvaret for sløv ESDH

ESDH-leverandøren Fujitsu erkender, at man kan blive bedre til at understøtte kommunernes behov i ESDH-systemerne. Men det er kommunernes ansvar alene at følge teknologien op med procesforbedringer, siger virksomheden

Mere end halvdelen af de danske kommuner oplever, at de ikke er blevet mere produktive af at indføre et system til at samle og styre kommunens tusindvis af dokumenter og sagsmapper digitalt, et ESDH-system.

En af leverandørerne af ESDH til de danske kommuner, Fujitsu, medgiver nu overfor Version2, at leverandørerne af ESDH-systemerne ikke kan sige sig helt fri for en anpart i den situation.

Version2 kontaktede Fujitsu på baggrund af en undersøgelse af kommunernes brug af ESDH-systemer udført af it-chef i Roskilde Kommune, Ole Bech, der netop viser, at 52 procent af kommunerne ikke har oplevet mærkbare forbedringer af produktiviteten.

Vi spurgte Fujitsu, om det er kommunerne, der ikke kan finde ud af at implementere og bruge ESDH-systemerne, eller det er ESDH-løsningerne, der ikke understøtter kommunernes behov godt nok?

»Reelt er svaret 'lidt af det hele',« fortæller leder af produktmarketing for ESDH hos Fujitsu, Christian Torp.

»Sådan noget ærgerligt noget som dobbelt dataindtastning finder stadig sted, hvor data for en borger skal indtastes to gange. Fujitsu har aldrig garanteret, at der ikke skulle kunne opstå redundante data i systemet. Men jeg mener, at vi skal arbejde mod at ændre den slags fremover,« siger han.

Problematisk højt tal
Christian Torp har ikke selv haft mulighed for at læse undersøgelsen, men ser det som et problem, at over halvdelen af kommunerne ikke har oplevet mærkbare forbedringer af produktiviteten.

»Det overrasker mig lidt, at tallet er så højt. Jeg vil ikke betvivle undersøgelsens lødighed overhovedet, og selvom det skulle være faktuelt forkert, så har 52 procent af kommunerne stadig haft den oplevelse, og det er i sig selv et problem,« siger Christian Torp.

Men han tvivler samtidig på, at kommunerne har besvaret spørgsmålet ud fra en reel måling af produktivitetsforbedringerne. En antagelse, der i øvrigt bekræftes af Ole Bechs undersøgelse, hvor kun et fåtal af kommunerne har regnet på produktiviteten.

»Når man har investeret i noget på baggrund af en business case, så skal man lave før- og eftermålinger, fordi så fjerner man det emotionelle fra undersøgelsen,« siger Christian Torp.

Samtidig peger han på, at det ikke nytter noget at indføre et funklende nyt ESDH-system, hvis ikke arbejdsgangene i kommunen følger med ind i den digitale verden.

»Det er helt afgørende for at skabe effektiviseringer i forbindelse med digitalisering, at man forbedrer processerne. Hvis man bruger nøjagtig de samme forretningsgange og procedurer som i den papirbårne verden, så vil man opleve ringe effektivisering. Procesforbedringer er ikke en engangsinvestering for kommunerne, men skal være en løbende proces for at være effektiv,« siger Christian Torp.

Kommunerne skal modnes
Christian Torp mener, at ESDH trods alt er nået et vigtigt skridt på vejen.

Men det tager tid at få kommunerne modnede til for eksempel at begynde at bruge aktive, dynamiske blanketter, som borgeren selv kan indtaste i, om som automatisk bliver sendt ned i maven af systemet og lagret, uden at kommunens medarbejder skal gøre noget.

»Det har vi mulighed for i dag, men kommunerne er ikke nået til at bruge det endnu, hvilket er et spørgsmål om modning,« siger han.

»Vi er først lige begyndt, og jeg mener, at vi er nået et meget væsentlig skridt med ESDH i Danmark indtil videre. Kommunerne er jo store virksomheder, som lever i en meget kompleks infrastruktur, og det gælder om at få skabt en større sammenhæng mellem de forskellige betydende systemer i kommunen. Her er EDSH ikke svaret, men et værktøj til at opnå det,« siger Christian Torp.

Ole Bechs undersøgelse af ESDH i de danske kommuner er besvaret af 83 af landets 98 kommuner, hvoraf to af kommunerne kun har svaret delvist. Spørgeskemaet er blevet besvaret anonymt af kommunens ESDH-ansvarlige eller it-chefen mellem 5. og 15. maj 2009.

Undersøgelsen er foretaget som led i Ole Bechs masterafhandling i offentlig administration ved Aalborg Universitet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere