Leverandør garanterer kommuner: Undgå udbudsbøvl og få en ny hjemmeside til under 500.000
Hvor mange penge er det rimeligt, at en kommune bruger på en hjemmeside, som i bund og grund minder ret meget om andre kommuners sider? Sådan har diskussionen kørt, med ekstra benzin fra det socialdemokratiske forslag om at lave én fælles platform, som alle kommuner så skulle bruge.
Men nu smider det aarhusianske webbureau Mediaworkers nyt skyts ind i debatten. Firmaet lover nemlig nu, at en kommune kan få en ny hjemmeside, inklusive design og alle de mest almindelige funktioner, herunder login med NemID, til under en halv million kroner.
Det skriver det ni mand store firma i en pressemeddelelse.
»Selv I de tilfælde hvor man lader designet indgå i CMS-entreprisen lover Mediaworkers, at man over en 48 måneders periode kan holde sig under 500.000 kroner, hvilket giver kommunerne fuld handlefrihed I forhold til de offentlige udbuds- og annonceringsregler, og dermed mulighed for at spare ressourcer til såvel udbuds- og annonceringsprocessen,« lyder det fra Mediaworkers.
Firmaet arbejder med open source-CMS’et Umbraco, der er .Net-baseret og danskudviklet, og da flere kommuner i øjeblikket har eller er ved at skifte til Umbraco-løsninger, er der mulighed for at dele kode. Det er også erfaringen, at kommunernes ønsker faktisk ikke ligger så langt fra hinanden.
»Vores gennemgang af talrige kommunale kravspecifikationer viser ikke overraskende, at man har meget enslydende behov på tværs af kommunerne,« udtaler konsulent og partner Max Nielsen fra Mediaworkers.
Også den kommende fælles platform til staten, Go Basic, er baseret på Umbraco.
Version2 har tidligere skrevet om Ikast-Brande Kommune, som fik ny Umbraco-baseret webside til i alt 600.000 kroner. Entreprisen omfattede 5.000 forskellige sider, og 60 sites.
I den modsatte ende af skalaen er Københavns Kommune - landets klart største - i gang med at flytte både webside og intranet over til en ny Drupal-platform. Her regner kommunen med at skulle bruge 50 millioner kroner.
