Lenovo vil erobre forbrugermarkedet med data-snabel i smartphones og tablets

Lenovos telefoner og tablets sladrer til virksomheden om, hvilke apps brugerne benytter hvornår og hvor længe. Visual Analytics på dataene skal hjælpe med at nå målet om at blive et husholdningsbrand på linje med Apple.

CARY, NORTH CAROLINA.

Hvis du har et forhold til Lenovo, taler sandsynligheden for, at du bruger en Thinkpad eller Thinkcentre på jobbet. Men den kinesiske virksomhed vil ud til den almene forbruger på niveau med Samsung og Apple. Og de vil nå målet med Big Data.

»Vi skal have den samme forståelse af forbrugeren som Apple eller Samsung har. Og Visual Analytics er det redskab, som vi skal bruge for at nå derhen«, siger Anthony Volpe, der er Chief corporate Analytics Officer hos Lenovo, da Version2 møder ham i SAS institutes hovedkvarter i North Carolina.

Lenovo er begyndt at samle data i stor stil fra alle de fronter, de har kundekontakt på for at forsøge at forstå deres kunder bedre. Anthony Volpe forklarer, at virksomheden - med Apple som forbillede - vil nå den brede skare af privatforbrugere ved at hjælp at dataindsamling og -analyse.

»Vi får ekstremt store mængder af data fra mange forskellige kilder, som eksempelvis sociale medier og kundefora. Vi har et system i vores smartphones og tablets, der fortæller os, hvilke applikationer kunderne bruger på hvilke platforme. Og hvornår og hvor længe de bruger dem. I disse data ligger et enormt potentiale, hvis man har redskaberne til at få dem til at give mening,« siger Anthony Volpe og forklarer, at det har været en udfordring at anvende de store datamængder konstruktivt.

»Det er faktisk nyt for os rent faktisk at analysere disse data. Vi er i begyndelsen af en rejse med analytics, der forhåbentlig skal give os en langt større indsigt i forbrugermønstre og trends, så vi kan levere produkter, der appellerer bredere. For kort tid siden blev alt, hvad der ikke gav mening i et Excel-ark, regnet for Big Data hos os,” fortæller Anthony Volpe og griner.

Lenovo bruger Visual Analytics fra SAS til systematisere og analysere deres kundedata.

Version2 er inviteret til Premier Business Leadership Series-konferencen af SAS Institute.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Poul-Henning Kamp Blogger

"Vi har et system i vores smartphones og tablets, der fortæller os hvilke applikationer, som kunderne bruger på hvilke platforme. Og hvornår og hvor længe de bruger dem."

Det lyder ikke særligt betryggende i forhold til digitaliseringen af den offentlige administration hvis Lenovo indsamler data af den type.

  • 11
  • 0
s_ mejlhede

Så er der snart tid til root igen, så man selv kan bestemme hvilken tjenester som køre. For hvis Lenovo har hvem har så ikke, samsings KIES er noget lort, hvor den eneste grund til at samsung prøver at proppe det ned i halsen er at for at sælge noget ubrugeligt software ved siden af. Samt måske at indsamle data om dig ?

Nogen som har erfaring med root af S3 og Asus 700 Transformer ?

  • 1
  • 1
Klaus Elmquist Nielsen

Sikke en historie! Lenovo: "Vi spionerer på vores brugere - og vi er stolte af det!". Se, det er ærlig markedsføring. Om det så er et eksempel til efterfølgelse må tiden vise. Men da altid noget de indrømmer det! Og så lige et kinesisk firma. Godt timet i forhold til Snowdens afsløringer!

@PHK: Bare rolig, cpr-nummerne står alligevel i url'erne så det gør som ikke den store forskel! :o)

  • 1
  • 0
Jesper Lund

"Vi har et system i vores smartphones og tablets, der fortæller os hvilke applikationer, som kunderne bruger på hvilke platforme. Og hvornår og hvor længe de bruger dem."

Det er vel ikke anderledes end Android eller Apple devices? Der er nok gemt et eller andet samtykke somewhere, hvor du kan sige nej mod at miste en del af funktionaliteten på din smartphone.

Mange enheder markedsføres i dag med "find din XYZ hvis den bliver væk" funktionalitet, altså en løbende lokalitetsregistrering.

I den databehandling som Apple, Google og nu Lenovo (?) foretager til eget brug vil de sikkert sige at disse data er "anonyme", så de behøver ikke at spørge dig om lov. Eller også er det lidt kreativ videredigtning på det samtykke, som du er blevet afpresset i tidernes morgen da du kæmpede med at få aktiveret din smartphone eller tablet.

  • 1
  • 0
Jesper Lund

Jeg tror, at vi i lange stræk skal være glade for Lenovos overvågning [/ironi]

Mange brugere af smarte devices har tilmeldt sig en lokaliseringstjeneste (som Foursquare og de 117 andre som jeg ikke kender), så de kan fortælle deres venner hvor de er. Din lokation gemmes løbende på en central server sammen med dine øvrige brugeroplysninger.

Alle disse lokationsoplysninger kan naturligvis udleveres til myndighederne, danske såvel som udenlandske. Hvis det er en amerikansk tjeneste, og du ikke er en US-person, kan de udleveres til NSA uden videre efter FISA 702.

Hvis du ikke er glad for det, skal du lade være med at tilmelde dig en lokaliseringstjeneste (hvis det er muligt at sige nej?).

Man kan selvfølgelig vælge at sige at skaden allerede er sket med den danske logningsbekendtgørelse (masteoplysninger for mobiltelefoner, dog kun når der er trafik, men det er der jo hele tiden med data på en smartphone), og så kan det være lige meget at Foursquare/NSA også får din position.

Der er dog to forskelle 1) GPS koordinater er mere præcise end masteoplysninger 2) Ingen kommerciel udnyttelse af data fra logningsbekendtgørelsen (hvis det sker, vil det være hamrende ulovligt)

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere