CARY, NORTH CAROLINA.
Hvis du har et forhold til Lenovo, taler sandsynligheden for, at du bruger en Thinkpad eller Thinkcentre på jobbet. Men den kinesiske virksomhed vil ud til den almene forbruger på niveau med Samsung og Apple. Og de vil nå målet med Big Data.
»Vi skal have den samme forståelse af forbrugeren som Apple eller Samsung har. Og Visual Analytics er det redskab, som vi skal bruge for at nå derhen«, siger Anthony Volpe, der er Chief corporate Analytics Officer hos Lenovo, da Version2 møder ham i SAS institutes hovedkvarter i North Carolina.
Lenovo er begyndt at samle data i stor stil fra alle de fronter, de har kundekontakt på for at forsøge at forstå deres kunder bedre. Anthony Volpe forklarer, at virksomheden - med Apple som forbillede - vil nå den brede skare af privatforbrugere ved at hjælp at dataindsamling og -analyse.
»Vi får ekstremt store mængder af data fra mange forskellige kilder, som eksempelvis sociale medier og kundefora. Vi har et system i vores smartphones og tablets, der fortæller os, hvilke applikationer kunderne bruger på hvilke platforme. Og hvornår og hvor længe de bruger dem. I disse data ligger et enormt potentiale, hvis man har redskaberne til at få dem til at give mening,« siger Anthony Volpe og forklarer, at det har været en udfordring at anvende de store datamængder konstruktivt.
»Det er faktisk nyt for os rent faktisk at analysere disse data. Vi er i begyndelsen af en rejse med analytics, der forhåbentlig skal give os en langt større indsigt i forbrugermønstre og trends, så vi kan levere produkter, der appellerer bredere. For kort tid siden blev alt, hvad der ikke gav mening i et Excel-ark, regnet for Big Data hos os,” fortæller Anthony Volpe og griner.
Lenovo bruger Visual Analytics fra SAS til systematisere og analysere deres kundedata.
Version2 er inviteret til Premier Business Leadership Series-konferencen af SAS Institute.