Lenovo til lommerne: Tilbyder 115 kroner retur for ubrugt XP-licens

19 kommentarer.  Hop til debatten
Pc-producenten Lenovo er klar til at betale en dansk kunde 115 kroner tilbage for en ubrugt Windows XP-licens. Det er første gang, det sker.
10. marts 2011 kl. 06:59
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvor meget er Windows XP værd, hvis man har købt det sammen med en bærbar pc, men gerne vil have pengene tilbage for styresystemet?

Spørger man pc-producenten Lenovo i en aktuel sag herhjemme om en netbook, er svaret: 115 kroner.

Det er i hvert fald, hvad Lenovo her i 2011 er klar til at betale forbrugeren Mads Boserup Lauritsen tilbage for det ubrugte Windows-styresystem på hans Lenovo-bærbare.

Mads Boserup Lauritsen købte i december 2009 en Lenovo Ideapad S12 ? en lille bærbar computer af netbook-typen. Udstyret med blandt andet en 12-tommer skærm og en Intel Atom N270-processor på 1,6 gigahertz.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og Windows XP Home Edition, som Mads Boserup Lauritsen på forhånd vidste, at han ikke fik brug for.

Han benytter til daglig Linux-distributionen Ubuntu både privat og i sit arbejde som arkitekt.

»Jeg købte med vilje en pc med en XP-licens, fordi jeg tænkte, at der ikke var nogen grund til at betale ekstra for en pc med Windows Vista, når jeg alligevel bare ville installere Ubuntu på den med det samme,« fortæller Mads Boserup Lauritsen til Version2.

Få måneder før Mads Boserup Lauritsens køb ? i august 2009 - havde Lenovo erklæret over for Version2, at virksomheden af princip ikke ville betale penge tilbage for præinstallerede Windows-licenser.

Det forsøgte Version2-blogger og programmør Poul-Henning Kamp at lave om på gennem en retssag mod Lenovo.

Her forsøgte han at få medhold i, at Lenovo burde betale ham pengene tilbage for den ubrugte Windows Vista-licens, han havde erstattet med styresystemet FreeBSD på sin nyindkøbte Lenovo-bærbare.

Poul-Henning Kamp tabte sagen ved retten i Lyngby i oktober 2010.

Men da Mads Boserup Lauritsen var bekendt med Poul-Henning Kamps sagsanlæg ? og flere lignende sager fra udlandet ? valgte han få dage efter sit køb af den Lenovo-bærbare i december 2009 at gøre sælger ? webbutikken Proshop ? opmærksom på, at han ikke havde tænkt sig at tage den medfølgende Windows XP Home Licens i brug.

Nu, hvor sagen Poul-Henning Kamp mod Lenovo er afgjort, og Forbrugerklagenævnet i januar fastslog en refusionssum på 850 kroner for en ubrugt Windows Vista-licens på en Medion-pc, har Mads Boserup Lauritsen fået svar fra Lenovo.

Over for Version2 fremhæver Lenovo det faktum, at selskabet er villig til at betale Mads Boserup Lauritsen de 115 kroner tilbage, selvom den bærbare pc nu er mere end ét år gammel.

»Det er vigtigt at påpege, at den pågældende kunde får returneret sine penge for XP, selvom det ikke er et nyt køb,« fortæller produktchef i Lenovo Danmark, Flemming Märtens, til Version2.

»Dette sker, fordi han på det tidspunkt, Poul-Henning Kamp lagde sag an mod os, gjorde sit krav gældende, men afventede sagens udfald. Det valgte vi så at lade ham få glæde af, da Forbrugerstyrelsens afgørelse kom (sagen med de 850 kroner, red.), da han i modsætning til Poul-Henning Kamp lavede et forbrugerkøb,« forklarer Flemming Märtens.

Han oplyser, at Mads Boserup Lauritsen er den første dansker, der bliver tilbudt at få refunderet en Windows XP-licens.

Prisen på 115 kroner ? eller 21 dollar ? er fastsat ud fra den bærbare computers type, forklarer Flemming Märtens. Det er den pris, Lenovo har betalt Microsoft for styresystemet.

»De $21 (115 kroner, red.) er vores cost på den pågældende licens. Bemærk, at den lave cost skyldes, at det er en speciel XP-licens til netbooks. Eneste grund til, at vi kan oplyse den specifikke cost, er fordi dette OS (styresystem, red.) nu er udgået,« forklarer Lenovo-produktchefen.

Mads Boserup Lauritsen har afslået at tage imod de 115 kroner.

Selv mener han, at beløbet burde være højere ? set i lyset af sagen fra januar, hvor Forbrugerklagenævnet afgjorde, at en forbruger havde ret til få 850 kroner tilbage for en ubrugt Windows Vista-licens på en computer fra producenten Medion.

»Det virker lidt som om, at de forbarmer sig over mig. Som jeg ser det, har de trukket det i langdrag, og nu spiser de mig så af med 115 kroner,« siger Mads Boserup Lauritsen.

Men da du kontaktede sælger og Lenovo i 2009, oplyste du jo selv, at du ville afvente resultatet af sagen mellem Poul-Henning Kamp og Lenovo. Burde du ikke bare være tilfreds med de 115 kroner nu?

»Jo, men det er heller ikke pengene, det handler om. Det er jo bare håndører,« siger Mads Boserup Lauritsen.

»Det handler om, at jeg betvivler deres prissætning. Der er ingen sammenhæng mellem det, man betaler for Windows XP i løssalg, og så de 115 kroner. Det virker lidt nemt for dem (Lenovo, red.), for de kan bare sige, at det er prisen. Forbrugeren har jo ikke indsigt i aftalerne mellem Lenovo og Microsoft,« siger Mads Boserup Lauritsen.

Så du vil gerne kunne gennemskue, hvad man kan forvente at få i refusion for en Windows-licens?

»Ja. Det interessante for mig er, at man ikke skal påtvinges at betale for et styresystem, når der findes reelle alternativer til Microsoft. Ubuntu er kommet så langt, at almindelige mennesker nu kan begynde at overveje det som alternativ til Windows,« siger Mads Boserup Lauritsen.

Produktchef Flemming Märtens, Lenovo har tidligere oplyst, at selskabet af princip ikke giver penge tilbage for præinstalleret Windows. Hvad er årsagen til, at I alligevel vælger at gøre det i det aktuelle tilfælde?

»Forbrugerstyrelsen gav en bruger ret, i at han kunne få licensen returneret (sagen med de 850 kroner for en Vista-licens, red.).«

Hvilke kriterier skal man som kunde opfylde for at få refunderet licensen?

»Det gælder kun forbrugerkøb, og kun for en maskine med Windows Vista og ældre, hvor licensen ikke er taget i brug - det vil sige et nyt køb. Vi henholder os til den licens, der er på Windows 7, der klart skriver, at vi som producent kan vælge at kræve hele systemet tilbage,« forklarer Flemming Märtens.

Hvad havde prisen været, hvis Mads Boserup Lauritsens bærbare havde været bestykket med en almindelig Windows XP, og ikke netbook-udgaven?

»Så havde det havde en anden og højere cost, vi havde talt om.«

Havde det så været 850 kroner?

»Nej, de 850 kroner er helt ude i hampen. Det er logisk, når maskinen koster 2.500 kroner, så passer det beløb jo ingen steder.«

Er I parat til at betale 850 kroner i tilfælde af, at en Lenovo-kunde kræver refusion for en Vista-licens?

»Det kommer vi til at tage stilling til, når vi ser det. Men det er ikke særligt sandsynligt, for Vista-licenserne er udgået for lang tid siden, så det skal være i forbindelse med et nyindkøb. Den aktuelle sag er jo speciel, fordi kunden gjorde indsigelse rettidigt,« siger Flemming Märtens.

19 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
10. marts 2011 kl. 09:52

Den aktuelle sag er jo speciel, fordi kunden gjorde indsigelse rettidigt

Hehe, er jeg den eneste der ser den udtalelse som en indrømmelse af at denne retur-ordning i praksis er en joke?

Screw browser valg. Det her er da den egentlige anti-trust overtrædelse. Man har jo i dag i praksis ikke mulighed for at købe laptops uden en Microsoft licens. Microsoft laver jo tydeligvis kontrakter der gør at laptop producenter ikke kan tilbyde deres kunder rabat på en bærbar hvis de køber den uden en Windows licens, uden at få massive "dummebøder" af MS i form af højere licensomkostninger.

Det er i mine øjne ren monopolmisbrug. I forhold til dette er browser-valget en joke og spild af EU midler.

9
10. marts 2011 kl. 11:55

Hehe, er jeg den eneste der ser den udtalelse som en indrømmelse af at denne retur-ordning i praksis er en joke?

Åbenbart ikke, men hvorfor forstår jeg ikke.

Det Lenovo siger med den udtalelse er jo blot at grunden til at Mads nu kan få refunderet sin licens som er købt sammen med en netbook i December 2009 er at han rettidigt (få dage efter at han købte netbooken i December 2009) gjorde dem opmærksom på at han ikke skulle bruge licensen.

Så var Mads først kommet nu, mere end et år efter at have købt netbook'en og påstået at han aldrig havde benyttet den medfølgende windows licens og derfor ville have pengene tilbage så var sagen en anden.

Og det synes jeg jo sådan set er helt fair. Ellers vil der jo komme et rend af folk som vil forsøge at se om de ikke lige kan snyde Lenovo til at få lidt penge tilbage for en gammel licens, med påstand om at de aldrig har brugt den.

Man kan diskutere alt muligt andet omkring muligheden for refundering af licenser, men lige præcis det at køber i forbindelse med købet bør gøre opmærksom at licensen ikke skal benyttes og ikke først kan komme rendende flere år efter og påstå at licensen ikke er benyttet, synes jeg faktisk er et meget rimeligt krav.

10
10. marts 2011 kl. 12:04

Hvis jeg har en Windowscomputer, som brænder af, så har jeg allerede betalt for én licens. Nu køber jeg så en ny computer ved Levono, og kommer til, at betale for endnu en licens. Det er sgu en smart måde, at "tjene" penge på.