Lenovo krævede 13.000 kroner for at skifte defekt strømstik

En reparation af et knækket strømstik ville koste 13.000 kroner plus arbejdsløn, hvilket var mere end en ny Lenovo Thinkpad X1 Carbon ville koste. Direktøren har nu fravalgt Lenovo som pc-leverandør.

Knæk. En lille plasticpind inde i et strømstik på en otte måneder gammel Lenovo Thinkpad X1 Carbon ultrabook ville ikke mere, og reparatøren blev tilkaldt.

Dommen var kontant i helt bogstavelig forstand: 13.000 kroner plus arbejdsløn ville det koste at reparere det defekte strømstik - og fejlen var ikke dækket af garantien, da Lenovo mente, fejlen var opstået som følge af misbrug af computeren.

»Jeg mente nu, at det måtte være en konstruktionsfejl, men det var principielt ligegyldigt. Vi skulle bare have den repareret. De vendte så tilbage med prisen på 13.000 kroner plus arbejdsløn, hvilket var mere, end vi gav for den,« siger Jacob Lund, direktør i QualiWare, til Version2.

Firmaet, der der udvikler software til at hjælpe virksomheder med kvalitetsledelse, fik som forklaring, at Lenovo havde bygget pc’en således, at strømstikket var integreret med resten af hardwaren, hvilket resulterede i den svimlende høje reparationspris.

Her er Lenovo X1 Carbon: Ultrabook til erhvervslivet

»Hele sagen kommer af en total mangel på professionel tilgang til opbygningen af en pc. Hvis det havde været en consumer-pc, ville det måske være okay, at en reparation ikke var rentabel, men ikke på en dyr pc til professionelt brug,« siger Jacob Lund til Version2.

Oprindelig havde QualiWare valgt Lenovo som leverandør på baggrund af deres onsite-service, da det var vigtigt for firmaet, at reparationer foregik hurtigt og gnidningsfrit. Jacob Lund mener ikke længere, at Lenovo er en seriøs leverandør til professionelle it-brugere, når de ikke leverer på netop de parametre, der er essentielle.

»Det hele gik lidt i fisk for Lenovo i denne her sag. For det første røg idéen med onsite-servicen, da vi ikke længere kunne stole på at få repareret vores pc’er længere. Dernæst må det naturligvis ikke koste så meget at reparere en professionel maskine,« siger Jacob Lund til Version2.

I kølvandet på den dårlige erfaring med Lenovo har QualiWare valgt at skifte pc-leverandør. Lenovos pressechef vil ikke kommentere på den konkrete sag, da hun ikke kender detaljerne, men har sendt følgende overordnede kommentar i en mail til Version2:

»Det er vores mål at levere den bedst mulige service for alle vores kunder. Vi gennemgår grundigt hver eneste reparation og vil nu kigge nærmere på denne specifikke sag,« skriver Carina van Vlerken, der er pressechef for Norden hos Lenovo.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (37)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lenny Hansson

Her er min nuværende oplevelse med Lenovo.

Min søn købte en lille Lenovo maskine for han egne sparepenge ca. 3500 kr gav han for den. Den ankom som helt ny. Da vi prøvede at starte den første gang, ville denne slet ikke starte op. (DOA)
Den blev sendt ind til Lenovo, og beskeden fra deres tekniske afdeling var "vandskade". Til trods for den ikke har været i nærheden af vand. De ville gerne lave den for 5.500 kr (Det var så mere end ny prisen)
Jeg bad dem sende mig et billede af vandskaden. De sendte mig et billede der viste ingenting der kunne ligne vandskade. Beskeden var stadig de ikke ville lave den for under 5.500 kr.

Gode råd var dyre. Så kom jeg i tanke om vi har en privat elektronik forsikring. Vores forsikring ville gerne lave den. De sendte den så igennem deres elektronik firma til NETOP Lenovo igen. Da vi fik maskinen virkede den. Og sjovt nok var beskeden fra forsikringens elektronik firma
at der ikke var vandskade på den. Vi spurgte hvad der var lavet på den og de svarede ikke noget som helst. Hvilket undre os en del.

Nu er vi der så igen. Her et halvt år efter, vil den igen slet ikke starte. Så vil vi sende den til rep igennem vores forsikring. Men nu er beskeden, at de kun vil lave den hvis der er tale om vandskade da dette
ligger uden for garantien. !!!!! Så de beder os om at sende den til Lenovo hvor den nu har ligget på 2 uge.

Det virker på mig som om at nogen virkelig spekulerer i det her og tvinger udgiften over på forsikrings selskaberne.

Det jeg syntes der er MEGET ærgerligt, er at det er min søn det er gået ud over, som virkelig har måtte spare penge igennem længere tid for at kunne købe sig egen nye laptop.

Farvel og tak til Lenovo. Det bliver ikke en løsning jeg kommer til at anbefale nogen mere.

Der var ellers engang, hvor man kunne regne med IBM (Lenovo) altid virkede. Men den tid er åbenbart slut.

  • 31
  • 0
Jesper Lund

Det virker på mig som om at nogen virkelig spekulerer i det her og tvinger udgiften over på forsikrings selskaberne.

Hvis du som forbruger (ikke firma) køber en computer, er der to års reklamationsret hos sælger. Hvis den er købt direkte hos Lenovo, er det Lenovo som er sælger.

Der bør ikke være nogen grund til at blande private elektronikforsikringer ind i dette.

  • 18
  • 1
Adam Tulinius

Med Apple-udstyr er det til gengæld kablerne og stikkene der går i stykker.
Kablerne har dårlige aflastninger, fordi ordentlige aflastninger åbenbart er for grimme (du kan jo google lidt efter den historie..), og magsafe-connectoren kan gå i stykker fordi en eller flere pins sætter sig fast i inderste position, og fjederen ikke længere kan skubbe dem ud igen.
Jeg har to opladere til en macbook fra 2009, begge er døde af disse årsager.

Det er selvfølgelig uendelig meget bedre end at man knækker et stik der er integreret på bundkortet, men det er altså ikke en dans på roser at have Apple-udstyr heller (men kudos for alle de folk Apple har fået i arbejde med iPhone-reperationer, hehe).

  • 21
  • 3
Sune Buhl

Dyre reprationer er desværre blevet meget almindeligt efter Ultrabook-konceptet er opstået, hvor alt skal være mindre og mindre. Det gør sig også gældende for Apples hardware hvor næsten alt er loddet direkte på bundkortet. En bekendt havde en spritny Macbook Pro Retina, hvor den ene USB-port holdt op med at virke efter 1 måned. Pris for rep. = 11.000,-, de gav dog en ny maskine i stedet - men sikke et resscourcespild...

  • 20
  • 0
Adam Tulinius

Der tænkes nok på apples magnetstik...

[..] magsafe-connectoren kan gå i stykker fordi en eller flere pins sætter sig fast i inderste position,

https://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Ja, jeg er helt med på at det er deres "magnetstik" Flemming Riis omtaler, det er også derfor jeg undlader at kalde det "magnetstik" og rent faktisk bruger det rigtige navn.

Det ændrer dog ikke på at macsafe-stik altså også har en aflastning monteret ved magsafe-connectoren, og i adapter-enden.

  • 4
  • 0
Andreas Szekacs

Jeg har en HP 8510W laptop - ikke helt ny mere. 3 års garanti fra producent. I garantiperioden fik keyboard problemer. "Kan du selv skifte? Vi har en video on-line med instruktioner" 2 dage efter fik jeg varen leveret.. 2,5 år efter gik knappen på touchpad i stykker - samme procedure, 0 diskussion, 2 x 10 minutters arbejde på køkkenbordet. "Dyret" er fortsat i brug..

  • 13
  • 0
Jens Jönsson

Det samme kan man komme ud for om PC'en hedder HP, Dell, Acer, Asus, Apple eller noget andet.....

Jacob Lund vil heller ikke købe det mærke han skifter over til, hvis det sker med dem...

Når det så er sagt, så stod Lenovo selvfølgelig bedre ved at reparere stikket. Nu har de kun fået dårlig reklame og hvis det gør at de ikke sælger 20 PC'ere, ja så har de jo tabt på den sag....

  • 9
  • 1
Allan Ellegaard

Jeg vil give Jens ret, det ville være det samme om det var fra den ene eller den anden producent dette skete.

Selv har jeg oplevet samme ting fra flere lejre, til tider undre det mig meget hvordan det køre op og ned med servicen.
Nogle gange køre alt lige igennem og man tænker "det er derfor jeg bruger jeres mærke". Andre gange er der mange ting galt, før man kommer frem til et dårligere resultat og man undre sig over hvad der skete.

En sag som denne lyder dog meget kedeligt ud fra artiklen og jeg kan godt forstå deres pressechef ikke rigtig vil kommentere på den.

  • 4
  • 0
Brian Hansen

Det er lidt underordnet hvem du køber ved ang. reparation idag. Køber du ultra books, hvor det meste er loddet sammen, så skal hele printet skiftes ved en fejl. Fejlraten burde også være meget ens, eftersom næsten alle producenter får lavet deres udstyr ved Foxconn idag.
Når det så er sagt, så køber jeg stadigvæk fortrinsvis Lenovo til firmaet.
Selvom de ikke er lige så holdbare som de gamle IBM, så holder de stadigvæk til flere ture på gulvet, nogen vores andre mærker typisk ikke overlever :(

  • 2
  • 0
Jesper Mølgaard

Det er jp dét der er problemet, nu har jeg ikke selv været Lenovo kunde, men har handlet erhverv både med HP og Apple, og der er er servicen altså rimelig ens, de bytter det da bare, ligesom Lenovo burde have gjort. HP har 3 års hardware garanti på alle deres elitebooks, og det burde da være almindelig praksis over hele linjen.

Min erfaring er i øvrigt at på især mobile workstations er HP både mere holdbare og billigere end Lenovo. omend jeg gerne vil indrømme at det for 5-10 år siden var stik modsat.

  • 4
  • 0
Rasmus Rask

Dyre reprationer er desværre blevet meget almindeligt efter Ultrabook-konceptet er opstået, hvor alt skal være mindre og mindre. Det gør sig også gældende for Apples hardware hvor næsten alt er loddet direkte på bundkortet.

Det var ind af grundene til jeg valgte ASUS' Zenbook. De er lækkert designet, meget lette og tynde, har mat skærm - og kan rent faktisk serviceres!

Batteri, harddisk og RAM kan skiftes - eneste hindring er meget små (T5) Torx-skruer ;-)

  • 7
  • 0
Andreas Rønne-Hansen

Jeg har haft min W500 inde hos Lenovo to gange. Den ene gang var den hjemme efter 5 arbejdsdage.
De skiftede endda et motherboard på min computer, gratis, selvom den var uden for garantien. Så jeg er meget godt tilfreds, og kunne pga. kundeservice godt vælge Lenovo igen!

Ift. hvilket mærke der er bedst, vil jeg mene det efterhånden er lidt hen af det samme når man kigger på Lenovo Thinkpad, HP elitebook og Dells Precision. Jeg foretrækker selv TPs - men de er efterhånden lige gode.

Jeg er dog stor modstander af de nye designs, hvor det praktisk talt er umuligt at udskifte noget, udover det aller mest essentielle(Netkort, Ram, Batteri, HDD osv.). Altså hvor hele computeren skal skrottes, hvis et kabel, skærmen, et strømstik eller andet går i stykker.
Jeg er dog noget nervøs for de nye TPs, f.eks. T440s og X240s - de virker mildest talt forfærdelige ift. service.

@Rasmus Rask; Det er da stadig et UTROLIGT lavt "service nieveau", for en computer. Det er da det mindste man kan forvente på en "ok" laptop.

  • 1
  • 0
Martin Kirk

lige siden Lenovo T400 (2009) (T61 kopi) er det gået ned af bakke for Lenovo.

Først begyndte de at lave dårligere kabinetter, Så gik det ud over skærmen som mistede opløsning (1366x768 WTF!!), Så ødelagde de deres trackpads som aldrig burde have været i Thinkpad - kun TrackPoint ! ..

Og nu med Tx30 serien ødelagde de 20 års keyboard totalt med et mac-klon layout med chiclet-keys som er til at brække sig over.

Hvis jeg i dag skal købe en "ny" lenovo, bliver det en Tx20 serie hvor keyboard er nogenlunde og hvor resten er til at leve med...

og så ber jeg ellers til at den ALDRIG går i stykker, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skulle udskifte den med..

Lenovo anno 2013 er blevet et discount mærke ligesom alle de andre mærker.

æv siger jeg bare :-(

  • 6
  • 0
paw madsen

Hvorfor sender i ikke jeres udstyr til fix hos en god gammeldags elektronikmand. Jeg har selv loddet strømstik på flere bærbare maskiner. Det er ikke videnskab. Det vil koste en time og lidt udstyr at gøre det selv.

Det samme gælder med tablets. Skiftede et kabel i en asus transformer for 20 euro, det tog ca 8 min. Den var ellers blevet sendt til skrot.

En anden historie er en smadderet skærm på en galaxy S3. Kostede 9$ at skifte den, en varmepistol og lidt rolige hænder.

Det er faktisk ikke svært at fixe ting, producenterne vil bare ikke, de vil hellere sælge en ny til dig.

  • 11
  • 0
Henrik Stampe

Som Ex specialist i reparation af printkort undre det mig, at man kan komme med en udmelding om at det koster +13.000 at skifte en power connector
Uden at have set printer tør jeg næsten love at jeg kunne skiftet det på max. en halv time med en godt varmluftloddestation - for 13.000 kan man næsten købe en !!!

  • 6
  • 0
John Vedsegaard

Man bør klage gennem de kanaler der er til rådighed, godt nok gælder det af ukendte årsager ikke for virksomheder, men kan der klages, så klag man får rent faktisk meget tit ret.

Hvis bestemte virksomheder gentagne gange levere dårlige produkter, kan man passende sætte en oplysning om forløbet på sin hjemmeside, en dårligere reklame findes ikke og leverandøren vil gøre alt for at stoppe det, herunder naturligvis også reparere ting der hører under garantien.

  • 2
  • 0
Martin Kirk

Der er ikke nogen Lenovo 'haters' ... Blot folk som i årevis ja årtier har købt Thinkpad til at arbejde på.. som er dybt frustreret over at se deres ynglingsmærke blive ødelagt at dårlig ledelse og forkerte fokus grupper..

Lenovo er ligesom Microsoft og Apple gået fra at kære sig om de professionelle til konsumerne, hvilket jo rigtig nok et der hvor der er mange penge at tjene.. men hvad betyder det ikke for kerne kunderne når de bliver røvrendt gang på gang ?...

  • 4
  • 0
Jan Riber

For kort tid siden stod mit webcam af som sider i låget på min Thinkpad E520. Den er et par måneder over garantiperioden.
Jeg ringede dog alligevel for at hører hvad en reparation/udskiftning af webcam ville koste.
Det eneste Lenovo Support kunne oplyse, var at prisen for en hver reparation for private har et startgebyr på kr. 2000,- (!!!) Dertil kommer timelønsforbrug plus resevedelspris.

Min Thinkpad E520 kostede oprindelig kr. 5800,- så jeg tænkte at de kan rende og hoppe med disse uhyrlige reparationspriser.

Fuck Lenovo!

  • 5
  • 1
Michael Nielsen

Hvis du som forbruger (ikke firma) køber en computer, er der to års reklamationsret hos sælger. Hvis den er købt direkte hos Lenovo, er det Lenovo som er sælger.

Der bør ikke være nogen grund til at blande private elektronikforsikringer ind i dette.

Du er vel klar over at reklamationen kun gælder for produktions fejl, eller lign.

De påstod jo i den nævnte sag, at det var vanskade, og så gælder reklamationen ikke længere, derfor er det at mange af disse "reparatører" påstår at der er sket en "skade" på enheden, fordi så gælder den udvidede reklamation (i Danmark 24måneder, vs 12 i det meste af verden).

De gængse undskyldninger er vandskade, at enheden er blevet tabt, m.v. Begge ting er umulige for en privat person (eller virksomhed) at bevise at det IKKE er sket, derfor kan de komme afsted med at opkræve reperation for det, og få forsikringselskaberne til at dække, da forsikringerne netop dækker hændelige uheld - det gør reklamationen ikke.

  • 4
  • 1
Venligst Slet Min Bruger
  • 9
  • 0
Jesper Stein Sandal

Og nu med Tx30 serien ødelagde de 20 års keyboard totalt med et mac-klon layout med chiclet-keys som er til at brække sig over.

Udbredt misforståelse. Det moderne 'chiclet-keyboard' er Sonys design.

Den IBM-ingeniør, som valgte at placere Fn-tasten, hvor Ctrl normalt befinder sig, burde i øvrigt forbandes til i al fremtid at vælge den langsomste kø i supermarkedet.

(Når det er sagt, så er jeg enig. De nye Thinkpads ligner måske til forveksling klassikerne, men er i dag ikke længere det kvalitetsstempel, de var engang)

  • 5
  • 0
Svenne Krap

Sjovt jeg synes det er lige omvendt.

Min forrige Thinkpad var en T61 og den nuværende er en W530...

Jeg synes alt er bedre på den nye, specielt skræm og tastaturet (og jeg har slidt to tastaturer op på T61'ern så jeg bruger det skam til at taste på)...

Det eneste min W530 har fejlet (og stadig fejler da jeg nægter at påkalde onsite service for en bagatel) er en støbefejl på en enkelt tast der går at den "rejser sig" hvis man rammer den forkert... (det tager 0,5 sekund at fixe de måske 2 gange dagligt det sker)

  • 2
  • 0
Thorvald Johannes Pedersen

Hver gang jeg har skullet vælge computer har jeg styret udenom Lenovo / IBM. De har aldtid været for dyre i forhold til hvad man får for pengene. Så selvom i hvert fald de sidste to af mine computere har været både til arbejdsbrug samt til privat (bruger min private computer til arbejde), så har jeg simpelthen fravalgt professionelle computere. Har ikke behov for det. Så jeg har valgt det bedste (bedste ydelse) jeg kunne få indenfor en bestemt pris i consumer segmentet og samtidigt kigget på om jeg synes kvaliteten også er i orden til at computeren kan holde i 3-4 år, hvor den jo alligevel skal skiftes. Så mit nuværende foretrukne mærke er Asus - det næste vil måske blive Samsung eller Asus, men det afhænger af hvad der er bedst til prisen om ca. 2 år. :-)

  • 1
  • 0
Rasmus Rask

Den IBM-ingeniør, som valgte at placere Fn-tasten, hvor Ctrl normalt befinder sig, burde i øvrigt forbandes til i al fremtid at vælge den langsomste kø i supermarkedet

ENIG! Men de har dog semi-erkendt, at det ikke altid er hensigtsmæssigt.

På nyere modeller kan du i BIOS konfigurere latoppen, til at bytte om på Fn og Ctrl, så det fungerer rigtigt(!)

  • 1
  • 0
Matias Aabye

Som en del også nævner her, er det godt det samme mange steder.

Vi bruger selv Dell på arbejdet, og i starten (3-4 år siden), kørte deres garanti service, uden problemer.

Desværre er det ikke sådan mere, nu kræver de tit og ofte selvom at der er købt ekstra garanti til produktet, at man selv skal sidde og rode med delene, dette er fint nok for os it medarbejdere, men de kan ikke forvente at almindelige medarbejdere, som f.eks. arbejder på kontor, kan sidde og fikse en defekt skærm mm. for ikke at tale om problemet efterfølgende, hvis den pågældende person for skiftet noget forkert, den har vi været ude for en gang før..

Men der skal jo spares alle steder - Bare et dumt sted at spare.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere