Lego investerer milliarder i nyt samarbejde med Epic Games: Skal sætte gang i metaverset

12. april kl. 11:20
LEGO x Epic Games
Illustration: Epic Games.
I jagten på metaverset har selskabet bag Lego, Kirkbi, investeret milliarder i Epic Games.
Artiklen er ældre end 30 dage

Lego og Epic Games annoncerede forleden et samarbejde, der skal »forme metaversets fremtid«. Nu kan investerings- og holdingselskabet Kirkbi, der ejer 75% af Lego, afsløre, at man har investeret én milliard amerikanske dollars i Epic Games for at styrke Fortnite-skaberens engagement i metaverset. 

Kirkbi og japanske Sony har investeret en milliard dollars hver - svarende til 13.6 milliarder danske kroner tilsammen. Pengene skal sætte gang i Epic Games »vision om at bygge metaverset og støtte dets fortsatte vækst,« skriver Kirkbi i en pressemeddelelse.

»Epic Games er kendt for at skabe legesyge og kreative oplevelser og støtte store og små skabere.«

»En del af vores investering er fokuseret på trends, som vi tror på vil have en indflydelse på den fremtid, som vi og vores børn vil leve i,« skriver Søren Thorup Sørensen, der er administrerende direktør for Kirkbi, i meddelelsen.

Hvad er metaverset?
  • Metavers-begrebet blev introduceret i sci-fi forfatteren Neal Stephensons dystopiske roman "Snow Crash" fra 1992.
     
     

  • Selvom der ikke findes en definition af, hvad det rent faktisk er, så bliver det ofte opfattet som en samling af fælles oplevede rum, hvor alle dine internet-behov kan opfyldes på et og samme sted.
     
     

  • Spillene Fortnite og Roblox er en slags metaverser. Deres digitale rum giver anledning til at spille sammen, men også eksempelvis at gå til koncert eller store begivenheder.

Da Lego og Epic Games fornylig annoncerede et samarbejde, var det med fokus på at give børn og familier »adgang til en værktøjer, der vil give dem mulighederne for at blive selvsikre skabere og levere fantastiske muligheder for leg i et trygt og positivt rum« i metaverset. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Niels B. Christiansen, der er CEO hos Lego Group, sagde i den anledning:

»Vi tror, der er et stort potentiale for at udvikle livslange færdigheder såsom kreativitet, samarbejde og kommunikation gennem digitale oplevelser«.

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger