Leder: Luftigt techløfte må ikke skygge for politiske svar

Mens teknologifokus nærmest glimrede ved sit fravær i årets nytårstaler fra såvel landets dronning som statsminister her på kanten til et nyt årti, var det som repræsentant for et teknologimedie en lettelse at komme til nytårskur hos Dansk Industri.

Ikke så overraskende kredsede skål­talerne om teknologiens og særligt digitaliseringens lyksaligheder ift. at løse alverdens problemer, da DI Digital havde samlet godt 350 medlemmer og samarbejdspartnere til champagne og kransekage.

Mere overraskende er det, at industriens organisation i programmet gav plads til den danske lancering af The Tech Pledge – et teknologiløfte på 12 punkter, som 150 teknologiinteressenter fra ind- og udland fandt sammen om at formulere ved sommerens Techfestival i København.

Det er glædeligt, at også industrien er nået til den erkendelse, at man – med DI-­direktør Lars Frelle-Petersens egne ord - »har haft en naiv forestilling om, at digitalisering kun er godt«. Som vi i vores eget årsmagasin, Året Rundt, konstaterede, så er det bydende nødvendigt, at vi efter et årti med et miks af både utrolig og ukritisk teknologiudvikling nu går ind i et årti, hvor vi som mennesker bliver mere bevidste om, hvad vi vil bruge alle teknologiens muligheder til – og næsten lige så vigtigt: hvor teknologiske løsninger ikke er rigtige eller tilstrækkelige.

Derfor er det i udgangspunktet vigtigt, at der kommer initiativer, som forsøger at fremme den nødvendige diskussion. Men desværre rammer The Tech Pledge ved siden af, hvis målet er at tøjle den teknologiske udvikling og sikre, at teknologien anvendes til at gøre verden et bedre sted frem for det modsatte.

For det første ligner de 12 punkter mere en humanistisk trosbekendelse end en fokuseret stillingtagen til techudviklingen. Der er endog meget relevante punkter: som at man aldrig vil tolerere design, der manipulerer eller skaber afhængighed, eller at man vil hjælpe andre til at forstå og diskutere de teknologiske udfordringer. Men flere punkter rager helt op i de højere luftlag, bl.a. løftet om at arbejde for en mere lige, inkluderende og bæredygtig fremtid for os alle. Og atter andre er så langt fra den virkelige verden, at det fremstår useriøst, såsom løftet om altid at sætte mennesket før forretningen.

Et så bredt og altfavnende løfte bliver hurtigt ligegyldig symbolpolitik, som de, der rent faktisk arbejder med teknologiudvikling, ikke kan leve op til, hvis de også skal overleve. Og her er det andet store problem med det nye techløfte: Når man ser på de 14 danske ambassadører, er det sigende, at de mestendels er meningsdannere og organisationsfolk, der ikke selv arbejder konkret med teknologiudvikling. På listen over folk, der har skrevet under, glimrer beslutningstagerne i de store danske teknologivirksomheder og de politikere, der sidder med magten, endnu ved deres fravær.

At løftet ikke appellerer til dem, der rent faktisk arbejder med teknologien, blev tåkrummende tydeligt ved lanceringen. I en nærmest sekterisk session inviterede initiativ­tagerne nytårskurens gæster til at skrive under på stedet, men selv om de lokkede med, at løftet er personligt, og nærmest talte det ned ved at understrege, at det er ganske gratis at skrive under, så var der en stor del af salen, der trods det moderate pres undlod at hive telefonen frem og tage løftet.

Ganske sigende gjaldt det også DI Digitals egen formand, André Rogaczewski, der også er adm. direktør i en af landets hurtigst voksende tech-virksomheder, Netcompany. Forståeligt nok. For som ansvarlig for en virksomhed med flere tusinde ansatte kan det hurtigt komme tilbage som en boome­rang, hvis man har sværget på altid at sætte menneske før forretning, og udvikler man systemer til det offentlige, har man også bundet sig selv hårdt, hvis man har skrevet under på, at man ikke vil udvikle design, der er kontrollerende.

At The Tech Pledge er tænkt som et personligt løfte, er det tredje problem. Dermed er det med til at lægge ansvaret for teknologiudviklingen og dens brug hen på det enkelte individ, hvor det ikke hører til.

Ideen med et techløfte er i udgangspunktet beundringsværdigt. Men som det står nu, er det de forkerte løfter, det forkerte fokus og de forkerte, der tager det.

Skal vi have et ‘lægeløfte’ på teknologi­området, der giver mening, må det målrettes beslutningstagerne i teknologivirksomheder, organisationer, politikere og forbrugere, der via ansvarligt udbud, efterspørgsel og lovgivning tilsammen kan styre teknologiudviklingen, så den skaber en bedre verden. Overlader vi ansvaret til det enkelte individ som med The Tech Pledge, gør det i bedste fald ingen reel forskel, og i værste fald bliver det en sovepude for både virksomheder og lovgivere. /trb

Illustration: Lasse Gorm Jensen
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Sven Kolstrup

Enig i betragtningerne om den nærmest religiøse lancering af et løfte, som kan være svært at overskue konsekvensen af.

Jeg var selv tilstede og kunne ikke få mig til at skrive under på "et pledge" af den art. Hvorfor skulle jeg dog det?

Jeg ved f.eks. ikke, hvordan jeg skulle efterleve de meget værdiladede løfter i praksis, når jeg ikke engang kan forstå konsekvenserne af dem.

Man kan altid prøve med "ikke" testen dvs. sætte "ikke" foran hvert løfte: Betyder manglende accept fra min og mange andres side, at vi "ikke vil" arbejde for en mere inkluderende fremtid eller at vi altid "ikke vil" sætte mennesket før forretningen? Nej vel?

Kan man i det hele taget holde løfterne, hvis man arbejder aktivit i et tech-firma? Virksomhederne skal jo overleve ved at tjene penge til lønninger osv., og dermed lever man vel ikke op til løftet om at sætte mennesket før forretningen? Eller hur?

Kan godt se hvad det er for problemstiller man vil røre ved, men der er for meget "varm luft" og individfokus i et sådant selvbestaltet løfte.

Ideen om at et løfte fra den enkelte forplanter sig videre til virksomhederne er naiv.

Vi bliver nødt til at gå den modsatte vej og engagere virksomheder og politikere i en reel dialog om de rejste problemstillinger.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere