Leder: I et år har Justitsministeriet krævet ulovlig overvågning. Nu må det stoppe

Illustration: MI grafik
Beskæmmende, at justitsministeren ganske enkelt ignorerer domstolene om logning.

Landets Justitsministerium burde være garant for, at de regler, vi indretter vores samfund efter, lever op til internationale aftaler, vores egen grundlov og ikke er i konflikt med sig selv. Alligevel har netop Justitsministeriet i nu over et år blæst på, at ministeriets egen bekendtgørelse om logning af teledata er direkte ulovlig.

For godt et år siden, den 21. december 2016, afsagde EU-Domstolen en opsigtsvækkende dom i en sag mellem den svenske stat og det svenske teleselskab Tele2. Dommen fastslog, at det er ulovligt, når Sveriges logningslov kræver, at teleselskabets lagrer data om samtlige kunders sms'er, opkald, datatrafik og geografiske færden rundt i landskabet. Det strider mod selve EU's charter, der skal sikre borgerne grundlæggende friheder, at de på den måde bliver overvåget. Det går også imod EU's direktiv om databeskyttelse.

Tele2 holdt straks op med at logge borgernes færden, samtaler og beskeder. En række øvrige teleselskaber i Sverige fulgte efter.

Læs også: Sverige vil revidere logningslov: Den er i klar strid med EU-dom

Flere af selskaberne opererer også på det danske marked, men herhjemme fortsatte de med at registrere danskerne. Det kræver den danske logningsbekendtgørelse, og den ville Justitsministeriet ikke umiddelbart ændre.

Der var ellers ingen betænkningstid, da Version2 allerede umiddelbart efter dommen kontaktede førende juridiske eksperter inden for netop databeskyttelse. De danske regler var, konkluderede de, klart ulovlige og burde øjeblikkeligt suspenderes.

Læs også: Bombe under ti års dansk telelogning: Den er klart ulovlig og skal skrottes

Det skete imidlertid ikke. Der gik to måneder, inden justitsminister Søren Pape (K) blev tvunget til udtale sig om logningen på et samråd. Her lagde han ikke skjul på, at de danske regler skal ændres for at leve op til EU-retten. Men han afviste at gøre det nu og her.

I stedet henviste han til, at der ikke er nogen tidsfrist for, hvornår Danmark skal have ændret sine regler, og fremhævede en nu et år gammel dom fra Højesteret. Dommen kritiserer staten for at være mere end to år om at ændre ferielovens regler om erstatningsferie, efter EU-Domstolen underkendte de danske regler. Domstolen vurderer i stedet, at et år havde været rimelig tid til at ændre loven.

Læs også: Pape om logningsregler: Der er ingen fast deadline for at opfylde EU-dom

Nu er der imidlertid gået et helt år, og justitsministeren har ikke så meget som fremlagt et forslag til, hvordan logningsbekendtgørelsen skal ændres. Tværtimod er det fuldstændig mørkelagt, hvilke overvejelser og drøftelser der foregår for at bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-borgernes ret til frihed fra at blive overvåget. Version2 fik kort før jul - efter over syv måneders sagsbehandling - afslag på at se noget som helst af interesse i et lille hjørne af sagen. Ifølge loven skal ministeriet svare efter syv dage.

Søren Pape konstaterede allerede i marts, at EU-Kommissionen har sat gang i et arbejde for at klargøre reglerne om databeskyttelse, så de kan garantere borgernes frihed. Kommissionen har derimod ikke krævet, at Danmark og rækken af andre lande med tilsvarende logningsregler følger Sveriges eksempel og stopper overvågningen øjeblikkeligt.

I stedet går tiden med tovtrækkerier. Den svensk arbejdsgruppe har fremlagt et nyt lovforslag, som ifølge kritikere giver mindst lige så omfattende overvågning, som den lov, der blev kendt ulovligt af EU-Domstolen.

Læs også: Omfattende svenske logningsplaner møder kritik: Vi ender med ny runde i EU-Domstolen

Samtidig har en organisation, der kæmper for privatliv, lækket et dokument med referat af drøftelserne mellem medlemslandene om at ændre EU-direktivet. Heraf fremgår det, at langt de fleste lande hellere vil udvide overvågningen end at afskaffe den. Hvordan det skal ske, uden at EU-Domstolen med henvisning til vores ret til privatliv igen underkender reglerne, er meget svært at se.

Læs også: Lande vil fortsætte masseovervågning - stik mod EU-Domstolens intention

I det mindste er drøftelser mellem medlemslandene udtryk for, at der er en proces i gang med at ændre reglerne, selv om den for demokratiets skyld burde foregå på andet end lukkede møder med hemmeligstemplede referater. Regeringer som den danske kan helt legitimt fremføre argumentet om, at uden logning bliver det lettere for de kriminelle at skjule sig og sværere at opklare forbrydelser.

Læs også: Justitsminister forsvarer tele-overvågning: Logningen er for central til, at vi kan ophæve den

En mangel i den debat er, at dansk politi sammen med Justitsministeriet endnu ikke har præsenteret overbevisende dokumentation for, hvor store gevinster overvågningen giver i forhold til det kæmpemæssige indgreb i privatlivet.

Helt uacceptabelt er det derimod, at Søren Pape og hans ministerium føler sig hævet over domstolene og ganske enkelt ignorerer, at de danske regler er ulovlige. Det underminerer tilliden til magtens tredeling i den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt, som er en af det moderne demokratis grundpiller. Hvis end ikke Justitsministeriet behøver at rette sig efter domstolene, hvorfor skulle andre så gøre det?

Det er direkte beskæmmende, at landets justitsminister ikke indser, at han er nødt til at foregå med et eksempel, som resten af borgerne kan efterfølge. Derfor er det tvingende nødvendigt, at Søren Pape ikke tøver længere, end Højesteret har givet ham lov til, men stopper den ulovlige overvågning. Det skal ske nu, for tænkepausen er i den grad slut.

Lederen udtrykker Ingeniørens holdning, der fastlægges af vores lederkollegium. Det består af ansv. chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard, redaktionschef og Version2-redaktør Henning Mølsted og nyhedsredaktør Magnus Bredsdorff.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
Christian Nobel

.. at landets ledelse i den grad lader hånt om vores demokrati, som alt andet lige reelt set kun er 100 år gammelt, og allerede nu er under stærkt pres.

Godt at Version2 tager bolden op, men det ville også være godt, som Peter skriver, hvis landets store medier tog bolden op.

De fleste danskere luller sig ind i at vi-lever-jo-i-et-demokrati og i-Danmark-er-vi-trygge, eller der-kommer-da-aldrig-en-fjendtlig-magtovertagelse-i-Danmark.

Intet kan desværre ikke være mere forkert, vores demokrati er meget skrøbeligt, magtens tredeling er en illusion, og vi har ingen forfatningsdomstol.

Dyster fremtid vi går i møde.

Mogens Ritsholm

Ikke alene har man ikke forholdt sig til konsekvenserne af EU-dommen. Man fastholder endog planen om at udvide den overvågning, som er blevet bortdømt, selv om det endnu ikke er eksekveret.

Hele logningssagen i Danmark har været et stort rod med lovovertrædelser og magtmisbrug lige siden lovens vedtagelse i 2002. Det er ikke alene belastende for sagen, men et åbent sår i det danske demokrati, at der ikke er blevet ryddet op.

Søren Pape har som tidligere justitsministre helt opgivet at forholde sig selvstændigt til sagen, som han helt overlader til rigspolitiet, der ikke føler et demokratisk ansvar på sine skuldre.

Man fristes til at sammenligne med et tidligere Jysk folketingsmedlem, der blev stillet over for konklusioner, han ikke kunne lide.

Hans reaktion hertil var afvisning, men dog en vis ærlighed, da han sagde:

"Hvis det er Fakta, saa benægter a Fakta"

( citat af folketingsmedlem Søren Kjær (1827-1893) i en debat i 19. århundrede)

Godt at version2 holder fast i sagen, hvor der trods alt er opnået en vis bredere indsigt blandt de interesserede debattører, selv om vi endnu ikke er inde ved den sorte kerne.

Peter Hansen

De fleste danskere luller sig ind i at vi-lever-jo-i-et-demokrati og i-Danmark-er-vi-trygge, eller der-kommer-da-aldrig-en-fjendtlig-magtovertagelse-i-Danmark.


Senest eksemplificeret ved LA's intetsigende "kritik" af DF's forslag om udgangsforbud i ghettoerne: "Er vi i Danmark eller hvad". Hvad betyder dette intetsigende udsagn, som åbenbart tages for givet af så mange?

René Nielsen

Jeg er meget enig i ovenstående artikel, men tror grundlæggende ikke at der bliver ændret noget.

Folketingets politikkerer synes at sætte en ære i, ikke at ville vide noget om IT.

IT er politisk uhyre lavt prioriteret og det er de enkelte fagministerier som har ansvaret for IT, for hver deres fagområde.

Med det argument i hånden kunne man jo afskaffe alle Folketingets udvalg og det forhold at der er et stående udvalg for f.eks. småøer, men intet udvalg for IT – dokumenter i mine øjne hvor lidt Folketingets politikkere har fattet.

Reelt er små øer jo kun på den politiske radar når politikkerne hver 4. år taler om tilskud til færger og affolkning af øer. Jeg ved ikke hvor mange mennesker der samlet set bor på ikke-brofaste øer, men jeg tror at det er en mikroskopisk del af befolkningen. Men de små øer har et stående politisk udvalg.

Når vi taler om IT, så er impact hver gang 100% af befolkningen og der er ikke noget stående politisk udvalg for IT som der er for den ene promille som bor på en ikke-brofast ø.

Selv ikke når skoledrenge køber et Denial-Of-Service som lægger Nets, NemID, Rejseplanen eller KL ned kommer det op på den politiske radar. Heller ikke når der sker alvorlige brud på datasikkerheden, læk af (dybt) fortrolige data eller lignende.

Går det højt, så udtaler folketingspolitikerne deres fulde tillid til de myndigheder som allerede har svigtet - og tydelig ikke aner hvad der er ”op og ned” i det som lige skete.

Som jeg ser det, så kommer al databeskyttelse fra EU og et folketing/myndigheder som i vid udstrækning, forsøger at forhindre at borgerne bliver beskyttet af EU regler imod myndighedernes overgreb.

På den måde minder telelogningen om de kriminelle. Myndighederne lader sig heller ikke forstyrrer af lovgivningen – men gør som man vil.

Et fingeraftryk svarer i juridisk praksis til DNA fordi at fingeraftrykket er unikt for en person. Selvom der er mange indbrud hvor politiet allerede i dag søger efter fingeraftryk, så er praksis at politiet slet ingen (mistænkelige) fingeraftryk finder.

Pointen er, at selv den mest dumme stiknarkoman ved, at man skal bruge handsker når man begår indbrud. Så hvad skulle et DNA register hjælpe?

Når vor stiknarkoman engang bliver fanget på et DNA spor, udvider han sit ”værktøj” med et hårnet og en engang støvmaske – for det lærte han i fængslet. Og hjælper et DNA register så (varigt) politiet? Nej, måske i en overgangsperiode, men i længden vil tyveknægte beskytte sig imod at afgive DNA spor.

Og sådan er det også med telelogningen. Den teknologiske udvikling har allerede overhalet lovgivningen. I gamle dage var telefonaflytning et effektivt værktøj fordi man via de nedgravede telefonledninger let kunne identificere hvem som talte med hvem og om hvad og hvornår.

I dag er sagen anderledes. Samtale apps med kryptering forhindrer at politiet (i hemmelighed) kan forstå indholdet af en samtale og netværksarkitekturen forhindre ofte også at politiet kan se ”end-to-end” hvem som kommunikerer med hinanden fordi kommunikationen sker trådløst.

Så hjælper det i længden ikke at overholde EU dommen imod telelogning? Næ. Det er min opfattelse at en manglende overholdelse af EU dommen blot vil accelerer udviklingen af krypterede Apps og øge anvendelsen af disse (i kriminelle miljøer).

Så hjalp det politiet (i længden) at overtræde EU dommen? Næ, den varme politiet kortvarigt fik, kan vel bedst sammenlignes med at ”tisse i bukserne i frostvejr”.

Bliver telelogning afskaffet – nej. Dertil er der investeret for meget politisk prestige og det samme gælder DNA registeret. DNA registeret skal nok komme, selvom dets langsigtede effekt er yderst tvivlsomt.

Claus Juul

Danmark og hele EU bliver mere og mere bananrepublikker, for IT udviklingen løber hurtigere og hurtigere og giver flere og flere muligheder for at give borgerne gennemsigtighed i alle dele af statens/staternes data om fx hvor effektivt logningsdata er.

Jeg kan i forhold til :

afslag på at se noget som helst af interesse i et lille hjørne af sagen. Ifølge loven skal ministeriet svare efter syv dage.

kun anbefale at klage over afgørelsen og klage og den tid det har taget, da dette er med til at synliggøre de problemer der er i vores demokrati.

Claus Juul

Jeg glemte vist at skrive at hvorfor jeg mener at hele EU bliver mere og mere bananrepublikker.

Det gør de fordi de der er så mange muligeheder for at forbedre demokratiet ved at understøtte beslutninger med data der beviser at fx logning hjælper eller at love om ulændige stramninger anvendes og hjælper med at holde kriminelle ude af landet.

Der sker bare ikke noget, ingen anvender de muligheder der er for at gøre demokratiet bedre, derfor mener jeg at demokratiet faktisk bliver dårligere og derfor nærmer vi os mere og mere status som bananrepublikker.

Christian Nobel

Folketingets politikkerer synes at sætte en ære i, ikke at ville vide noget om IT.

Dybest set har det egentlig ikke så meget med IT at gøre, men en grundliggende holdning om hvorvidt magthaverne (skjult bag mørkelygten, uden demokratisk kontrol) ønsker at Danmark skal udvikle sig til et DDR mark 2.

Og det er et kæmpe demokratisk problem.

Mogens Lysemose

Netop, problemet er at politikerne og myndighederne ikke selv bekymrer sig om at overholde landets love hvis det er opportunt at lade være.
Borgene skal overholde lovene og de kan straffes for ikke at gøre det, men det gælder ikke regering og folketing.
Vi har set det på mange områder.
Eksemplet her (med IT) er bare så åbenlyst at det skriger til himlen.

Tidligere måtte regeringer gå af pga. den slags lovbrud i ond tro (tamilsagen osv.). Nu har det åbenbart ingen konsekvenser længere.

Simon Mikkelsen

Man kan kun spørge sig selv i hvilket strudsehul de øvrige mediers lederskribenter har placeret deres hovede i denne sag.

Det er ikke nemt at forklare almindelige mennesker hvorfor det er så slemt. Når det kommer til IT svarer det at de altid gik rundt uden tøj på. Men det burde være mediernes fornemmeste pligt at gøre...men det er nemmere at kopiere en artikel fra Ritzau end at lave et stykke originalt journalistisk arbejde, så de færreste forsøger.

Christian Nobel

Jeg regner med at du mener "garanti for", og ikke "garanti mod". I givet fald er jeg helt enig med dig.

Ja selvfølgelig - kan godt se at den var lidt dårligt formuleret.

Så for at skære det ud i pap, så ville det se rigtig sort ud i Europa hvis vi ikke havde EU - at der så er et voldsomt overhead og bureaukrati er en anden historie, men dog at foretrække frem for det kulsorte alternativ.

Christian Nobel

Mjaeh - Hvis man ser på mängden af adminstration per areal eller per per borger i övrigt så ligger Bruxelles med 38000 ansatte og konsulenter langt over f.ex. Århus kommune i effektivitet :).

Det har du sikkert ret i, min viden om det EU'ske bureaukrati baserer sig mest på hvad pressen skriver, hvilket jo ikke altid er retvisende.

Men bortset fra det, så er kommunerne jo heller ikke verdensmestre i effektivitet, det bedste eksempel er nok den skandaløse kommunesammenlægning, efter hvilken antallet af varme hænder er blevet beskåret drastisk, hvorimod antallet af administrative medarbejdere er steget voldsomt.

Det er helt grotesk, da meningen jo burde være at reducere administrationen når man lagde kommuner sammen, og kunne opnå "stordriftsfordele".

Niels-Arne Nørgaard Knudsen

præcis. da logningen blev ændret 2007/2008 (Lene Espersen var justitsminister) skrev jeg til JM at det blot ville betyde en stigning i brugen af vpn og så henviste jeg dem til noget der hed the onion router.

jeg fik svar tilbage. PET havde behandlet sagen som et tilfælde af hacking men de ville ikke foretage sig yderligere hvis jeg ikke gjorde (det gjorde jeg så alligevel - en hel del - så f dem).

myndighedernes taktik ved kritik af statslig IT er intimidering. det skal nok løse problemet. not!

det er 10 år siden og de er da kommet videre men holdningen består.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder