Langeland Kommune og KMD: Outsourcing gik som det skulle

Både Langeland Kommune og KMD siger nu, at det aldrig var meningen at outsource samtlige it-systemer. Det er heller ikke outsourcingen, der har givet store arbejdsbyrder, men de tilbageværende systemer.

Version2 har tidligere kunnet berette, at Langeland Kommune ikke har haft succes med sine bestræbelser på outsourcing. Det var på baggrund af, at kun 40 til 60 procent af den kommunale it var overført til KMD.

Ligeledes har Version2 kunnet fortælle, hvorledes den kommunale outsourcing er blevet markedsført som en succes af KMD, på trods af, at flere kilder overfor Version2 har berettet om store problemer med den kommunale it.

Nu tager både Langeland Kommune og KMD til genmæle.

I en brochure fra juni sidste år skrev KMD:

»Hos kommunens it-medarbejdere vakte udsigten til at outsource driften ikke udelt begejstring. Men som arbejdet skred fremad, stod det klart, hvor sårbar den eksisterende infrastruktur var, og stemningen vendte.

  • Nu er de ovenud positive!, konstaterer (kommunaldirektør, red.)* Jørgen Christiansen. Han glæder sig også over den opkvalificering, medarbejderne får med i købet efter en turbulent periode.«*

Senere er en af kommunens it-medarbejdere blevet sygemeldt med stress på grund af arbejdsbyrden i it-afdelingen.

KMD: Vi har ikke pyntet

Til Version2 skriver KMD's områdedirektør Flemming Kusk via en mail fra pressechefen:

»Det er ikke vores opfattelse, at vi har pyntet på artiklen fra Langeland. Vores journalist talte med en positivt indstillet kommunaldirektør i juni 2008, og som vi oplever det, er han det stadig overfor KMD og outsourcingopgaven. Indholdet og udsagnene i artiklen drejer sig om den udbudte opgave, og det KMD har skrevet kontrakt med Langeland om - og det er så det, vi forholder os til. Hvad Langeland har af it udover, det forholder vi os ikke til.«

Han forsætter:

»Artiklen er skrevet i juni 2008, og citaterne fra Jørgen Christiansen er derfor omkring 10 måneder gamle. Vi har ikke lyst til at komme ind i en nærmere diskussion af kommunens egne it-forhold, men det er da ikke usandsynligt, at der er løbet mere vand i åen, siden artiklen er skrevet.«

Også for kommunaldirektør Jørgen Christiansen fra Langeland Kommune er det vigtigt at pointere, at KMD's del af aftalen håndteres upåklageligt:

»Jeg er ked af det på KMD's vegne, for nu fremstår det, som om de rent faktisk drifter vores applikation ringe. Helt ærligt, det havde de ikke fortjent. Indrømmet, de havde lavet noget brochuremateriale hvor de roser sig selv omkring outsoucing. For så vidt har de også selv indbudt til kritik. Men de har ikke fortjent en tilgang, som er så usaglig.«

Outsourcing var begrænset fra starten

I øvrigt var det aldrig meningen, at al kommunens it skulle outsources, siger Jørgen Christiansen.

»Aftalen var at outsource det, det var hensigtsmæssigt at outsource. Så det var nødvendigt for KMD at gå i gang med at gå ned i vores serverplatform og se, hvad der lå.«

I december 2007 sagde stabschef i Langeland Kommune Kurt Habekost følgende til Version2:

»Vores kommunalbestyrelse har valgt, at vi skal udlicitere servere og linjetrafik.«

Men det viste sig, at de resterende systemer krævede mere end forventet, fortæller Jørgen Christiansen.

»Jeg indrømmer blankt, at jeg undervurderede opgaven. Jeg troede, at når vi flyttede de store tunge applikationer, så ville det være en relativt tilgængelig opgave i vores eget servermiljø. Der erkendte jeg tre ting, som det var absolut vigtigt at sikre sig: standardisering, dokumentation og vidensdeling. Derfor blev min opgave med at drifte det, vi havde tilbage, meget stor.«

I brochuren siger du, at medarbejderne er "ovenud positive." Hvorfor går den ene så ned med stress efterfølgende?

»Outsourcingen gik fint. Driftafviklingen på KMD er fin. Alle problemer ligger hos os selv. Så medarbejderne er sådan set tilfredse med outsourcingen - yes. Er de tilfredse med vores it-drift generelt - nej.«

Betyder det, at medarbejderne er tilfredse med outsourcingen, men går ned med stress på grund af det, der ligger tilbage?

»Nej. Normeringen i it-afdelingen har, siden vi lavede outsourcingen, aldrig været større. Men at medarbejderen er gået ned med stress, for så vidt angår arbejdsbyrden, det vil jeg aldrig nogensinde sætte spørgsmålstegn ved,« siger Jørgen Christansen. Han fastholder, at arbejdsbyrdens omfang skyldes manglende standardisering, dokumentation og vidensdeling før outsourcingen i 2007.

»Påstanden i jeres artikler er klokkeklart, at det er outsourcingen, der er årsag til arbejdsbyrden, og det passer ikke. Tværtimod har vi jo lige overført 60 procent af arbejdsbyrden fra it-afdelingen til Ballerup (dvs. KMD, red.),« siger han videre.

Jørgen Christansen oplyser i øvrigt, at der på intet tidspunkt har været mindre end tre medarbejdere i it-afdelingen siden outsourcingen.

Har du kendskab til forholdene med Langeland Kommunes it-systemer? Så kontakt Version2 på adressen redaktion@version2.dk .

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Alexander Frederiksen

"Der er ikke noget problem", "Der er et problem, men det er at den gamle IT-chef vrøvler", "Der er ikke noget problem" og nu "Der er et problem, men det er noget andet end det i tror".

Uden at have førstehåndskendskab til outsourcingen og resultaterne vil jeg dog alligvel vove en bedømmelse af den samlede proces:

Eklatant fiasko på flere punkter, specielt kommunikation. Jeg håber virkelig der er nogen ude i det kommunale landskab der ser på andet end KMDs glansbillede hvis de skal vurdere om det giver mening at outsource.

Log ind eller Opret konto for at kommentere