Lærerne i folkeskolen er håbløse til it

Selvom der er købt hardware i stor stil, bliver computerne ikke integreret i undervisningen i folkeskolen. Lærerne ved for lidt om it, konkluderer to forskere.

Det er ikke nok at fylde klasselokalerne med bærbare computere og videoprojektorer. Lærerne skal også fyldes med inspiration og viden om, hvordan it kan bruges som en del af undervisningen. Og det er det store problem i dag, skriver Politiken.

To forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet har undersøgt, hvordan it bruges til at understøtte undervisningen i folkeskolen. Resultatet har ikke været opløftende, og det er ikke kun de gråhårede lærere på vej mod pensionen, der halter bagud. Også de unge, nyuddannede lærere føler sig dårligt klædt på til at bruge it i undervisningen.

»Vi hører lærerne over det ganske land sige: »Det har vi ikke været på kursus i«, når de skal bruge it. Sådan hører vi sjovt nok aldrig eleverne sige«, siger Karin Tweddell Levinsen, DPU, til Politiken.

Fra centralt hold er der de seneste år oprettet kurser om at bruge it i undervisningen i de forskellige fag, men de har ikke haft den store søgning. Kun 168 lærere har været på sådan et kursus, hvilket undervisningsminister Bertel Haarder beklager.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Torben Mogensen Blogger

Jeg tror, at effekten af it-brug i undervisningen ofte er langt overdrevet. Det er meget lidt af det, som elever i folkeskolen skal lære, som de ikke sagtens kan lære fra bøger eller tavle. Selvfølgelig skal de lære om informationssøgning på Internettet (og en kritisk holdning til det, de finder), men jeg tvivler på, at der findes skolelærere, som ikke kan finde ud af at bruge Google.

Powerpointpræsentationer er efter min mening unødvendige og ofte direkte skadelige i folkeskoleundervisning -- de distancerer læreren fra eleverne, og da de skal foregå i halvmørke, falder eleverne let i søvn.

  • 0
  • 0
#2 Emil Petersen

Nu er IT andet end bare powerpoint slideshows og google. Det kan være alt fra smartboards til videoredigering. Vi lever i en digital verden og det er død og pine nødvendigt at eleverne lærer at bruge IT i deres hverdag. Det giver en god logisk forståelse, og det vil give et kæmpe boost for samfundet hvis de børn der nu går i skole om 10 år uden problemer.

Derudover er det også vigtigt at børn lærer hvordan de skal bevæge sig i den digitale verden. Man lærer gennem skole og forældre hvordan man skal begå sig uden for den digitale verden. Her har folkeskolen en kæmpe mulighed for at vise hvordan man skal begå sig I den digitale verden. Hvis alle har en grundlæggende it forståelse vil det være til KÆMPE gavn for alle i det danske samfund.

  • 0
  • 0
#4 Christian Nobel

Vi lever i en digital verden og det er død og pine nødvendigt at eleverne lærer at bruge IT i deres hverdag.

Nej det er ikke død og pine nødvendigt, dels "lærer" de intet om IT som så i folkeskolen som de faktisk ikke kan i forvejen, dels er det ikke folkeskolens opgave at lære eleverne om den digitale verden, men derimod tilføre dem nogle færdigheder der giver dem en grundlæggende forståelse af hvordan verden ser ud og hvordan de bliver hele borgere - herunder er helt basale kvalifikationer som at kunne læse og skrive altså stadig ikke gået af mode.

Det kan være alt fra smartboards til videoredigering.

Det er et værktøj, og der er ingen grund til at gøre midler til et mål - og når man så sætter det i relief til at skolerne er nedslidte, usunde, med møbler der er skadelige for ryggen, historiebøger hvor Tyskland stadig er delt, osv, osv, så er der ting der er langt vigtigere at prioritere højt end fancy tavler (og skolelærere der bliver stresset over at de alligevel ikke formår det der heller ikke er deres opgave).

Det giver en god logisk forståelse, og det vil give et kæmpe boost for samfundet hvis de børn der nu går i skole om 10 år uden problemer.

Nej, det er en teknokratisk illusion.

Derudover er det også vigtigt at børn lærer hvordan de skal bevæge sig i den digitale verden.

Den "digitale verden" er et ord der hører hjemme i bullshit-bingo - sandheden er at dels lærer børnene alligevel og ganske glimrende at bruge den digitale verden, dels er den digitale verden stadig kun et værktøj, men fordi værktøjerne stadig er umådeligt privitive, så anses det for nogle som værende vigtigt at have detailviden om dem.

Det det drejer sig om er derimod, at vi som fagfolk skal udvikle os til at lave løsninger der ikke betragtes som noget selvstændigt, men som en naturlig og intuitiv del af tilværelsen.

Fuldstændigt som at alle ikke udlæres til automekanikere, bare fordi de skal benytte bilen som transportmiddel - men dem der udlæres til mekanikere er stadig nødt til at kunne læse og regne.

/Christian

  • 0
  • 0
#5 Anonym

Som nystartet ældre (41) netstuderende på Haderslev Seminarium kan jeg kun tilslutte mig den opfattelse at IT aldrig kan blive det centrale i folkeskolens undervisning,- det er det heller ikke ifølge folkeskoleloven. Alligevel fylder IT, i modsætning til hvad nogen åbenbart tror, altså ret meget i undervisningen. Det er iøvrigt for første gang i år obligatorisk at tage et forholdsvist omfattende pædagogisk skole-it seminar og bestå naturligvis. Jeg tvivler stærkt på, at ret mange skoler har råd til at købe det nødvendige udstyr med de sparerunder, som virker evigt tilbagevendende, men når de får råd, kan vi altså godt finde ud af at anvende det.

Spørgsmålet er ,- hvorfor er det lige IT, der er så vigtigt at sætte sig ind i for eleven og læreren ? Brugen af IT kan være praktisk, men heller ikke meget mere end det og folkeskolen lærer altså eleverne, hvordan de skal anvende det redskab konstruktivt og ansvarligt. For det kan aldrig blive andet end et redskab. Hvis man overvurderer betydningen af IT, kommer det til at begrænse og sætte en dagsorden, som ærlig talt ikke er særlig velegnet til at udvikle elevens sociale og faglige kompetencer, hvilket er folkeskolens opgave,- bestemt ved lov.

En lærer skal altid blive bedre til at undervise og klargøre eleverne til deres videre færd i det her samfund,- ingen tvivl om det,- og det er vel nærmest en evig udfordring, men det er absolut ikke IT, der er central i den sammenhæng.Det er helt andre kompetencer.

Det handler om faglighed, motivation og engagement, udvikling af elevens personlige udtryk og evne til at deltage i fællesskabet,- og meget andet. Alt det, der har gjort det muligt for mennesker at udvikle så kreative evner der, i blandt så meget andet, har ført til udviklingen af IT, men IT kan ikke udvikle noget i sig selv.

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Uden at være lærer selv, har jeg dog gennem mit netværk meget tæt kontakt med en ordentligt omgang folkeskolelærere, og de indlæg jeg kan læse her er i kontrast med den virkelighed jeg hører om fra lærerne.

@Torben

"Effekten af IT i undervisningen ER stærkt overdrevet". Det er sikkert rigtigt nok, for det potentiale der er, bliver slet ikke opnået på nuværende tidspunkt. De fleste (yngre) lærere kan vel nok bruge google, men kan de hurtigt og effektivt identificere og samle de bedste af resultaterne af søgningen, og bruge det som materiale til et godt undervisningsforløb på 45 minutter, uden det koster mange timer at forberede det, og uden at eleverne kommer til at vente på (for os) basale tekniske problemstillinger der er store at overkomme for en folkeskolelærer? Vi snakker altså om folk der skal have hjælpe til at kopiere et billede fra en webside til et word dokument.

Det kan godt være du mener at powerpoint præsentationer er unødvendige i undervisningen, men prøv lige at overveje potentialet i at lærerne kan udvikle, dele og forfine undervisningsmaterialer og undervisningsforløb både på tværs af skolens lærerteams, på tværs af kommunens skoler og endda på tværs af landet. Har du overvejet hvor mange ressourcer der ville frigives, hvis lærerne kunne genbruge de bedste af hinandens undervisningsforløb, istedet for at skulle opfinde den dybe tallerken, selv, hver gang?

@Christian

Jeg deler ikke din begejstring for kridt og tavle. De børn du kender er måske forskellige, men jeg kan forstå på min omgangskreds, at det er de færreste børn i 7. klasse som kender til regneark, inden de modtager den undervisning som en del af matematik faget. I dine øjne er det måske ikke en væsentlig styrkelse af børnenes kompetencer, men jeg mener derimod at f.eks. kompetencer i regneark er noget der nødvendigt for at IT kan indgå i for børnene som "en naturlig og intuitiv del af tilværelsen".

Jeg deler din vision om at IT skal være så let at betjene som en bil, men i den virkelighed vi befinder os i, og som børnene skal lykkes i, er vi desværre meget langt fra det mål. Skal undervisningen tage udgangspunkt i en drømmeverden, eller i virkeligheden? Indtil målet er opnået, bliver vi vel nødt til at foreberede børnene på den virkelighed der rammer dem på f.eks. gymnasiet.

IT ER et redskab og ikke et mål. Men i et fag der dybest set handler om formidling og deling af viden, er der et ENORMT potentiale i at få IT redskabet til at fungere så godt som det overhovedet kan. Der er vi ikke idag, men det betyder ikke at vi bare skal give op, dømme det ude, og vende tilbage til tavle og kridt. Det betyde tværtimod at vi skal kridte ( ;-) ) skoene og se at komme op i omdrejninger.

Fortsat god fredag :)

  • 0
  • 0
#7 john klesner

Som lærer og it-vejleder er lærernes spørgsmål om lærernes kompetenceudvikling jo altid nærværende og interessant. Men der er gennem tiden postet alt for mange midler til kursusvirksomhed isoleret fra lærernes praksis. Kursusvirksomhed er efter min erfaring den dårligst tænkelig økonomi for landets skoler, som i forvejen er økonomisk trængte. Skoleledere og designere bag lærernes kompetenceudvikling bør snart indse, at udvikling skal ske i de enkelte praksisfællesskaber som lærernes teams. Disse processer skal katalyseres, således at betjeningsmæssige færdigheder, didaktiske overvejelser samt iagttagelse af nye anvendelsesmuligheder udvikles gennem praksis og med støtte fra hinanden og evt. ressourcepersoner på skolen. Kursusudbydere skal derfor levere en helt anden vare baseret på skoleudvikling gennem caoching i projektdeltagelse og det sætter nye udfordringer til Karin Levinsen og kollegaer som måske kan lade inspirere på: http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=53214 Opgaven skal tage udgangspunkt i systemisk tænkning i praksisfællesskaber, og således også omfatte rådgivning om udvikling af tidssvarende fleksible læringsmiljøer, da inddragelse af ikt ikke blomstrer uden omgivelserne er indrette hertil.

  • 0
  • 0
#8 Henrik Moeslund

IT i skolen behøver ikke kun at være at vise børn at de skal trykke på tast x osv. Min svigerinden lavede sig en profil på R2 og fandt frem til en 5-8 elever fra en af hendes klasser, i en dansk time fremlage hun så "Tine" på 13 år der var blevet venner med dem fra klassen, hun havde holdt sproget i en 13 årige tone og fået en hel del at vide om eleverne. De var jo nærmest i chok da hun fortalte dem at "Tine" altså var deres lærerinde. Bagefter fik de en lektion i at man ikke skal tro på alle man møder på nettet og forhåbentlig en sund skepsis på dem man møder i chat-forums.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere