Lærerne fik kun gavn af iPads i halvdelen af klasserne i Odder

Brugen af tablets skal nøje indtænkes i læringsplanen, ellers giver teknologien ingen fordele, viser to års studie af iPads i Odder Kommune.

Odder Kommune var den første danske kommune, der besluttede at udlevere en iPad til samtlige skoleelever. Det kostede otte millioner kroner i anskaffelse og yderligere 330.000 i reparationer det første år. Men brugen af tablets kan give resultater, tyder resultaterne af et igangværende forskningsprojekt på. Det skriver Computerworld.

Læs også: Kommune glæder sig over iPads trods reparationer for 330.000

Forskere Umeå Universitet i Sverige har studeret brugen af iPads i skolerne i Odder, og de foreløbige resultater peger i retning af, at det i høj grad afhænger af lærernes evner til at integrere udstyret i undervisningen.

Der er således observeret fremskridt i elevernes læring i 8 ud af 15 klasser. Her havde lærerne indpasset brugen af iPads i undervisningen. I den anden halvdel var teknologien ikke lagt tilstrækkeligt ind i undervisningsplanen, og elevernes iPads blev derfor ikke udnyttet til at understøtte læringen, konkluderer forskerne.

I Odder Kommune har observationen også været, at det har taget mere end et år med iPads, før eleverne for alvor så deres tablet som mere end et legetøj og begyndte at bruge dem som et læringsredskab.

De svenske forskere vurderer, at beslutningen om at udlevere ét bestemt stykke hardware til alle elever har været en fordel, fordi lærerne kun har skullet lave én undervisningsplan og ikke tage hensyn til forskelligt udstyr, som det ville have været tilfældet, hvis eleverne havde fået frihed til selv at medbringe udstyr hjemmefra.

Den model har man valgt på Sejs Skole i Silkeborg Kommune, hvor eleverne på mellemtrinnet frit kan tage udstyr med hjemmefra eller låne en bærbar pc på skolen, skriver Folkeskolen.dk.

Her har man valgt, at brugen af teknologi i undervisningen skal være så uafhængig af platformen som muligt, selvom det har givet problemer med især de undervisningsmidler, som udgives af forlagene.

»Med 'bring your own device' har vi også sagt 'any device'. I stedet for at stille mange krav siger vi: Kom med det, I har. Det skal bare have det helt grundlæggende, en webbrowser og et skriveprogram. Så tager vi den derfra,« siger skoleleder Kristian Mikkelsen fra Sejs Skole til Folkeskolen.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Benni Bennetsen

Så nu er der nogle svenske forskere der har kigget på det i DK, men har vi i DK internt udvekslet erfaringer ? Har andre set på de fejl, mangler, successs mm Odder har haft før de selv gik igang ? Har man på national plan værktøjer til at måle om tablets har givet mening vs prisen og i så fald brugt dem og delt denne viden ?

  • 4
  • 0
Hans Andersen

Tja, om ikke andet så har Atea eller whatever igen haft snablen godt nede i den danske statskasse......
Synes ipads er fin, især til og med 4 klasse. Derfra skal de have noget andet. Og det giver ingen mening at lade dem få maskinerne med hjem, nu med den nye skolereform. Så der burde spares på indkøb og købe nogle klassesæt i stedet...
Teknik kan altså ikke erstatte god undervisning..... Det bliver igen og igen bevis i diverse forskning, om det så er laptops, smartboards, tablets eller telefoner......

  • 6
  • 3
Claus Jacobsen

Ja der har været rigtigt megen snak på tværs af kommunernes pædagogiske afdelinger. Og modsat hvad Hans Andersen snakker om, så viser det sig også helt og aldeles at det er ligegyldigt hvad det er for en plade de har anvendt (men det er altid let at hade de store).

Det undersøgelsen også viser er til gengæld at det IKKE er ligegyldigt med paratheden og villigheden og ikke mindst kompetencerne hos Lærerne til at ændre deres måde at undervise på så det passer til den virkelighed vi lever i. Altså med andre ord. Fordi vi ændrer hele måden man interagerer på i skolen så er det altså den enkelte lærer som er det helt store omdrejningspunkt.

Jeg synes faktisk der er nogle ret interessante aspekter i den svenske undersøgelse. (og jeg synes det er genialt at det ikke er danskere der kigger på det. Har lidt på fornemmeren vi har svært ved at se skoven for bare træer) - Det betyder i hvert fald at læreruddannelserne skal hen og kigge på nogle helt andre metoder end dem de bliver undervist i i dag.
(noget vi måske nok har vidst gennem længere tid, men måske ikke helt har været i stand til at få implementeret. Det er for let bare at køre løs i den samme gamle smøre når man nærmer sig pensionsalderen og har undervist i en menneskealder, og ungerne er 100gange foran en når det drejer sig om brug af IT)

  • 2
  • 2
Mads Bahrt

Og modsat hvad Hans Andersen snakker om, så viser det sig også helt og aldeles at det er ligegyldigt hvad det er for en plade de har anvendt (men det er altid let at hade de store).


Hvis erfaringerne virkeligt viser at det er ligegyldigt hvilken "plade" der bliver anvendt, så bør kommunerne øjeblikkeligt stoppe med at købe IPads når de kan få Android for det halve.

  • 6
  • 1
Kim Østergaard Christiansen

Det er altså lærerenes forsætning for undervisningen det handler om. Hvis lærerne er godt klædt på, så bliver eleverne det også. Hvilket tegnet "godt" for den nye skolereform. Hvor lærerne er helt smidt ud af samarbejdet om skolen, stedvist henvist til at arbejde 44 timer om ugen, uden mulighed for at afspadserer de ekstra timer, kummerlige arbejdsforhold og nedskæring af forberedelse til timerne, det er jo her de kan fordybe sig i stoffet, som kunne være IT og digitale lærermidler. Ingen penge til efteruddannelse.

Ja, det er super cocktail...

  • 3
  • 1
Martin R. Ehmsen

Jeg synes der mangler en del information i artiklen og jeg har ikke kunnet finde det hos Computerworld eller andre steder.

Jeg synes det er tankevækkende at kun godt halvdelen af klasser så en fremgang. Det er på trods af en investering på 8 mio. kr. og sikkert et ukendt antal arbejdstimer på indkøb, indkøring, etc.
Det interessante spørgsmål er hvilken fremgang man kunne have fået for de mindst 8 mio. kr., hvis man havde valgt at investere dem anderledes.
En folkeskolelærer koster ca. 28.000 kr./md. (http://www.dlf.org/arbejdsliv/loen-og-penge/ansat-i-en-kommune/grundloen...), så man kan kan få ca. 24 årsværk for den pris. Gad vide hvad 12 fuldtidslærer kunne have udrettet for i Odder Kommune på de 2 år?

  • 16
  • 1
Michael T. Jensen

Normalt står jeg i første række, når Apples produkter skal bashes, men i dette tilfælde må jeg desværre forsvare iPad'en.

Når man invester i iPads, investerer man samtidig i den infrastruktur, der skal til for at holde dem opdaterede og klar til brug, formoder jeg kraftigt?

Med det setup jeg har fået demonstreret, tilslutter man jævnligt padderne til en central computer og i løbet af kort tid "nulstilles" de og de apps, som skolen/kommunen har købt licens til, bliver lagt på. En sådan løsning findes svjv. ikke til Android og dermed kan det sparede hurtigt forsvinde til manuel vedligeholdelse. Manuel vedligeholdelse er langt mindre stabil og dermed forsvinder undervisningseffekten også hurtigt...

Personligt rører jeg ikke Apple med en ilddrager, med mindre konen har brug for support (suk) men til skolebrug tror jeg ikke på at Android er et egnet alternativ.

  • 4
  • 2
Alexander Alsing

Der står jo netop:
"I den anden halvdel var teknologien ikke lagt tilstrækkeligt ind i undervisningsplanen, og elevernes iPads blev derfor ikke udnyttet til at understøtte læringen, konkluderer forskerne."

Desuden synes jeg det er vigtigt at også folkeskolerne følger med, for at fange børnene der hvor de er. Jeg tror det er langt mere motiverende for børn i dag at bruge ipads (gerne et alternativ!), da det er noget de kender hjemmefra og i fremtiden vil være vænnet til at bruge. Vi får gode elever af at gøre undervisningen spændende - det tror jeg tablets ol kan hjælpe til med.

  • 0
  • 0
Jesper Sørensen

iPads, Android eller noget tredje er irrelevant mht. undervisningsudbyttet – det er mere et spørgsmål om hvad der er en økonomisk, praktisk og holdbar løsning.
Og så tænker jeg at Odder eksemplet er et ”skoleeksempel” på at man sætter teknologien i centrum: iPads til alle og så har i bare at finde på noget genialt. Den skal vendes om! IPads (eller andet) skal være endnu et værktøj i skolernes værktøjskasse, helt på linje med bøger, forsøgsopstillinger, skovturer osv. Og så må man erkende at lærer ikke er ens, og ganske som i resten af befolkningen vil der være nogle der simpelt hen ikke kan få noget godt ud af en iPad – ligesom andre er håbløse på en skovtur! Sådan er det og det må man arbejde ud fra.
Så lad nu være med at falde på halen derude og tag de nye dimser ind i undervisningen med en sund skepsis!

  • 2
  • 0
Per Erik Rønne

Hans Andersen skrev:

Synes ipads er fin, især til og med 4 klasse.

Jeg kan så anbefale dig at se på TI Nspire CAS. En app til iPad fra Texas Instrument til 199 kroner, med deres sidste store grafregner. Til vel 15% af hvad den tilsvarende koster som 'rigtig' regnemaskine, hvor den så har en ringere skærm.

http://education.ti.com/en/us/products/apps/ti-nspire-cas-app-for-ipad/t...

Jeg skal dog ikke udelukke at den er lidt for avanceret til brug i folkeskolens 8.-10. klasse. Elever fra 1. g og op, og færdige ingeniører, cand.polit.er og cand.scient.er vil derimod nok kunne finde brug for den.

Også til anden 'seriøs' brug udover læsning af aviser, bøger og manualer er en iPad praktisk.

Tænk eksempelvis på en forsøgsopstilling, eller en fossil, der skal gengives i en tegning, der på mange måder er mere illustrativ end et fotografi.

Tag et foto, læg det ind i et lag i et tegneprogram. Tegn i et andet lag over fotoet, og få den let forståelige tegning.

  • 0
  • 1
Jakob Stærk

Jeg har selv en datter på 8 der fik ipad i løbet af indskolingsforløbet (hun går på en af Odder kommunes skoler). Sådan lidt på side linien har min opfattelse været at det var vigtigt at komme først og at det var ipads. Præcist til hvad og hvordan de skulle bruges måtte man så finde ud af bagefter (sat lidt på spidsen).

Det kunne såmænd være en god ide for et pilot projekt med enkelte udvalgte klasser, hvor man så kunne høste erfaring fra inden man udbredder konceptet til alle elever.

Der er bestemt gode ting ved ipads til alle, men hvis man havde valgt klasse sæt til de små klasser som kunne deles og overvejet om ikke de større klasser havde brug for at lære at bruge et tastatur (som kunne være tilbehør eller del af cover til ipad) så tror jeg at man kunne få et større udbytte for de samme penge.

Lige nu tror jeg nogle af udfordringerne er følgende:

1) Hvordan kan vi egentlig anvende ipads i undervisningen, så de bidrager til indlæring eller motivere eleverne til læring. Dette stiller især krav til den enkelte underviser, nogle er gode til det, andre har brug for noget inspiration.

2) Opdatering af de apps der anvendes i undervisningen kræver stadig at en lærer skal logge på og lave manuel opdatering (det burde kunne gøres mere elegant - ipad'en er jo skolens ejendom)

3) I starten var det medfølgende cover uden skærmbeskytter, det var dyrt i reperationer. Nu har man så udskriftet det med et der beskytter godt, men gør ipad'en meget træls at anvende (knapperne er svære at betjene, skærmbeskytteren klæber ikke til skærmen så der kommer hurtigt støv mellem film og skærm, men værst er nok at der dannes en visuel effekt der ligner lidt "en oliefilm på vand" hvilket er meget forstyrende for brugeren. Jeg vil gå så vidt at sige at den nuværende skærmbeskytter er uegnet til formålet.

For mig er valg af platform blot et middel der skal understøtte noget langt vigtigere, nemlig elevernes indlæring, motivation og evne til at begå sig i vores samfund. Min fornemmelse er at der i projektet har manglet lidt fokus på målet.

  • 4
  • 0
mikkel Holm

Må næsten kommenter på den beregning, for synes den er pyntet lige lovlig meget. Du kommer tættere på 12 deltidslærer over 2 år (20 timer om ugen), end 12 fuldtids. Koster også pension, forsikring, faciliteter mm. oveni hatten ;)

Jeg forstår ikke al den negativitet omkring tavle-pc. Mon det også var sådan dengang den første bærbar blev introduceret i folkeskolen?

Ting tager tid og erfaring kommer kun af man afprøver teknikken. Jeg er glad for jeg er med i processen på mit arbejde. Men kræver en indsats og jeg tror den er givet rigtig godt ud på lang sigt.

iPad er forøvrigt låst på næsten alle led og kanter. Derfor dejlig at arbejde med i forhold til Surface RT og Android. De lidt ekstra penge er derfor givet godt ud, hvis man kigger på arbejdsbyrde (arbejdstimer) kontra funktionalitet :)

Jakob Stærk, svar på punkt 2, er der i IOS7 kommet automatisk opdatering af APPs, som virker fortrinligt. Håber dog ikke det er lærene ved jer der administrere dem?

  • 1
  • 1
Jørgen L. Sørensen

Citat: "De svenske forskere vurderer, at beslutningen om at udlevere ét bestemt stykke hardware til alle elever har været en fordel, fordi lærerne kun har skullet lave én undervisningsplan og ikke tage hensyn til forskelligt udstyr, som det ville have været tilfældet, hvis eleverne havde fået frihed til selv at medbringe udstyr hjemmefra."

Vil det sige at man hidtil har taget hensyn til om eleverne brugte en BIC eller Zebra pen til at skrive med --- eller et Penol eller NoName viskelæder?

Medmindre elverne skal lære et bestemt program, må det vel være nok at forlange at eleverne bruger et tekstbehandlingsprogram, regneark mv. der kan gemme i et af de vedtagne åbne dokumentformater.

Eller er der noget jeg har overset i min uvidenhed om nutidens folkeskole - jeg er fra dengang vi skrev med fyldepen (dog med blækpatron) og lærte at bruge regnestok :-?

  • 0
  • 0
Mogens Hansen

En folkeskolelærer koster ca. 28.000 kr./md.

Kun hvis du ser bort fra det hav af løntillæg der findes inden for den verden. Og undlader at købe bøger, kort, papir og blyanter til undervistninen de lærere skulle have udført. Og lader være med at ansætte nogen til at administrere dem. Og ikke afsætter plads til dem på læreværelset. Og sørger for, at de ingen ekskursionspenge får. Efteruddannelse skal der heller ikke være noget af.

Og så videre.

Faktisk tror jeg, du roligt kan regne med at en undervisende skolelærer koster 60kkr/md. Og så er vi nede på 5,5 lærere i de to år du nævner.

Kan 5,5 lærere give samme muligheder for (selv)læring som 420 tablets? Måske. Personligt synes jeg det lyder som et fornuftigt, forholdsvist velovervejet forsøg.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

"Jeg forstår ikke al den negativitet omkring tavle-pc. Mon det også var sådan dengang den første bærbar blev introduceret i folkeskolen?"

Du overser den frugt allergi der florere her... Det havde været præcis det samme hvis en hvilket som helst anden platform (dvs. I de klasser hvor underviseren ikke integrere tablet mulighederne i undervisningen hjælper den ikke noget).

Desuden udnyttes de muligheder der faktisk er på iPad'en kva iOS slet ikke i Danmark da undervisningsmaterialet ikke er tilgængeligt i et optimalt og tilpasset format. Derfor kræver det en meget stor indsats fra den enkelte lærer at forberede undervisning... Så det ville være interesant om der var nogen sammenhænge mellem tablet udnyttelse/fordel og lærer alder eller IT kundskab...

Og de klasser hvor de ser en fordel hvor stor er den ? For version2 kunne i et alternativt univers ha skrevet en historie i stil med "Over halvdelen af de klasser med iPad i Odder ser en X% forbedring af indlærings parameter Z"

Med det ville ikke være i overensstemmelse med den redaktionelle kurs version2 i dette univers har lagt...

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere