Lærer: Ministers vision om digitale eksaminer er fjern fremtidsmusik

Det er positivt, at videnskabsministeren vil have digitale eksaminer på universiteterne. Men it-systemerne er slet ikke indrettet til det, forklarer en underviser, der kæmper sin egen kamp for forbedringer.

Universiteterne skal de kommende år sørge for at afholde alle eksaminer digitalt. Sådan lød det tirsdag fra videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen, som kræver en god forklaring, hvis eksaminer skal ske på papir.

Det glæder formanden for Datalærerforeningen, Steen Toft Jørgensen, at der endelig kommer noget pres oppefra, for det har han i den grad savnet. Men digitale eksaminer kan man ikke indføre med en snuptag - det kræver at både undervisningen og it-systemerne understøtter det, forklarer han.

»Der ligger meget mere i det, end videnskabsministeren lige har tænkt sig. Men det er utroligt positivt, at der sker noget på området,« siger matematik- og fysiklæreren, der underviser både på universitets- og gymnasieniveau.

Til hans overraskelse er DTU, hvor han netop har haft et hold til skriftlig matematikeksamen, ikke specielt langt fremme i skoene. Her kan de studerende bruge computer til eksamen - men skal aflevere besvarelsen håndskrevet på papir.

»Det er en helt kunstig situation, som de slet ikke har erfaring med. Til dagligt sidder de jo og regner alt i Maple. Det er helt integreret i undervisningen. Men til eksamen må de ikke printe ud fra computeren eller aflevere elektronisk,« siger Steen Toft Jørgensen.

Imens er der 14 gymnasier, som kører forsøg med ren digital aflevering til eksamen, og Steen Toft Jørgensen kører også selv alle afleveringer rent digitalt. Så afleverer eleverne en PDF-fil, som han så skriver kommentarer til i dokumentet, uden at printe ud.

Tit ender tiltag med øget brug af computere nemlig med, at den digitale kæde bliver brudt, og opgaven bliver printet undervejs.

»Hvad sker der mon til de digitale eksaminer, som ministeren forestiller sig? Bliver alle besvarelser så printet af en sekretær? Det ville jo være dybt godnat,« siger han.

Men de it-systemer, som lærere og elever kommunikerer gennem, er ikke indrettet til at rette opgaverne digitalt. Så kan lærerne få 30 besvarelser pr. e-mail og sende dem retur pr. e-mail, men det er et frygteligt hyr, fordi alle filer skal omdøbes og gemmes.

»Det lyder let, men det er det ikke. Alle filerne hedder jo 'opgave17'. Og det får man aldrig lærerne til at gå med på,« mener Steen Toft Jørgensen.

I Campusnet, det intranet alle videregående uddannelser bruger, er der faktisk en smart funktion, hvor underviseren kan trække alle besvarelser ud og downloade dem samlet i en zip-fil. Men når så opgaverne er rettet helt digitalt, er det ikke muligt at uploade dem igen på samme måde. Så bliver kæden brudt igen.

»Jeg lavede et forsøg med elektroniske afleveringer på DTU, men fik noget af et chok, da filerne skulle tilbage til eleverne. Der var kun en lille boks i Campusnet, hvor man kan skrive kommentarer til eleverne, og det er til grin. Der er altså ingen, som arbejder med helt digital aflevering og tilbagelevering på danske universiteter,« konstaterer Datalærer-formanden.

Den slags forhindringer er dødbringende for digitalisering af undervisningen, så nu har han taget kontakt til dem, der laver softwaren både til universiteter og gymnasier. Begge firmaer er nu i gang med en løsning, så det bliver nemt at levere filerne tilbage igen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 ab ab

Det lyder let, men det er det ikke. Alle filerne hedder jo ’opgave17’. Og det får man aldrig lærerne til at gå med på

Hvis man kan få en elev til at skrive sit navn og cpr-nummer på hver side af en eksamensbesvarelse, kan man vel også få dem til at give filen et navn, der indeholder de samme oplysninger. Der er da ingen grund til at gøre trivielle problemstillinger til uoverstigelige udfordringer.

Men helt generelt er det jo en arbejdsgangsproblemstilling. Problemet er nok bare, at der ikke hidtil har meldt sig nogen på banen som procesejer på arbejdsgangen.

Århus Universitet og Ingeniørhøjskolen samme sted er så vidt jeg ved i færd med at gennemføre et projekt, der skal muliggøre fuldt digital aflevering og bedømmelse af opgaver med støtte fra ABT-fonden. Der lægges op til en national udbredelse af projektet, hvis det viser sig succesrigt: http://www.abtfonden.dk/sitecore/content/abtfonden/Home/Projekter/Digita...

  • 0
  • 0
#2 Baldur Norddahl

Flertallet af mine eksamener på DIKU har været fuldt digitale. Faktisk løses mange af dem hjemmefra uden at man behøver møde frem til hverken udlevering eller aflevering. Det hele klares på en webside.

Jeg har som hjælpelærer også prøvet at modtage opgaver. Det er en god ide at bede de studerende navngive filerne fornuftigt. Og når der er en enkelt aflevering ind imellem som er forkert navngivet, så er det ikke noget stort problem.

Det her er vist bare et spørgsmål om at glemme de dårlige undskyldninger og komme igang. Så kan værktøjerne forbedres under vejs.

  • 0
  • 0
#3 Andreas Olsen

I Campusnet, det intranet alle videregående uddannelser bruge...

Det er vist lidt af en overdrivelse at ALLE videregående uddannelser bruger dette system.

CBS er i hvert fald ikke med på den vogn, de er i gang med at overgå til Moodle som e-lærings platform

  • 0
  • 0
#4 Georg Strøm Blogger

Det passer nu ikke helt. Jeg har set at der var problemer med de digitale eksamner på DIKU, problemer som både var tidskrævende og kunne gå ud over kvaliteten af rettelserne.

Problemet var at eleverne brugte forskellige computere og selv skulle finde programmer som kunne lave pdf-filer af deres besvarelser. Jeg har oplevet at nogle filer var af så dårlig kvalitet at de var nærmest ulæselige, og nogle gange måtte jeg bede eleverne om papirkopier. Desuden var det trættende at læse besvarelserne på skærmen, og jeg endte med at printe mange af dem ud før jeg rettede dem. Hvis undervisere vælger at rette besvarelserne på skærmen, overser de lettere nogle punkter i dem. Øjnene bliver simpelt hen for trætte.

Digital eksamen kræver at alle punkter i fødekæden er i orden fra krav til fonte og skriftstørrelse for opgaver, til det rigtige programmel til alle studerende og skærme i en god kvalitet for underviserne der skal rette opgaverne.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere