Læren fra Polsag: Politikere skal have hurtig besked om it-skandaler

Fremover skal Folketingets finansudvalg have besked om it-forsinkelser og -fordyrelser senest tre måneder efter problemet er opstået. Godt værktøj til at presse projektlederne, mener it-ordfører.

En af årtiets største offentlige it-skandaler er nu officielt historie.

I en nyt notat til statsrevisorne lukker Rigsrevisionen den videre behandling af skandalen om politiets sagsbehandlingssystem Polsag ned, da der øjensynligt ikke er mere at komme efter.

Læs også: Politiet dropper skandalesystemet Polsag

Rigsrevisionen konkluderer blandt andet, at etableringen af Statens IT-projektråd, hvor alle offentlige it-projekter til over 10 millioner kroner skal en tur omkring, vil sikre, at det offentlige ikke en anden gang ender med at betale 560 millioner kroner for et system, der aldrig kommer i drift.

Samtidig noterer Rigsrevisionen sig med tilfredshed, at Finansministeriet fremover vil sikre, at it-skandaler bliver forelagt de ansvarlige politikere tidligere end hidtil. Fra næste år må der højt gå tre måneder, før Folketinget bliver orienteret om kritiske forhold i it-projekter:

»Rigsrevisionen anbefalede, at Finansministeriet overvejede, hvordan Finansudvalget fremadrettet blev orienteret i tide, når et it-projekt udviklede sig anderledes end forventet. Finansministeriet har oplyst, at det i udkast til budgetvejledning 2014 er præciseret, at forelæggelse for Finansudvalget skal ske snarest og senest 3 måneder efter, at den situation, der kræver forelæggelse for Finansudvalget, er opstået – særligt i forhold til forsinkelser og fordyrelser af it-projekter,« kan man læse i beretningen.

Socialdemokraternes it-ordfører Trine Bramsen er udmærket klar over, at de tre måneders frist ikke betyder, at it-budgetoverskridelser vil være en saga blot, men alligevel ser hun fristen som et godt værktøj for politikerne.

»Det er med til at presse projektlederne og de ansvarlige, at man ikke bare kan skjule sig, når tingene er ved at gå galt. Forhåbentlig kan vi undgå situationer, som vi desværre blandt andet har set det i Skat, hvor projekter får lov at køre af sporet i lang tid, uden at nogen bliver orienteret,« siger Trine Bramsen til Version2.

Samtidig peger hun på en anden fordel ved den nye ordning

»Jo hurtigere vi får besked, jo bedre en beslutning kan vi træffe. Hvis situationen kræver, at der skal skaffes flere penge, har vi bedre mulighed for at finde dem. Hvis der skal ske udskiftninger i projektet, eller stikket skal trækkes, er det også bedre at gøre det tidligt.

Læs også: Grotesk jobinterview i 2007: »Tag ikke jobbet, vi får alligevel aldrig Polsag til at virke«

Tremånedersfristen kombineret med dannelsen af Staten IT-projektråd får nu Rigsrevisionen til at lukke sagen.

»Rigsrevisionen finder, at initiativerne med henblik på at styrke tilsynet med og forbedre styringen af større it-projekter på Justitsministeriets område er tilfredsstillende. Rigsrevisionen finder endvidere finansministerens initiativ til at sikre rettidig orientering af bevillingsmyndigheder tilfredsstillende og vurderer på den baggrund, at beretningssagen kan afsluttes,« lyder konklusionen.

Rigsrevisionen har tidligere udtalt skarp kritik af styringen af Polsag-projektet, hvilket også fik statsrevisorerne op på den høje retoriske klinge.

Læs også: Rigsrevisionen uddeler øretæve til Politiet efter Polsag-skandale

Læs også: Sønderlemmende kritik af Polsag-projektet fra statsrevisorerne

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Jonathan Jørgensen

Forestil jer følgende: En inkompetent styregruppe stiller op for IT-Projekt rådet med deres projekt til over 10.000.000 KR. Det får besked på at rette dit og dat og gør også det. Det kan muligvis sikre on god start, men det kan på ingen måde sikre projektet for at løbe af sporet...et nok så godt projekt kan til en hver tid køres af sporet af inkompetente projektorganisationer.

Problemet skal til dels rigtigt nok løses i at lære af sine fejl, men det er styrken i projektorganisationen der skal sikre at de bliver på sporet.

  • 1
  • 0
#4 Alex R. Tomkiewicz

Det kan føles som en mærkelig tanke, men en stor del af løsningen findes allerede. Løsningen hedder PRINCE2. Projektmetoden PRINCE2 må også kunne spises politisk eftersom metoden er udviklet indenfor det offentlige i UK (selvom det selvfølgeligt ikke er lige så godt som opfundet i DK ;-). Hvis man følger PRINCE2, så vil Manage By Exception princippet næsten automatisk give en status op i hierarkiet når de definerede projektgrænser overskrides. Hvis metoden bruges rigtigt vil det ske ret tidligt. Selvfølgelig forudsat at nogen rent faktisk studerer projekternes status og heller ikke efterfølgende sylter resultatet. Og hvad der ellers kan ske af finurligheder. Det kræver blot at de rette rapporteringskanaler findes. Faktisk så bruges PRINCE2 i dag mange steder i det offentlige. Så muligvis ligger den lugtende fisk begravet i at metoden skal bruges rigtigt i alle led og leverandørerne skal følge metoden korrekt.

Vupti. Styrede faseopdelte projekter med eskalering af overskridelser. Problemet er løst .-)

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere