Lækket lovudkast: Center for Cybersikkerhed vil gennemse teleselskabers forretningsaftaler

Et lækket lovudkast vil give Center for Cybersikkerhed ret til at se aftaler mellem teleudbydere og leverandører igennem, inden forretningsaftalen må indgås.

Center for Cybersikkerhed (CFCS) skal kigge teleindustrien over skulderen, når der indgås nye aftaler med leverandører. Sådan lyder et af forslagene i et lovudkast, der i går blev offentliggjort af Version2-blogger Poul-Henning Kamp.

Læs også: CFCS nye magter

Udkastet foreslår væsentlige udvidelser af sikkerhedstjenesten beføjelser. Blandt andet skal CFCS kunne kræve at få aftaler til gennemsyn, før en teleudbyder må indgå forretninger med leverandører af, hvad forslaget beskriver som 'væsentlige dele af udbyderens net og tjenester eller driften heraf'.

Aftalen kan først indgås ti dage efter, at CFCS har modtaget informationen fra udbyderen, lyder det i udkastet. Og det vækker bekymring hos Jakob Willer, der er direktør i brancheorganisationen Teleindustrien.

»Vi finder det stærkt betænkeligt, at der kan komme en barriere for den kommercielle aftalefrihed, man har som selskab i forhold til, hvornår man kan indgå kontrakter. Det er ikke en bestemmelse, som er gangbar i en kommerciel verden,« siger Jakob Willer til Version2.

Jakob Willer understreger, at der er tale om et foreløbigt udkast, som kan nå at ændre sig. Men han mener generelt, at formålet med dele af udkastet ikke er gjort klart.

»Det ville sætte teleindustrien i en rigtig uheldig situation, at man ikke kan indgå aftaler frit med leverandører, men er afhængig af en proces, hvor en myndighed skal se kontraktudkast igennem. Det svarer ikke til, hvordan virkeligheden er,« siger Jakob Willer.

Læs også: Efterretningstjeneste vil have adgang til teleselskaber uden dommerkendelse

Forslag savner begrundelse

I udkastet til lovforslaget fremgår det desuden, at CFCS, der er en del af Forsvaret Efterretningstjeneste, skal have ret til fysisk adgang til teleselskabers »lokaliteter med henblik på indsamling af oplysninger.«

Hvis udbyderen har en underleverandør til at drive sin elektroniske infrastruktur, kan CFCS ligeledes kræve adgang til underudbyderen.

Den ubestridte adgang falder Jakob Willer for brystet.

»Adgang uden retskendelse er et unødvendig indgribende redskab, som savner begrundelse,« siger han.

Teleindustrien er inden lækket af lovudkastet blevet inviteret til en dialog med CFCS, og udkastet er derfor heller ikke nyt for Jakob Willer. Nu håber direktøren, at man vil lytte til brancheorganisationens bekymringer og at udkastet vil blive rettet til inden forslaget skal i offentlig høring.

»Vi har brug for at opbygge tillid og gennemsigtighed på det her område, og der synes jeg, at det ville være uheldigt at have en bestemmelse, der giver myndigheder adgang til teleselskabers udstyr uden retskendelsen,« fastslår Jakob Willer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Flemming Nielsen

Jeg tror man skal holde tungen meget lige i munden, og prøve at finde en afbalancering af hensynet til flere modsat rettede behov her:

På den "lyse side" kan jeg sagtens se behovet for, at der er lidt hånd i hanke med at dansk tele infrastruktur ikke bygges på udstyr, der f.eks. har fået beacon firmware plantet af udenlandske efterretningstjenester, inden det frigives til shipping til udenlandske tele operatører, se evt. historien om NSA og Cisco routere fra tidligere i år. Mistanken mod kinesisk udstyr fra Huawei er jo også velkendt i tele industrien. Den slags kan potentielt kompromittere både danske borgeres privatliv, erhvervslivets (alle brancher og industrier) sikkerhed mod industriel spionage, og endda også statens egen sikkerhed. Og hvis CFCS kommer til at arbejde ud fra en policy om at ville beskytte mod den slags og varetage danske interesser, så udgør det den lyse side ved lovforslaget.

På den mørke side, .... tja, hvor skal jeg begynde? Det er vel næppe nødvendigt på dette site at smide en liste med alle de betænkeligheder der er ved at give CFCS sådanne beføjelser, ud over de selvfølgelige indgreb mod tele industriens aftalefrihed, som Jacob Willer selv gør opmærksom på.

Men for mig at se, er der ingen tvivl om, at der er rigtig mange modsat rettede hensyn, der skal tages med i overvejelserne ifm. sådan et lovforslag.

  • 6
  • 1
Flemming Nielsen

Re: Den lyse og den mørke side
Der er givet mange hensyn - men hvilke af dem peger på at CFCSs virksomhed skal foregå udenfor den demokratiske kontrol (ie. aktindsigt, dommerkendelser, orientering om det skete etc.)?

Bjørn

Det har jeg vist ikke skrevet noget om, har jeg?

Jeg siger ikke, at det ikke også er et væsentligt spørgsmål at forholde sig til, hvor CFCS er forankret rent forvaltningsmæssigt, men det er off-topic ift. denne tråds emne: CFCS' mulighed for at gennemse forretningsaftaler mellem tele operatører og deres underleverandører, inden aftalerne indgås.

Der er rig mulighed for at diskutere CFCS' forankring i forvaltningen, tilsyn, aktindsigt, FE' styrig af CFCS, FT's kontroludvalgs monitorering osv. osv. i andre debat tråde, og hvis vi skal have en fornuftig debat om de mange forskellige aspekter ved CFCS, tror jeg det vil være klogest at holde de forskellige tråde nogenlunde on-topic.

  • 2
  • 2
Christian Nobel

På den "lyse side" kan jeg sagtens se behovet for, at der er lidt hånd i hanke med at dansk tele infrastruktur ikke bygges på udstyr, der f.eks. har fået beacon firmware plantet af udenlandske efterretningstjenester, inden det frigives til shipping til udenlandske tele operatører, se evt. historien om NSA og Cisco routere fra tidligere i år.

Eftersom CFCS er underlagt FE, så skal man nok næppe se dem gå aktivt ind i at forebygge at vennerne fra NSA ikke kan stikke snablen ned alle steder, så jeg har ret svært ved at se det som et lyst eksempel, tværtom - at whistleblowers så afslører luskerierne er en helt anden sag, men des mere lukket det bliver, des sværere bliver det for offentligheden at få noget som helst at vide om FE's luskerier.

  • 7
  • 0
René Fléron

Jeg drak heldigvis ikke kaffe da jeg læste den overskrift for så var den røget galt i halsen.
Jeg er sikker på at overskriften er sand - det er dét der er det uhyggelige.
Vi lever sidst jeg chekkede i et de-mo-kra-ti (kære politikkere og lovudkast skribenter: slå det lige op, gider I???).
Hvordan hulen kan man holde et lovudkast hemmeligt?!? og så om så vigtigt et emne. Det er altså nu nødvendigt at basere demokratiets basale grundprincip om åbenhed og debat om de retninger vores samfund skal tage på et spinkelt håb om at en insider vil lække lovudkast.

  • 8
  • 1
Christian Nobel

Vi lever sidst jeg chekkede i et de-mo-kra-ti

Det er vist ret lang tid siden vi gjorde det - det vi lever i nu er et bureaukrati som med stærke skridt nærmer sig det totalitære.

Bevares, vi har vores fulde ret til at kæfte op som vi vil, men da selve systemet arbejder som en selvstændig maskine uden nogen egentlig hjerne, på en måde der får en til at tænke på Kafka, så preller den slags små nålestød fuldstændig af.

Og for så at holde illusionen vedlige, så giver man folket lidt småkager hvert fjerde år, i form af et valg, som dybest set ingen betydning har for hvordan maskinen kværner videre.

  • 5
  • 1
Maciej Szeliga

....og så sende politikerne hjem for at slå op i en god ordbog hvad demokrati og repræsentativt demokrati egentlig betyder. For det er der vist en del der har glemt.


Nu er det 3,5 mill. (omtrent) myndige statsborgere i kongeriget som har stemt disse politikere ind så det er bl.a. din chef, din kollega og din søster som har stemt på dem (uden at det er personligt ment).
Hvis vi vil galehuset til livs (uden at overdrage det til majæstaten - ikke at hun ikke kan men det er ret begrænset hvad hun må jf. Grundloven) så må VI SELV droppe vores fokus på at køre vores fede IT karriere og i stedet stille op som kandidater i nyt selvstændigt parti med det rette fokus (som bl.a. er beskyttelse af privatlivet, velfærd for alle).
...men så længe VI IKKE SELV VIL gøre det så skal vi ikke forvente hjælp.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere