Lægesekretærer presses af nyt it-system på Odense Universitetshospital

Et nyt system med koder, der skal bruges til at fordele de økonomiske midler mellem afdelingerne, stresser lægesekretærerne.

Odense Universitetshospitals nye elektroniske patientjournalsystem har medført et ekstra arbejdspres på lægesekretærerne, der er så massivt, at tillidsfolkene nu slår alarm. Det skriver DR Fyn.

Det nye system indebærer blandt andet, at der til hver patients behandlingsforløb skal knyttes behandlingskoder, som benyttes til den interne afregning og fordeling af økonomiske midler mellem afdelingerne.

Det ekstra arbejde for lægesekretærerne har medført, at der nu ligger en arbejdspukkel på 15.000 notater, som ikke er ført ind i journalsystemet, og det skyldes ifølge tillidsfolkene presset på hospitalets 852 lægesekretærer.

»Sidste år havde vi på denne her tid af året kun ganske få henvendelser omkring arbejdspres, men nu bliver vi kimet ned dagligt,« siger lægesekretærernes fællestillidsmand, Karina Skovgaard Jørgensen, til DR Fyn.

Læs også: Stort it-projekt bliver nu to år forsinket

Systemet er nyt på Odense Universitetshospital, men er tidligere blevet implementeret på Kolding Sygehus. Region Syddanmark har haft problemer med at få gennemført den planlagte konsolidering af de elektroniske patientjournalsystemer på grund af problemer med leverandøren, og derfor har blandt Sygehus Lillebælt kørt med sit eget system.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Klaus Seistrup

Man kan sikkert ikke gøre det hele op i matematik, men:

15.000 notater til 852 lægesekretærer, det svarer til små 18 notater pr. sekretær som skal skrives inden medio januar (stod der i en tilsvarende notits på dr.dk i dag), eller cirka ét notat extra om dagen. Det lyder ikke helt så presset som artiklen giver udtryk for, synes jeg.

  • 3
  • 3
Mads Bendixen

Er det IT-systemets skyld eller er det en ny/ændret procedure?

Det nye system indebærer blandt andet, at der til hver patients behandlingsforløb skal knyttes behandlingskoder, som benyttes til den interne afregning og fordeling af økonomiske midler mellem afdelingerne.

Det lyder mest som problemet er en ny/ændret procedure. Ikke et IT-problem.

  • 3
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Hvis "proceduren" er stöbt med IT-Cement leveret af "De Sädvanlige Tre" så er det et IT-problem.

Hvis man fölger USA's eksempel med IDC-10 for en smidigere privatisering og salg af danskernes sundhedsdata, så er der nu pludseligt 1530 koder for et benbrud. I "gamle dage" var der 16 Koder + Tekst ( http://www.roadto10.org/whats-different/).

  • 1
  • 0
Michael T. Jensen

Jeg er gift med en af disse lægesekretærer som beretter om at man i det nye system skal sidder og klikke en million-milliard steder for hver patient. I det foregående system (som lignede noget DOS) skulle man skrive en kort kode for at gøre det samme.

De 15000 notater er den pukkel, som indførelsen af det nye system har medført i løbet af ca. en måned. At forestille sig at sekretærerne lige tager sig sammen og får det onduleret på et øjebæik, kræver at man ingen forståelse for andres arbejdsopgaver har ;-).

  • 4
  • 1
Bent Jensen

Kan ikke forstå du får tommel ned, for nok det nærmeste vi kommer en forklaring på hvorfor at der er kommet en pukkel. Din indsigt burde V2 nok have fundet frem til selv, i stedet for at skrive en "halv" artikel.
Men så er det et EDB problem på den måde, at dem som har bestil systemet slet ikke har hørt bruger hvordan det foregår. Eller så indeholder det nye system mere information, som skal tastes ind, det giver en længere behandlingstid på hver patient, som der nok ikke er taget højde for.

DJØF'erne har nok synes det har været smart at kunne komme alle udgifterne ind på forskellige konti, så der kan ansættes flere DJØFer til at optimere systemet. Men det var måske dem der skulle spares væk, da den arbejdsgang de har udtænkt belaster systemet ?

Nogen synes måske også at et GUI er det eneste rigtige, hvis man ikke kan finde ud af andet så være med det. Men vi andre har opdaget at nogle ting foregår hurtigere i en tekst prompt. Hvis man kan alle "koderne" i hovedet, så går det også langt hurtigere, end at skulle klikke af i et skema.
Hvis nogen synes at et klikken af i et skema er smart, så prøv at tage en markedsundersøgelser, udtænkt af en ("#& der tror at han produkt er verdens vigtigste og alle andre også er villige til at bruge 2-3 timer på det.

Har selv før hjulpet med markedsundersøgelser, men efter at Vilstrup blev købt op, og blev til Synovate Danmark som flyttet til England, så endte man op blive produktet, med SPAM mail og alt muligt, og en lille butik man også skulle købe i. Sådan lidt multi level marketing agtigt,. Så nu fiser alt fra dem i SPAM, og deres undersøgelser udgør så ikke mere et repræsentativt udsnit. :-) Kun de dumme er tilbage.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere