Læger om ny medicin-app: Matcher ikke Sundhedsstyrelsens regler for medicinfornyelse

Selv vanedannende medicin kan en patient uden videre bede om fornyelse af i ny medicin-app. Det undrer de praktiserende læger.

De praktiserende lægers organisation, PLO, efterlyser begrænsninger på den nye app til medicinoverblik og receptfornyelse, som Sundhedsdatastyrelsen har lanceret i dag.

Version2 omtalte den nye medicin-app tidligere i dag.

Læs også: Forny din medicin på ny app - men er lægerne med på den?

PLO fastslår først, at patienter allerede i dag kan forny deres recepter digitalt, via deres læges hjemmeside eller FMK-Online.

»Med den nye app kan man det samme, nu bare på mobilen, og som regel betyder disse 'selvbetjeningsløsninger', at vi får færre forsøg på at forny recepter via telefonopringninger,« skriver datakonsulent Martin Bagger Brandt fra PLO til Version2.

I modsætning til lægernes egen løsninger til receptfornyelse er der ifølge PLO i den nye app ikke lagt nogle begrænsninger ind på, hvilken type medicin man kan anmode om at få fornyet af lægen. Det gælder f.eks. også vanedannende medicin.

»Det skaber stor forvirring hos lægerne, forbi Sundhedsstyrelsen jo foreskriver, at visse typer af medicin kun må fornyes efter fremmøde i klinikken. Og den nye app giver ikke mulighed for, at lægen kan skrive tilbage til patienten, at vedkommende skal møde op for at få sin medicin fornyet. Alt dette skaber kritik og vis modstand, og det er jo uheldigt, da målet med app’en jo var at lette dagligdagen for både patienter og læger,« lyder det fra Martin Bagger Brandt, PLO.

PLO oplyser i øvrigt, at man er i dialog med Sundhedsdatastyrelsen og lægernes it-leverandører om at rette op på visse funktioner i app’en - især i forhold til at lægge visse begrænsninger ind på, hvilke typer medicin app’en giver mulighed for at forny, lyder det.

App’en kan downloades via App Store eller Google Play. Direkte links til app’en på de to tjenester er tilgængelig via sundhed.dk og eventuelle spørgsmål til indhold i FMK borger app’en skal rettes til sundhed.dk

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Tanghus

Lægernes portaler er forskellige og generelt dårlige (og privatudviklede), sundhed.dk kan ikke bruges til at fornye recepter med, og er en håbløs gang miskmask (hørte fra en apoteker, at der er ved at blive udrullet et nyt system, som skulle være meget mere brugervenligt. Ved nogle noget om det?).
fmk-online er bestemt bedre, men håbløst på mobil.

Men håber at appen bliver forbedret, så den lever op til PLO's krav - og så den kan bruges på ældre Android versioner.

  • 2
  • 0
Mads Bendixen
  • 1
  • 0
thomas Nielsen

Det kan give problemer at såfremt lægen afviser receptbestillingen, så kan APP'en ikke modtage nogen besked tilbage.
Lægens svar/afvisning vil ankomme i form af en email konsultation som borgeren skal vide at han skal ind og tjekke via læge's patientportal.

Og hvis sundhedsdatastyrelsen udvikler denne besked funktion gratis, vil det formentlig være konkurrenceforvridende overfor de firmaer som lever af at udvikle/sælge ITsystemer til de praktiserende læger.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere