Læger: Nationale sundheds-it projekter gavner ikke patienterne

OPDATERET. Sundhed.dk og Fælles Medicinkort skulle også gerne øge patienternes engagement i egen sundhed. Men det er mange læger uenige i.

Danmark har et af verdens allermest digitaliserede sundhedsvæsner, men de nationale initiativer på området som sundhed.dk og det fælles elektroniske medicinkort, FMK, gavner ikke patienterne.

Det svarer hver tredje læge og lægesekretær i en undersøgelse blandt 5.500 klinikere i Danmark, som e-sundhedsobservatoriet har gennemført. Og antallet af læger, der indtager den skeptiske holdning, er endda stigende.

»De fagprofessionelle mener ikke, at de nationale initiativer på sundheds-it-området styrker borgernes engagement i deres egen sundhed,« siger professor på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet Christian Nøhr, der præsenterede resultaterne af undersøgelsen på e-sundhedsobservatoriets årskonference, som afholdes i går og i dag i Nyborg.

Undersøgelsen giver ingen forklaringer på den udbredte skepsis over for de nationale sundheds-it projekter i forhold til effekten hos borgerne. Men der gisnes blandt de sundheds-it-fagfolkene om flere årsager.

Dels kan lægerne være skeptiske over for nye nationale initiativer fra Sundhedsministeriet, som skal fremme anvendelse af patienternes egen oplysninger og data om f.eks. blodtryk, temperatur og motion fra diverse devices.

Ikke alle læger er nemlig lige begejstrede for en fremtid, hvor patienterne kommer med data, de selv har målt sig frem til.

Andre læger synes måske, at den relativt nemme adgang, som borgere har fået med de digitale muligheder, til journaler og resultater måske øger kompleksiteten i kontakten med patienterne.

Læs også: Opsang fra lektor til politikere og it-leverandører: Ny sundheds-it blæses op som vidundermidler

Men det er et paradoks, hvis sundheds-it-løsningerne - som også skulle øge borgernes engagement i egen sundhed - faktisk har den modsatte effekt. Og det er også et sundhedsproblem:

»Vi ved, at hvis man er engageret i egen sundhed, så begynder man at spise sundere og dyrke motion og i det hele taget ændre adfærd i mere sund retning,« siger Christian Nøhr.

Læger spild tid på ringe it-systemer

Undersøgelsen fra e-sundhedsobservatoriet viser også, at klinikerne mener, at de i gennemsnit kunne spare 45 minutter pr. ansat pr. dag, hvis it-systemerne på bl.a. hospitalerne fungerede bedre.

Direkte omregnet svarer det til, at man kunne spare eller frigøre 10.000 ansatte i sundhedsvæsnet, hvis systemerne fungerede bedre:

»Det er sikkert skudt over målet, men hvis man alene tager en tiendedel af niveauet, så svarer det til 1.000 ansatte. Og det er jo også mange,« siger Christian Nøhr.

Undersøgelsen havde en svarprocent på 25.

Redaktionen har modtaget nedenstående replik fra sundhed.dk

Kommentar af Morten Elbæk Petersen, direktør sundhed.dk

I artiklen 'Nationale sundheds-it projekter gavner ikke patienterne' bragt i dag på Version2 bliver det beskrevet, at Danmark har et af verdens allermest digitaliserede sundhedsvæsener, men at de nationale initiativer på området som sundhed.dk og det fælles elektroniske medicinkort, FMK, ikke gavner patienterne.

Det har jeg som direktør for sundhed.dk flere kommentarer til.

For det første vil jeg gerne påpege, at læger og lægesekretærer i den årlige nationale undersøgelse fra e-sundhedslaboratoriet, er blevet spurgt om, hvorvidt de mener at »de nationale initiativer på sundheds-it området styrker borgernes engagement i deres egen sundhed«. Spørgsmålet er så bredt, at det intet belæg giver for at nævne hverken sundhed.dk eller det fælles elektroniske medicinkort FMK som eksempler. Et forsøg på at forklare lægernes svar kan altså være udtryk for rent gætværk.

Læseren kan i øvrigt været vidst på, at sundhed.dk nærlæser resultaterne af undersøgelserne og bruger dem til forbedringer for både sundhedsfaglige og borgere. Vi har i øvrigt fulgt og bidraget til disse undersøgelser gennem mange år.

For det forpligter, at vi siden 2010 har været den it-sundheds-applikation, som flest sundhedsfaglige bruger i deres hverdag. Næstefter e-mail er sundhed.dk igen i år det redskab, læger og lægesekretærer bruger aller mest i deres hverdag.

Når det så er sagt, noterer vi os, at mange sundhedsfaglige har den opfattelse, at sundheds-it ikke kommer borgerne til gavn. Hvad de præcist lægger til grund for den opfattelse, ved jeg ikke, men antager, at nogle læger ikke er begejstrede for en fremtid, hvor patienterne selv registrerer egne sundhedsdata, og hvor de også selv har adgang til journaler og prøvesvar, som gør kontakten med patienterne mere kompleks.

Men ét er, hvad de sundhedsfaglige mener om borgernes gavn af sundheds-it. Hvad der er langt mere interessant er, hvad borgerne selv mener. I sundhed.dks kvartalsvise undersøgelse blandt 1000 borgere scorede spørgsmålet, »sundhed.dk gør, at jeg føler mig engageret i min egen sundhed« 3,2 på en skala fra 1 til 4.

Tal fra føromtalte undersøgelse fra e-sundhedslaboratoriet, hvor det er borgerne selv, der er blevet spurgt, viser nemlig, at sundhed.dk fører stort over blandt andet lægens egen hjemmeside, e-boks og borger.dk, når man spørger, hvor folk følger med i de offentligt registrerede sundhedsdata. Samtidig forventer 64 procent af befolkningen, at sundheds-it vil forbedre kvaliteten i deres patientforløb, og at 52 procent ikke er bekymrede for data-sikkerheden.

Og så er der de nye tal fra en undersøgelse udarbejdet af Danmarks Statistik og Digitaliseringsstyrelsen, der viser, at danskernes tilfredshed med digitale løsninger ikke bare er høj, men den er også fortsat stigende.

Undersøgelsen peger på, at tilfredsheden især er steget blandt de unge og de ældre.

Som flødeskum på kagen har sundhed.dk bidraget til den europæiske palante-undersøgelse, som viser, at indsigt i egen journal får patienten til at føle sig mere i kontrol, og at kommunikationen med sundhedsfaglige bliver bedre. Patient empowerment er altså vores fornemmeste opgave, altså at patienten får kontrol over sin situation og tager ansvar for sit eget liv og sin sygdom. Det giver langt bedre behandlingsresultater. Og borgerne selv; de tror på sundheds-it.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
Allan Astrup Jensen

Det er også kendt fra andre områder, at digitaliseringen er oversolgt af IT eksperter og IT firmaerne, så de kan få flere indtægter. Den verserende bestikkelsessag viser, at der er i hvert fald et IT firma, der ikke havde problemer med at bryde loven for at få flere opgaver!
Politikerne og embedsmændene ved ikke bedre og snakker IT firmaerne efter munden og ønsketænker, istedet for at udfordre dem, og de får derfor svært ved at håndtere de skandaler og det pengespild, der nødvendigvis vil opstå! Men det er jo heller ikke dem selv, men skatteyderne, der betaler regningen!

Erik Gotfredsen

Jeg har prøvet at bruge sundhed.dk.
Det gør jeg så ikke mere!
I sundhed.dk er der et punkt, så vidt jeg husker det hedder det noget med "konsultationer".
Da jeg gerne vil støtte de initiativer, der digitaliserer vor hverdag, var jeg inde at kigge her.
Jeg blev meget forundrer, hver gang jeg havde været ved min ørelæge, kunne jeg se, at regionen, ud over andre ydelser, betalte en "mail-konsultation" til omkring 70,- kr.
Da jeg vidste, at den eneste elektroniske kommunikation, der var mellem min ørelæge og mig var, at de dagen før mit besøg, sendte mig en reminder-sms, mente jeg det var en fejl, og kontaktede derfor regionen (region Midt).
Det var langvarigt, at finde ud af, hvor man skulle henvende sig, det stod der nemlig ikke noget om på sundhed.dk (eller det er godt gemt).
Det vigtigste for regionen var lægens navn samt mit CPR-nummer.
Man kan nemlig ikke klage anonymt.
Jeg bliver nu ikke længere indkaldt til den halvårlige kontrol af min hørelse.
Jeg har aldrig fået svar fra regionen hvorvidt min klage havde konsekvenser, for hvorfor skulle de fortælle mig det.
Derfor bruger jeg aldrig mere sundhed.dk, det er nok ikke for os

Mads Bendixen

Ikke alle læger er nemlig lige begejstrede for en fremtid, hvor patienterne kommer med data, de selv har målt sig frem til.

Andre læger synes måske, at den relativt nemme adgang, som borgere har fået med de digitale muligheder, til journaler og resultater måske øger kompleksiteten i kontakten med patienterne.

Men det er et paradoks, hvis sundheds-it løsningerne - som også skulle øge borgernes engagement i egen sundhed - faktisk har den modsatte effekt. Og det er også et sundhedsproblem:

»Vi ved, at hvis man er engageret i egen sundhed, så begynder man at spise sundere og dyrke motion, og i det hele taget ændre adfærd i mere sund retning,« siger Christian Nøhr.

Man har spurgt de faglige, men konkluderer på hvad patienterne synes og gør. Desuden kan det tolkes som at de faglige synes det er besværligt at patienterne kender deres egne data.

Undersøgelsen fra e-sundhedsobservatoriet viser også, at klinikerne mener, at de i gennemsnit kunne spare 45 minutter pr. ansat pr. dag, hvis IT-systemerne på bl.a. hospitalerne fungerede bedre.

Nej, det ville der ikke kunne. Hver ansat har deres egen mening om hvordan systemet skal fungere. Der kan sagtens være konflikter i de ønsker.

Torben Bauer

De 45 minutter er givet et udtryk for den tid man som læge daglig bruger på at systemet reagerer. Det skal erindres at man ofte går fra sted til sted og hver gang skal logge ind og afvente at systemet siger god for en.
I det tidl. IT-system før SundhedsPlatformen i region Hovedstaden var der ganske mange systemer man skulle logge sig på.
I region Sjælland er der aktuelt kun et par stykker. Men nedbrud, lange svartider og langsomme PC'ere som er 5-8 år gamle med ofte ældre styresystemer og for lidt kapacitet på forbindelserne til servere - ja det giver altså ventetid.
IT'folk "glememr" at man som læge og sygeplejerske ofte bruger adskillige PC'ere dagligt. Man sidder ikke bare bag sin egen skærm 8 timer som IT-folk vel normalt gør.

Gert Madsen

Politikerne og embedsmændene ved ikke bedre og snakker IT firmaerne efter munden og ønsketænker, istedet for at udfordre dem,


Eller også lægger de al fokus på de parametre, som de direkte kan forholde sig til. Dvs. rapportering, som kan tilføre en værdi i sig selv, men som ofte ikke gør det.
Det kendteste eksempel er vel rejsekortets check-in/check-ud, som besværliggør rejserne og invaderer de rejsendes privatliv. Og gevinsten ved at placere en fraktion af billetindtægterne mere korrekt, er totalt ligegyldigt for alle andre end nogle bogholdere i visse af transportselskaberne.

Kim Bach

...det skulle man måske have gjort før man udgav artiklen, og så i øvrigt lade ikke lade sundhed.dk stå uimodsagt.

I øvrigt virker det som om Region H og Region Sjælland ønsker at opfinde hjulet med minsundhedsplatform.dk, den er ganske givet lettere at anvende, men er ikke et seriøst værktøj som sundhed.dk er det.

Jeg føler faktisk at jeg som bruger (dvs. patient) har haft en indflydelse på sundhed.dk, f.eks. inden for logning af adgang til journaler og andre data, men det virker som en ret lukket fest at få den indflydelse som bruger.

Loggen på sundhed.dk findes her:
https://www.sundhed.dk/borger/min-side/min-log/min-log/

Det er faktisk ret fint, og det undrer at minsundhedsplatform.dk halter bagefter på dette, det gælder også visualiseringen og overblikket over prøvesvar, her vinder sundhed.dk på ren knock-out

Region H og Sjælland virker meget glade for minsundhedsplatform.dk, ja faktisk fremhæves det som et "key selling point", men jeg havde nu hellere set at man havde koncentreret kræfterne omkring at udvikle sundhed.dk

Et argument for minsundhedsplatform.dk jeg har hørt, er at den er mere real time, og det er da lækkert af kunne få notifikationer på SMS, mail og Digital Post når der f.eks. er nye prøesvar, men det kan sundhed.dk muligvis også, eller kan de vel laves. Jeg kan i hvertfald ikke finde det.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017