Læge: »Under motorhjelmen på Sundhedsplatformen står 'USA, USA, USA'«

Illustration: Hanne Kokkegård
Det er kommet bag på regionerne Hovedstaden og Sjælland, hvor svært det er at oversætte et grundlæggende amerikansk EPJ-system til dansk. Det ligger til grund for mange af problemerne med Sundhedsplatformen, siger læge og informationsarkitekt.

Regionerne Hovedstaden og Sjælland har undervurderet, hvor svært det er at oversætte et amerikansk EPJ-system til danske forhold, og det er en væsentlig årsag til mange af problemerne med Sundhedsplatformen.

Det synspunkt fremførte læge og informationsarkitekt Gert Galster på årets udgave af sundheds-it-konferencen 'E-Sundhedsobservatoriet'.

»Mit postulat er, at nationalisering af Epic-systemet har været en hurdle, der var langt, langt større, end man havde forudset, og at problemet med nationalisering er en væsentlig del af de problemer, man har mødt undervejs,« siger Gert Galster.

Med nationalisering mener Gert Galster ikke ét landsdækkende system - han refererer til alle de opgaver, der ligger i at få et amerikansk system til at understøtte den danske sundhedssektor. Og selvom der blev brugt omkring 1.400 årsværk på det inden driftsfasen, har det ifølge Galster ikke været nok.

Han sammenligner med de sprogpakker, der får Microsofts Office-pakke til at fungere på så mange sprog.

»Der er oplysninger om orddeling, søgealgoritmer, valuta, grammatik. Alle mulige ting, som i virkeligheden ikke har så meget at gøre med sproget. Man burde kalde dem kulturpakker,« siger han og fortsætter:

»Når man løfter motorhjelmen på Epic-systemet, så ligger der ikke nogen sprogpakker. Der står bare 'USA, USA, USA'. Så hvis man vil lave en sundhedsplatform, der spiller i Danmark, er man nødt til at tilpasse softwaren kulturelt og sprogligt til en helt anden virkelighed, end den er bygget til,« siger Gert Galster.

Ørelæge eller talepædagog?

En af de store udfordringer for regionerne har været at bygge arbejdsgange i Sundhedsplatformen, og Gert Galster fremhæver blandt andet den problemstilling, at Epic-systemet kommer prækonfigureret til faggrupper, der ikke findes i Danmark.

»For eksempel speech and language pathologist. Er det en øre-næse- halslæge? Er det en foniater? Er det en talepædagog? Hvordan skal vi oversætte dette her til dansk? Det har man brugt mange kræfter på,« siger han og pointerer, at arbejdet her er betydeligt større end bare at beslutte sig for, hvilken dansk faggruppe man vil oversætte den amerikanske betegnelse til.

Den amerikanske faggruppe er knyttet til en arbejdsgang i systemet, og når man oversætter den til en dansk faggruppe, skal man også finde den tilhørende arbejdsgang og justere den.

»Hver gang man stiller de her spørgsmål, så er man nødt til at gå dybt ned i kernen af systemet og prøve at kigge på konfigurationen. Hvordan var det konfigureret i det amerikanske system, og hvordan passer den konfiguration til lige netop det, vi vil oversætte det her til?«

Bare skriv det på regningen

Ud over faggrupper, specialer og oversættelse af termer taler Gert Galster også om det, han kalder semantisk integration i Sundhedsplatformens samspil med andre systemer.

Et af de helt store problemer med Epics EPJ-system har været korrekt indberetning til landspatientregisteret (LPR), der er en betydelig del af grundlaget for hospitalernes økonomi.

Læs også: Copy-paste-brøler i Region H: Aktivitetsfald på 600 mio. med Sundhedsplatformen er en fejl

Og det skyldes ifølge Gert Galster, at Epic-systemet er bygget til en helt anden model.

»Det er vanskeligt i et system, der starter med en afregningsmetode, der er totalt anderledes end den danske. En afregningsmetode, hvor hver enkelt forbinding og hver enkelt pille og ydelse skrives på en regning, der bliver længere og længere, og det største problem er at finde ud af, om der er nogen, der vil kautionere, hvis patienten ikke er ordentligt forsikret,« siger han.

»I Danmark ser det noget anderledes ud, og det betyder, at man er nødt til at lægge nogle begreber ind, som er fuldstændig fremmede for den amerikanske journal. Men ikke nok med, at man skal lægge begreberne ind og få journalen til at kunne forholde sig til dem og afregne ud fra dem - man skal også bygge det ind i arbejdsgangene, så de ting, der skal indberettes og registreres, bliver registreret på de rigtige tidspunkter af de rigtige mennesker. Det har været svært.«

Virker den på dansk?

Regionerne Hovedstaden og Sjælland har mødt megen kritik for deres valg af Epic som EPJ-leverandør, og adskillige regionsrådspolitikere har undret sig over, at man ikke har købt et system fra danske Systematic, ligesom resten af regionerne enten har gjort eller er på vej til at gøre.

Læs også: Minister: Gratis at skrotte Sundhedsplatformen - men et nyt system bliver dyrt

Et af kritikpunkterne har netop været, at det giver bedre mening med et danskudviklet system til det danske sundhedsvæsen, men Gert Galster understreger, at han ikke er tilhænger af ideen om at udbrede et enkelt system til hele landet.

Han giver dog et par råd med til næste gang, man overvejer at importere noget så stort som et EPJ-system fra udlandet.

»Så er det smart, at man overvejer i hvilket omfang systemet i virkeligheden er internationaliseret. Er der kulturpakker, som man bare kan skifte ud? Er der behov for mere sproglig oversættelse? Er der arbejdsgange indbygget overalt i systemet? Og kan man se proof-of-concept i en dansk kontekst?« siger han og anbefaler, at man fra begyndelsen får antropologer og UX-eksperter til at vurdere, hvor megen tilpasning det vil kræve.«

»Hvis man bare spørger leverandøren, så får man bare at vide, at det er rullet ud på et enormt antal hospitaler, og at der aldrig har været et problem.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (16)
Anne-Marie Krogsbøll

... tak for den artikel. Det giver vel meget god mening. Hvad der giver mindre god mening, er dette:
"»Hvis man bare spørger leverandøren, så får man bare at vide, at det er rullet ud på et enormt antal hospitaler, og at der aldrig været et problem.«"

Men er det virkeligt, sådan man gør? I så fald er det da rystende. Har leverandøren ikke noget ansvar for at gennemgå det system, de skal få deres eget system til at fungere med? Og er Danmark virkelig det eneste land i verden, som ikke passer perfekt til amerikansk sundhedsvæsen? Lyder det ikke mærkeligt?

Men sætningen lyder for mig som en bekræftelse på det, jeg flere gange har mistænkt - at regionens topfolk er blevet for smigrede (som jeg har citeret andetsteds, så er Epic kendt for, at det er dem, der vælger deres kunder ud fra, hvilke kunder, der vil underkaste sig Epics betingelser - ikke omvendt) og forført på for mange spændende rejser til USA.

I den forbindelse er det tankevækkende, at Jacob Rosenberg (desværre ikke venstrefløjen) d. 27/8 stillede politikerspørgsmål til direktionen:
" 27/8-2018​ ​
​Mange tak for svaret på spørgsmål 115-18. Det foranlediger et yderligere spørgsmål i samme emne-område:
Der ser ud til at være årlige UGM og XGM møder i Epics hovedkvarter i USA, og måske også andre lignende møder. Der har endvidere naturligvis været besøg i forbindelse med indgåelse af kontrakt, hospitalsbesøg m.v.
Jeg vil venligst bede om en oversigt over rejser til Epic/USA til XGM, UGM og andet, og udlandsrejser til hospitalsbesøg eller andet i forbindelse med Sundhedsplatformen. Oversigten bedes dække samtlige udlandsrejser med deltagere fra Region Hovedstaden dækkende alle år, hvor oplysningerne kan tilvejebringes, og indeholde følgende detaljer:
1. Datoer for rejserne, 2. Formål for den enkelte rejse, 3. Deltagerliste (fra Region Hovedstaden) for den enkelte rejse, med navn, jobtitel, samt arbejdssted. Dette indeholder både medarbejdere, ledere, politikere m.fl.
4. Den estimerede udgift for hver enkelt af disse rejser, og hvilket budget, som har afholdt disse udgifter?
Svar mangler "

https://www.regionh.dk/politik/spoergsmaal-fra-regionsraadet-til-adminis...

Der er altså gået mere end 5 uger uden svar, hvilket selv i denne sammenhæng er usædvanligt. Et andet næsten samtidigt spørgsmål om antal afgange på kystbanen er heller ikke besvaret - men det er nok også sværere lige at svare på. Men Rosenbergs spørgsmål er ret faktuelt, og burde jo ikke volde de store problemer - de enkelte afdelinger burde vel hurtigt kunne svare på det, og så skal det bare samles hos direktionen.

Hvis SP nu fungerede perfekt, så var der ingen der gad se kritisk på de rejser. Men SP fungerer ikke tilnærmelsesvis perfekt, og tilsyneladende skal adskillige ansatte af sted på dyre konferencer hvert år for at blive opdaterede, for at møget kan fungere. Så det bliver interessant at få et overblik over, hvor meget rejseaktivitet SP indebærer - når svaret altså på et eller andet tidspunkt kommer.

Christian Nobel

I den forbindelse er det tankevækkende, at Jacob Rosenberg (desværre ikke venstrefløjen) d. 27/8 stillede politikerspørgsmål til direktionen:

Æhh, og hvad mener du så lige med det?

At det er et problem at der også er skeptikere på højrefløjen, eller at venstrefløjen har ageret for slapt?

Er det vigtigste ikke at der begynder at komme skepsis over hele linjen, og vi så kan hæve os over diskussionen om rød eller blå stue?

Anne-Marie Krogsbøll

Er det vigtigste ikke at der begynder at komme skepsis over hele linjen, og vi så kan hæve os over diskussionen om rød eller blå stue?


Jo, lige præcist, Christian Nobel. Men derfor kan jeg jo godt ærgre mig over, at venstrefløjen ikke tager bolden op, sådan som jeg synes, de burde have gjort (har flere gange opfordret dem til det). Det var ment som "selvkritik", ikke som ønske om at venstrefløjen skulle kapre dagsordenen alene. Ligesom jeg ind imellem hører folk på den anden fløj ærgre sig over, at de ofte må kigge til venstrefløjen mht. kritik af privatlivspolitiken.

Peter I Hansen

Det kan simpelthen ikke passe at det først er nu man når til:

'Så er det smart at man overvejer i hvilket omfang, systemet i virkeligheden er internationaliseret. Er der kulturpakker, som man bare kan skifte ud? Er der behov for mere sproglig oversættelse? Er der arbejdsgange bygget overalt i systemet? Og kan man se proof-of-concept i en dansk kontekst?,'

Hvis der ikke er nogen der bare har overvejet den her tanke så burde der rulle hoveder for så er man ikke sin opgave bevist.
'Jeg vil gerne købe for 3 mia kroner blandet EPJ. Og jeg aner intet om mine krav-specs ift sprog, kultur mv. så giv mig bare hvad I har'.

Så er man sgu da en tåbe. Og er det set før her i Danmark? JA!

Hvornår er der nogen der har tænkt sig at lære noget somhelst? For penge er åbenbart ikke længere afgørende.

Maciej Szeliga

...selv simple ting som f.eks. pabx’er lider af samme problem (f.eks. nej, du er ikke ledig fordi du kun har gang i en samtale) eller skype og lign. overvågningsplatforme - (nej, når jeg er i møde skal der ikke poppe beskeder op - og slet ikke om at nogen er kommet online), kalendere- og bookingsystemer osv. osv.

Anders Djursaa

Kunne det være interessant at få de tekniske rådgivere i udbudssagen til at forsvare eller forklare deres oprindelige anbefaling (af Sundhedsplatformen). For man vægrer sig jo ved at tro at ansvarlige og sikkert begavede konsulenter/eksperter kan have anbefalet noget med så mange åbenlyse og let forudsigelige problemer.
PS: 1.400 mandeår kan vel oversættes til mellem ½ og 1 milliard kroner. Det er ufatteligt at man kan vinde et udbud med en sådan ekstraudgift.

Anne-Marie Krogsbøll

PS: 1.400 mandeår kan vel oversættes til mellem ½ og 1 milliard kroner. Det er ufatteligt at man kan vinde et udbud med en sådan ekstraudgift.


Jeg studsede også over det tal - er det en skrivefejl, eller er det virkeligt rigtigt?

I givet fald: ER det regnet med i prisen på SP, eller er det ud over det? Hvor mange mandetimer har man tilsvarende brugt på de jyske systemer?

Hvilke timer er indregnede i det tal? Er oplæring regnet med? Produktivitetsfald? Og er rejsetimer medregnede her? Deltagelse i UGM kræver jo minimum en fuld arbejdsuge af hver deltager. Eller trækker det endnu mere en end arbejdsuge ud af sundhedsvæsnet pr. deltager?

Og når nu man i Region Sjælland skal til at fyre 350 personer, er det så SP, der kræver endnu flere ofre, eller hvor kommer det tal fra?

Jeg synes virkeligt, at artiklen er rystende læsning - og på baggrund af den er det svært at forestille sig, at det nogensinde kommer til at fungere ordentligt. Det lyder som et problem, som vil genopstå, hver eneste gang der kommer en opdatering, rettelse, ny version, eller en ny funktion, som skal tilpasses danske forhold.

Mht. de sproglige mangler, så håber jeg ikke, at man bruger nogen form for autooversættelse for at komme over sprogbarrieren. For så risikerer man jo oversættelsesfejl, som den jeg flere gang har oplevet i en ny Netflix-serie: "Heart attack" oversat til "hjerteangreb".

Ikke godt.....

Anne-Marie Krogsbøll

Så er der sørme kommet svar på Jacob Rosenbergs politikerspørgsmål ovenfor - det er lige, så det svimler for en:
https://www.regionh.dk/politik/spoergsmaal-fra-regionsraadet-til-adminis...

Jeg kan ikke umiddelbart se, at man har regnet de samlede rejseomkostninger ud. Det tør man nok ikke - og det vil sikkert også kræve en opnormering i direktionen, for de er godt nok høje. Og oven i de fakturerede udgifter kommer jo så det enorme tab af mandetimer i sundhedsvæsnet - som kunne have været brugt til god patientbehandling.

Desuden fremgår det, at "Det skal bemærkes, at oversigten indeholder de
oplysninger, som det har været muligt at tilvejebringe.".... Så der kan altså godt være tale om langt flere udgifter, som bare ikke lige har været til at søge frem.

I svaret er der en gang varm luft a al:
"Region Hovedstaden har bl.a. deltaget på Epics årlige User Group Meeting (UGM), da det dels giver mulighed for dialog med Epic og dels at møde fagkolleger (ledere og klinikere), som har været Epic-kunder i mange år. Med deltagelse i UGM sikrer regionen:
• At det personale, der arbejder i og med Sundhedsplatformen til hverdag, kan vende hjem til hospitalerne med helt konkrete input til forbedringer og smartere måder at bruge systemet på
• At de it- og uddannelsesansvarlige har viden om hensigtsmæssige konfigurationer og opsætning af systemet og er klædt på til at træffe de rette beslutninger ift. den videre uddannelse af SP-brugerne, sådan at de kommer op på et højere niveau
• At de øverste beslutningstagere er klædt på til at træffe de rette beslutninger om den videre udvikling af Sundhedsplatformen
Region Hovedstaden har endvidere deltaget på Epics Expert Group Meeting (XGM). XGM retter sig mod de mere tekniske løsninger i Epic, herunder nye muligheder i de enkelte applikationer og muligheder i evt. nye applikationer. Det er således fagligt fordelagtigt for applikationskoordinatorer og it-arkitekter at holde sig orienteret gennem XGM for at sikre, at den rigtige viden er tilstede i driftsorganisationen.
Derudover har flere medarbejdere i Region Hovedstaden været på uddannelse i Madison, USA, hvor Epic har deres uddannelsescenter, for at blive certificeret i Epics it-system.
Det er regionens erfaring, at deltagelse på forskellige konferencer, referencebesøg og sitevisits er med til kontinuerligt at øge medarbejdere og lederes viden omkring mulighederne med Sundhedsplatformen og øge en effektiv anvendelse af it-systemet i klinikernes daglige arbejde."

"Udover sessioner om Sundhedsplatformens funktionalitet handler flere af konferencernes sessioner også om kommunikation, forandringsledelse og governance. Dertil er der faglige sessioner med fokus på, hvordan bl.a. sygeplejersker og læger har opnået bedre kliniske resultater og/eller arbejdsgange med de enkelte moduler i Sund-hedsplatformen."

Det lyder som om, man skal skoles i at tilpasse det sjællandske (danske?) sundhedsvæsen til EPICske forhold, i stedet for omvendt.

I mine øjne er det meget foruroligende, at dette system kræver så uendelige meget oplæring m.m. på den anden side af Atlanten. Findes der ikke forståelige manualer til SP? Kunne pengene ikke have været brugt bedre til at holde kurser for flere medarbejdere ad gangen i Danmark?

Jeg har tidligere bedt om aktindsigt i afrapporteringer fra UGM. Svaret var, at der ikke findes sådanne afrapporteringer. Så hvem ved, om det ikke bare er penge smidt ud af vinduet?

Jeg har -så vidt jeg husker - også flere gange bedt om at få oplyst, om der er kontraktlige bindinger, som går på deltagelse i disse arrangementer i et eller andet omfang i al fremtid?

Jeg har ligeledes bedt om aktindsigt i ledelsens oplæg på UGM. Dele af disse er blevet mørklagt pga. "forretningshemmeligheder", selv om de har været holdt for et stort antal gæster på UGM. Meget mærkeligt.

Jeg frygter, at det netop er denne enorme rejseaktivitet til et spændende sted i USA og andre steder, som har været lokkemad for at få SP ind i det sjællandske sundhedsvæsen. Og at disse arrangementers hovedformål- og hovedeffekt - er at skabe trofaste tilhængere i EPIC-kulten.

Anne-Marie Krogsbøll

Listen er i hvert fald ikke komplet, for årets UGM, hvor det allerede har været fremme, at knapt 50 personer deltog, er slet ikke med. Hvorfor i alverden ikke?

Og det er også umiddelbart tydeligt, at der er udgifter, som er holdt udenfor. F.eks. er der flere steder anført, at det nævnte beløb kun dækker flyudgifter. Så hvad er der blevet af opholdsudgifterne? Og nogle steder er der anført en persons deltagelse, men ikke opgivet udgifter.

Og så undrer det mig, at de tidligste udgifter er opgivet il 2014. Husker jeg forkert, at SP blev besluttet i 2013? Skal vi virkeligt tro på, at man ikke har været i Verona eller andre steder, inden man besluttede købet? Har man heller ikke været på hospitalsbesøg rundt omkring inden købet - for lige at se varen, inden man besluttede sig? Det lyder mærkeligt.

Anne-Marie Krogsbøll

En hurtig sammenlægning af tallene i opgørelsen giver en samlet udgift til rejseaktiviteter for ledelseslaget i Region H på ca. 4,8 millioner i perioden 2014-2018 d.d. (opgørelsen ser af en eller anden grund ud til at være stoppet i maj 2018. Jeg har lagt 1,1 mill til for UGM 2018).

Det er tydeligt, når man går opgørelsen igennem, at der må være mange rejseudgifter, som ikke er kommet med af en eller anden grund. F.eks. er det for XGM 2015 anført, at de anførte udgifter kun dækker fly. Så der må jo så mangle alle andre udgifter (hotel, forplejning, anden transport). Hvorfor er de ikke bogført?

Ligeledes er der med jævne mellemrum angivet udgifter for Gitte Fangel for rejser rundt i Europa for at holde oplæg om Epic. Typisk omkring 2-3000 kr pr. gang. Ikke kæmpe beløb, men hvorfor skal Region H betale for, at Fangel skal rejse rundt i verden og give oplæg om Epic SP? Hvis folk vil høre om erfaringerne, kan de vel selv betale for det? Det er her, jeg frygter, at man på et eller anden måde har kontraktligt forpligtet sig til at fungere som Epic-ambassadører. Det kunne i hvert fald være rart at få oplyst, hvorfor Region H skal betale for, at Fangel f.eks. skal give oplæg på Island?

Og så kommer der alle mandetimerne oven i - det er jo trods alt også en slags udgift.

Opgørelsen gælder kun for Region H, så der er røget endnu flere millioner i Region Sjælland.

Anne-Marie Krogsbøll

https://ditoverblik.dk/sundhedsansatte-toer-ikke-kritisere-sundhedsplatf...

Så måske skal vi i virkeligheden gange de kritiske røster, som når ud, med 10? Det er jo ikke helt i overensstemmelse med påstande om, at folk ikke tør udtale sig positivt.

Nå, ret skal være ret - der er også positive meldinger:

https://www.regionh.dk/presse-og-nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/Sider/...

De positive meldinger kommer dog fra en faggruppe med en mere afgrænset opgave, som ikke (gætter jeg på), så tit står i stormens øje, hvor tingene skal gå hurtigt. Og hvis det er rigtigt, at SP (nu) fungerer godt ift. medicindispensering, hvorfor så diverse meldinger om medicineringsfejl, som vi har hørt de senere måneder? Det fremgår af artiklen, at den pågældende farmakonom selv er meget opmærksom på evt. fejl i ordinationerne - så hvad nu, hvis man ikke er lige så omhyggelig - er SP så stadig en god ting for patienterne? Og det lyder for mig som om, at vedkommende slet ikke er blind overfor, at SP kan volde andre personalegrupper store problemer.

Hvem skal man mon tro på? Ledelsen, som har magten til at fyre folk, eller de kritiske røster?

Anne-Marie Krogsbøll

Tidligere programchef for SP mener stadig, at det er et fantastisk system:
https://universe.ida.dk/artikel/programchef-paa-sundhedsplatformen-loesn...;

Når jeg læser dette, så får jeg atter det indtryk, at der simpelthen et eller andet sted i systemet har været en skjult dagsorden om at tilpasse dansk sundhedsvæsen til amerikanske forhold:

"Med Sundhedsplatformen var der i virkeligheden behov for en kæmpemæssig indsats med forandringsledelse. Både i forhold til den standardisering af arbejdsgange som er lagt ind i Sundhedsplatformen og de muligheder, digitaliseringen giver."

" den standardisering af arbejdsgange som er lagt ind i Sundhedsplatformen"?
Hvilken standardisering er det så? For som det beskrives, er det åbenbart noget, som kræver "forandringsledelse" (forslag til bullshit-bingo?), så man har altså haft i sinde at tilpasse arbejdsgange til SP, i stedet for at SP skulle passe til de sjællandske/danske arbejdsgange? Kan det forstås på andre måder?

I så fald burde man have meldt dette åbent ud fra start, så diskussionen kunne tages, om det virkeligt var det, en ny SP skulle bruges til - at indføre amerikanske arbejdsgange i Danmark?

Fik regionspolitikerne dette at vide inden købet?

Var det et kriterium i udbuddet at finde det system, der passede bedst til danske forhold, eller var dette kriteriet slet ikke prioriteret i udbuddet?

Anne-Marie Krogsbøll

Endelig går der lidt hul på bylden....I går kunne man sørme opleve politikere i regionsrådet - og nej, det var ikke Jacob Rosenberg og Tordenskjolds soldater - fortælle, at en del af problemerne med SP skyldtes de fine og flotte plancher og de rosenrøde vendinger, man inden købet blev præsenteret for, og glemte at forholde sig lidt kritisk til. Og man kunne sørme også høre Flemming Pless - selveste Flemming Pless - kritisere, at man ved besøgene på bl.a. det hollandske hospital, som var udvalgt som præsentationshospital, intet fik at vide om de problemer, man der havde haft med implementeringen af SP - og man fik heller intet at vide fra direktionens side, hvilke Pless var utilfreds med - og han bebrejdede sørme også sig selv, at han ikke havde været bedre til at spørge ind og forbi den flotte facade.

Kan man håbe, at man husker det næste gang, der skal smides mange penge væk? Vi får se.....Læringen stopper nok ved et par sure bemærkninger i regionsrådshallen.

Efterfølgende kunne man sørme også høre Enhedslisten forsøge at stille spørgsmålstegn ved et par studierejser, som tydeligvis ikke havde det helt store faglige indhold ("et høflighedsvisit hos arkitekten til Nordsjællands Hospital i Schweitz"), hvilket enkelte andre regionsrådsmedlemmer faktisk indrømmede. Det forhindrede dog ikke alle andre partier end Enhedslisten i at stemme for rejserne, og det kan da godt gøre mig - som borger i regionen - ret harm.

Pkt. 7 og 9 her:
https://www.regionh.dk/politik/nye-moeder/Sider/Moede_i_regionsraadet_de...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder