Læge og blogger: Sundhedsplatformen ligner en IT-katastrofe under opsejling

Tidligere kunne en hospitalslæge på en stuegang tilse 25 patienter på en tung medicinsk afdeling inden frokost. Med indførelsen af Sundhedsplatformen er kadencen under det halve, skriver lægeblogger.

Manglende eller ulæselige udskrivningsbreve, hospitalslæger, som ikke kan bestille medicin til patienter, og øgede ventetider.

Det er problemer, som ifølge blogger og praktiserende læge Thomas Birk Kristiansen er opstået efter indførelsen af det nye sundheds-it-system i Region H, Sundhedsplatformen.

Kritikken er udgivet på sitet denoffentlige.dk .

»Problemerne løses næppe med tiden, for de skyldes den grundlæggende opbygning af programmet. Samtidig forværres en truende katastrofe af en nærmest hasarderet implementering,« skriver han.

Version2 har for nylig beskrevet, at den 66-årige karkirurg Ulf Helgstrand har sagt op fra Rigshospitalet med den begrundelse, at Sundhedsplatformen er for stor en tillidsbelastning mellem læge og patient.

Læs også: It-system får kirurg på Riget til at udvandre: Jeg vil ikke være en stor undskyldning over for patienter

Thomas Birk Kristiansen peger yderligere i indlægget på

  • at det er misforstået når Sundhedsplatformen er indkøbt for at sikre en integreret løsning, som skal sikre hurtigere og lettere tilgængelige data.
    For dels er udvekslingsbehovet ikke stort - og dels er det allerede i dag muligt at udveksle data imellem de eksisterende journalsystemer

  • at det er forfejlet når Sundhedsplatformen betyder, at lægerne skal overtage arbejde fra lægesekretærer og andre faggrupper ved selv at bestille, registrere og dokumentere alle handlinger og ordinationer.
    Ved at sprede fokus og opmærksomhed væk fra patienten mindskes kvaliteten i lægens arbejde, og risikoen for fejl øges, skriver Thomas Birk Kristiansen.

  • at frustrerede kollegaer på hospitalerne melder, at Sundhedsplatformen er “et kæmpe tab af behandlingskvalitet. Aldrig har man set så korte og dårlige journalnotater”.
    En anden siger om systemet, at “konsekvensen er volapyk, ekstremt langsomme arbejdsgange og nedsat tid til patienterne. Sundhedsplatformen er et elendigt system, der aldrig skulle have været indkøbt.”
    Og endelig siger en tredje, “Det er et skandaløst ringe IT system, og med risiko for at lyde utaknemmelig så kan jeg altså ikke bringes til bifald af, at der på den dystre baggrund kan findes isolerede formildende omstændigheder. Vi er blevet langsommere og dårligere”.

  • at produktiviteten i forhold til antallet af patienter der kan tilses på en stuegang er faldet til det halve med det nye it-system.

  • at Region H skal bruge 250-300 specialister til driften af Sundhedsplatformen, dog uden at man endnu har præsenteret en detaljeret organisationsplan.

Læs også: Forsker: Omfattende arbejdsændringer med Sundhedsplatformen var ikke forberedt godt nok

Thomas Birk Kristiansen mener generelt, at Danmark ligger i front, når det gælder sundheds-IT. Blandt andet, fordi de ansvarlige har insisteret på, at sundheds-it-systemerne via offentligt fastlagte standarder kan tale sammen.

Det har muliggjort flere konkurrerende leverandører, anfører han. Den helhed, der tilsammen udgør sundheds-IT i Danmark, har på den måde kunnet bygges op af moduler f.eks. for journal, blodprøve og røntgen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kevin Johansen

Især noten om "aldrig har man set så korte og dårlige journalnotater". Alle, der har været i kontakt med sygehusvæsenet har oplevet begrebet "forløb". Typisk mere beskrivende for interne workflow swimlanes end egentlig sygdoms- og/ eller patientforløb. Limen, så at sige, forløbene imellem, er netop patientens journal; det er her ALT udover egne observationer hentes fra. Der er ikke tid til at ringe til den forrige læge, og håbe på vedkommende kan huske de underlige ord, der kun gav mening i øjeblikket.
Hvis dette forværres af sundhedsplatformen, så er det ikke et spørgsmål om tid før en skandale (med fatalt udfald) ruller; så er det et spørgsmål om tid inden de allerede forekomne skandaler opdages!

  • 12
  • 0
Thomas Lodberg

Hvis dette forværres af sundhedsplatformen, så er det ikke et spørgsmål om tid før en skandale (med fatalt udfald) ruller; så er det et spørgsmål om tid inden de allerede forekomne skandaler opdages!


Jeg tror desværre du har ret.
Der er for mange "vigtige" personer der har investeret så meget ego og prestige at de hverken kan eller vil indse problemets omfang.
Og politikerne er så langt fra den virkelige verden at der nok, helt bogstavelig taget, skal lig på boret før de vil indse at de ikke bare, som sædvanligt, kan lade stå til.

  • 10
  • 0
Jesper Jepsen

Tror desvære ikke at lig på bordet i bogstaveligeste forstand er nok her. Forklaringerne vil altid være at noget andet har fejlet, sikkert en person som kan hænges ud eller man køre det så meget rundt at ingen ved hvad der er op eller ned.
Politikerne og ledelsen vil ikke tabe ansigt og indrømme fejl uanset om folk så dør af det, bare de har deres på det tørre og deres bonuser på kontoen. Sålænge disse personer ikke kan straffes for at medvirke til legemsbeskadigelse og død så sker der intet for de kan gå ustraffet rundt og leve højt på andres ulykke.
Politikerne og ledelsen( og konsulenterne) er til fare for andres liv og førlighed men er desvære beskyttet .

  • 6
  • 0
Allan Astrup Jensen

Allerede fra starten af blev der fra alle sider advaret mod de negative konsekvenser af sundhedplatformen, bla. på denne site.
Det hjælper dog intet. Alle argumenter preller af på politikerne og bureaukraterne, da der først og fremmest er tale om en spareøvelse med fyring af lægesekretærerne for at betale det nye system. Der er slet ikke taget hensyn til konsekvenserne for patientbehandlingen, kun registrering betyder noget, og det er mindre vigtigt om de data, der registreres, er af kvalitet og er brugbare.
Det er samme kortsynethed, spareiver og mangel på helhedsbetragtninger, der ligger bag den omfattende offentlige digitalisering og privatisering af fx Posten, som nu betyder, at Staten taber 3-4 milliarder kr. Det siger sig selv og kunne have været forudset, at når det offentlige næsten ikke sender papirbreve mere, og hvis de gør det, så bruger Bladkompaniet istedet for PostNord, så får PostNord underskud. Her hjælper en stigning af portoen og en dårligere service ikke, for så holder de private også op med at sende breve. Lukningen af posthusene betyder, at færre sender pakker med PostNord, og de private transportører og mange små kiosker overtager denne indtjening. En døds spiral, som politikerne intet har gjort for at undgå. De har ikke engang fået analyseret, hvad årsagen er til, at der ikke er problemer i Sverige, selvom de har langt større afstande og flere afsides steder at betjene.

  • 8
  • 0
Max Kjeldgaard

"Citat"... det er forfejlet når Sundhedsplatformen betyder, at lægerne skal overtage arbejde fra lægesekretærer "Citat slut".

Ved at gå fra lægeoverenskomst til lægesekretær overenskomst, er det blevet dyrere og "produktionen" faldet til det halve.

Det er altså ikke kvalitet i lægernes arbejde, der serviceres, men hvem er det så???

  • 7
  • 0
Johan Nielsen

Hvad var lærene utilfredse med dengang, de ikke havde sparet nok over i fagforeningskasserne så de blev tvunget til at acceptere den nye overenskomst.

De fik løn for 37 timer i ugen, hvoraf måske 10 af dem var forberedelse derhjemme, som de sikkert kun bruge 2 timer på.
Dette var ikke den kritik som de råbte højt op om, fordi så er der ingen der ville holde med dem.

Hvad er lægerne utilfredse med.
Ved det ikke.
Der er sikkert noget i det nye system som gør at de skal arbejde mere for den samme mængde penge nu eller man kan synliggøre når de ikke laver noget, lige som det var med lærene som skulle forberede sig på arbejdspladsen og ikke derhjemme.

En pæn måde at sige det på er at folk kun fremmer synspunkter der er til fordel for dem selv.

  • 0
  • 13
Lars Remmen

Hvad var lærene utilfredse med dengang, de ikke havde sparet nok over i fagforeningskasserne så de blev tvunget til at acceptere den nye overenskomst.

De fik løn for 37 timer i ugen, hvoraf måske 10 af dem var forberedelse derhjemme, som de sikkert kun bruge 2 timer på.
Dette var ikke den kritik som de råbte højt op om, fordi så er der ingen der ville holde med dem.

Når man gerne vil sammenligne en ting med en anden, så kræver det, at man rent faktisk ved noget om det man sammenligner med og ikke bare udstiller sin uvidenhed og sine fordomme.

/Lars

  • 8
  • 0
Christian Bruun

Der er sikkert noget i det nye system som gør at de skal arbejde mere for den samme mængde penge nu eller man kan synliggøre når de ikke laver noget, lige som det var med lærene som skulle forberede sig på arbejdspladsen og ikke derhjemme.

Det er en selvstændig erhvervsdrivende som udtaler sig i artiklen (læs: praktiserende læge), og han får ikke løn for at lave ingenting. Han er bekymret for at systemet også skal udrulles til de praktiserende læger.

Men på hospitalerne lader det til, at de lave mindre lægearbejde for den samme mængde penge.

  • 7
  • 0
Peter Hansen

De vil gerne behandle patienter frem for at sidde foran en computer!
Jeg har endnu ikke selv arbejdet med epic, men førhen bruge jeg alt for lang tid foran pc'en hvilke kun skulle være blevet værre. Jeg tror egentlig, der er nok "varme" hænder, men tiden bliver brugt helt forkert. Der bliver brugt alt for meget tid på registrering. Desuden koster en yngre læge ikke meget mere end en sekretær (turnuslæge ~190kr i dagtid og ca. 250kr kl 20-7) så det kan sikkert bedre betale sig at lægen også laver sekretærarbejdet. Anyway, man skal pt. være småskør for at arbejde på et hospital i hovedstaden så epic skal nok presse de sidste gode læger og sygeplejesker på pension eller ud i industrien :)

  • 3
  • 0
Johan Nielsen

Når man gerne vil sammenligne en ting med en anden, så kræver det, at man rent faktisk ved noget om det man sammenligner med og ikke bare udstiller sin uvidenhed og sine fordomme.

Giver dig fuldkommen ret.

Min pointe var mere i retningen af
Hvis vi på min arbejdsplads indførte et nyt system der gjorde at det pludselig blev mulig at se at jeg kun arbejder halvdelen af tiden.

Så ville den kritik jeg kom over systemmet ikke være, før i tiden arbejde jeg 20 timer i ugen og hold pause 17 timer hver uge og dette er ikke mulig i det nye system.

  • 0
  • 5
Jesper Frimann

Hvis vi på min arbejdsplads indførte et nyt system der gjorde at det pludselig blev mulig at se at jeg kun arbejder halvdelen af tiden.


Hvor lidt eller hvor meget du arbejder har vel ikke så meget med den her sag at gøre :) (Undskyld jeg kunne lade være)

Mht. lærerne, så er der ingen der kan li' den nye reform. Hvis man tager en snak med en skoleleder, sådan under afslappede forhold, og det ikke er en der har sine rødder i 'den sorte skole', så finder man ud af at de dygtige lærer arbejder færre timer og de dårlige lidt flere timer. Men at der alt i alt er meget mere spild tid.

// Jesper

  • 1
  • 0
Allan Astrup Jensen

Hvis vi på min arbejdsplads indførte et nyt system der gjorde at det pludselig blev mulig at se at jeg kun arbejder halvdelen af tiden.

Så ville den kritik jeg kom over systemmet ikke være, før i tiden arbejde jeg 20 timer i ugen og hold pause 17 timer hver uge og dette er ikke mulig i det nye system.

Hvor har Johan Nielsen dette fra? Denne korte arbejdstid passer jo ikke med realiteterne for læger i fuldtidsjob og i praksis. Lægernes formelle arbejdstid har heller ikke noget med sundheds platformen at gøre! Men denne vil, når lægesekretærerne er fyret, enten betyde længere ubetalt arbejdstid for lægerne eller mindre tid til patientkontakt/behandling/konferencer og/eller efteruddannelse. Dette kan ikke bortforklares og må være åbenbart for alle, selv beslutningstagerne.

Da man indførte nye digitale systemer i politiet og fyrede det administrative personale, skete noget lignende, og der kom færre betjente på gaden, og der var ikke ressourcer til at tage sig af borgernes tyverianmeldelser osv. Mange opgaver blev desuden overført til kommunerne.

Da Skat indførte digitale systemer på mange områder og fyrede de ansatte, der tidligere havde lavet det arbejde, som systemerne skulle overtage, og gjorde dette, inden man var sikker på at systemerne virkede, viste det sig også som skandaler, der kom til at koste flercifrede milliardbeløb.

Alligevel bliver beslutningstagerne ved med at gentage fejlene, og Johan Nielsen synes tilsyneladende, at dette er OK.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere