Virtual Reality eller Microsofts Hololens: Lad use casen afgøre hvad du skal bruge

Det svære ved at lave en applikation til virtual eller augmented reality er at få skabt den rigtige brugeroplevelse, og en god oplevelse kræver, at man vælger den rigtige teknologi.

Ligesom Oculus Rift satte gang i en bølge af nye enheder til virtual reality, så har Microsofts Hololens sat gang i en bølge af eksperimenter med den udvidede augmented reality, som Microsoft kalder mixed reality.

Begge teknologier er interessante og kan på overfladen ligne hinanden, men det er vigtigt at skelne, når man står og skal udvikle en applikation. Selvom værktøjerne er de samme, så er brugeroplevelsen vidt forskellig.

»Virtual reality er stort på forbrugermarkedet lige nu, men det med, at man lukker sig inde i den virtuelle verden, det er ikke rart i et kontormiljø. Hololens er ikke gearet mod forbrugermarkedet, og det er også derfor, at Microsoft satser på begge dele. Når man ser på use casene, så vil der typisk være én af de to, der bedst,« siger CTIO Jakob Leander fra konsulentfirmaet Avanade til Version2.

Virtual reality er godt til brugeroplevelser, hvor immersion, eller indlevelse på dansk, er vigtigt. Hvis du eksempelvis skal lade brugeren udforske en ny vindmølle, så er virtual reality det bedste valg.

Mixed eller augmented reality er nemlig afhængig af den fysiske verden. Her ville man skulle være til stede ved den fysiske vindmølle for at få oplevelsen, og det vil være upraktisk.

»Men hvis man skal sidde og arbejde med en fysisk genstand imens, så giver VR ikke mening,« siger Jakob Leander.

Køkkendesign med Hololens

Lige nu er der meget få virksomheder, som vil fortælle om konkrete løsninger, hvor de anvender VR eller Hololens. Et af brugsscenarierne er produktdemonstration, hvor eksempelvis den amerikanske byggemarkedskæde Lowe's giver mulighed for at tilpasse et nyt køkken ved hjælp af Hololens.

Her bliver det fysiske køkken i butikken suppleret med virtuelle valgmuligheder. Det særlige ved Hololens er, at den opbygger en 3D-model af omgivelserne, og derfor kan man navigere rundt mellem de virtuelle objekter blot ved at bevæge sig rundt i det fysiske rum. Samtidig kan man interagere med eksempelvis skuffer og greb i demonstrationskøkkenet for at få føling med dem, samtidig med at man kan få lagt en anden bordpladetekstur henover den, der er på udstillingsmodellen.

Værktøjerne til udvikling af applikationerne er forholdsvis simple til både VR og Hololens, da begge understøttes af eksempelvis spiludviklingsværktøjet Unity. Samtidig er der et API til talegenkendelse til stemmestyring med Hololens, så selve programmeringen er ikke den største del af et projekt med virtuelle oplevelser.

»Det er meget enkelt at lave en Hololens-applikation. Det er mere, hvor meget tid du bruger på at designe brugeroplevelsen. Det er den svære del,« siger technical innovation manager Scott Leaman fra Avanade til Version2.

Ud over det interaktionsdesign, der også skal laves, hvis du laver en web- eller mobilapplikation, så giver de virtuelle medier nogle flere elementer, der skal tænkes med i designet. Man skal eksempelvis tænke mere over, hvad brugeren kan se og ikke se på et givet punkt i oplevelsen, og lyde kan bruges mere aktivt og eksempelvis bruges til at give rumlige input til brugeren og henlede opmærksomheden på en bestemt retning.

En anden udfordring er selve 3D-objekterne. Hvis man producerer industripumper, så har man tekniske 3D-tegninger, men hvis man vil bruge Hololens eller Oculus Rift i finansverdenen, så skal der skabes 3D-objekter. Det kan kræve nye kompetencer eller udstyr, ligesom det også kræver kompetencer at anvende dem på den rigtige måde.

Prisen kan åbne for nye brugsscenarier

Hololens koster lige nu mere end 30.000 kroner i business-udgaven. Det kan virke som en høj pris, især i forhold til, hvad gode virtual reality-briller kan købes for.

Det betyder, at VR lige nu er i hænderne på et voksende antal forbrugere, og det åbner for nye forretningsmuligheder, fordi der er et publikum. Det gælder både spil med VR-understøttelse og 360-graders film.

Tilsvarende betyder prisen lige nu, at der ikke rigtigt er grundlag for at udvikle Hololens-applikationer rettet mod mange brugere.

»Hvis du ville give en Hololens til alle dine medarbejdere ude i felten, så ville prisen være en hindring. Men hvis du vil bruge den til at fremvise et dyrt produkt for dine kunder, så betyder prisen ikke noget. Det gør den heller ikke, hvis du skal bruge 10 sæt til træning af medarbejdere,« siger Jakob Leander.

En af de ting, både Hololens og VR har givet, er nye idéer. Derfor er der virksomheder i mange brancher, som udforsker teknologien, selvom de endnu ikke er sikre på, hvad de kan bruge den til.

»De vil undgå, at det bliver lige som på mobilen, hvor der pludselig skete en app-eksplosion, hvor de blev nødt til at prøve at tilpasse sig,« siger Scott Leaman.

Virksomhederne eksperimenterer altså med de nye teknologier for at undgå at sakke agterud, hvis det viser sig at være et nyt teknologiskifte ligesom web og mobilapps.

Det kan også indebære, at mange virksomheder i første omgang vil ramme ved siden af, mens de bliver fortrolige med teknologien og eksempelvis finder ud af, hvordan brugeroplevelser i virtuelle verdener skal opbygges.

»Der vil også vise sig at være brugsscenarier, som vi ikke vil kunne udtænke her i begyndelsen,« siger Scott Leaman.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize