Lad brugerne vedligeholde deres egne pc'er

I stedet for at tvinge medarbejderne til at bruge noget bestemt it-udstyr eksperimenterer flere firmaer med at overlade valget til brugerne.

En væsentlig del af it-afdelingens tid går med at supportere slutbrugere og vedligeholde deres pc'er. Det har fået firmaer som Google og BP til at forsøge sig med en model, hvor pc'er og mobiltelefoner overlades til brugeren.

»Virksomheder bør lade brugerne selv vælge deres hardware. Det får brugerne til at føle sig som en del af helheden,« siger it-direktør Douglas Merrill fra Google til InfoWorld.

Google tilbyder brugerne et katalog med it-udstyr, hvor de selv kan vælge mellem flere modeller med forskellige styresystemer. Hvis en bruger har særlige ønsker, som ikke er omfattet af kataloget, er det også muligt at få arrangeret.

Det kan lade sig gøre, fordi medarbejderne benytter webbaserede applikationer, men selv applikationer, der ikke kører gennem en browser, kan stadig tilgås gennem eksempelvis Citrix.

Det giver samtidig den sikkerhedsmæssige sidegevinst, at alle data kan forblive i datacenteret i stedet for at ligge lokalt på en bærbar pc, som risikerer at blive stjålet.

Netop sikkerhed er det væsentligste argument mod at overlade pc'erne helt i hænderne på medarbejderne. Det kan føre til, at medarbejdere bringer pc'er inden for murene, der er inficeret med spionprogrammer.

Men nye sikkerhedsteknologier inden for netværksadgangskontrol gør det muligt at sørge for, at en klient ikke får adgang til netværket, hvis den ikke opfylder foruddefinerede sikkerhedskrav som eksempelvis et opdateret antivirusprogram eller de seneste softwareopdateringer.

For it-afdelingen betyder modellen, at den skal bruge mindre tid på vedligeholdelse af pc'er og i stedet kan bruge tiden på at effektivisere resten af it-driften.

Modellen er dog langt fra anvendelig i alle afdelinger af en virksomhed, skriver InfoWorld. Den forudsætter medarbejdere, der har mulighed for at vælge mellem forskelligt udstyr og applikationer uden at forstyrre driften. I afdelinger som callcentre, produktionsanlæg, hospitaler eller hvor flere medarbejdere skal deles om den samme pc, er modellen eksempelvis uegnet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

"Modellen er dog langt fra anvendelig i alle afdelinger af en virksomhed...I afdelinger som callcentre, produktionsanlæg, hospitaler eller hvor flere medarbejdere skal deles om den samme pc, er modellen eksempelvis uegnet."

Sådanne steder skal man slet ikke bruge almindelige PCer, men i stedet tynde klienter!

/Christian

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det er lidt træls at hver gang man foreslår løsninger hvor der bruges tynde klienter, så straks skal der hives eksempler frem på ligegyldige ting, der ikke er relevante i de fleste tilfælde.

Der er ingen der har sagt at tynde klienter er en alt eller intet løsning, men de er aldeles anvendelige til hovedparten af trivalopgaverne!

/Christian

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere