Kvinde modtog digital post måneder efter sin død

En afdød kvinde fortsatte i to måneder med at modtage digital post fra det offentlige. Digitaliseringsstyrelsen ændrer nu praksis på området.

Der er liv i den digital indbakke – selv efter døden. Afdøde fortsætter med at modtage vigtige breve fra det offentlige digitalt, men pårørende bliver samtidig forment adgang til postkassen. Det skriver Fyens.dk.

Poul Frederiksen mistede tidligere i år sin svigermor. Men i op til to måneder efter fortsatte der med at tikke beskeder ind i den afdøde kvindes digitale postkasse, som var sat op til at underrette svigersønnen pr. mail.

Til stor frustration for Poul Frederiksen kan brevene ikke læses, fordi der automatisk lukkes ned for al adgang til afdødes digitale postkasser, mens bobehandlingen står på.

Hos Digitaliseringsstyrelsen medgiver man, at løsningen ikke er optimal.

»Vi kan godt se, at det kan virke brugerforvirrende. Så nu vil vi sætte systemet op til også at lukke for myndigheders mulighed for at sende noget til de lukkede postkasser,« siger kontorchef Lone Berglykke til Fyens.dk.

Funktionen forventes at være på plads inden udgangen af året, lyder det fra styrelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

.. i den situation at et familiemedlem der har digital post, som ingen andre har adgang til, afgår ved døden.

I den normale verden vil der jo blive ved med at komme breve til boet, men hvordan håndteres det, når afdøde er den eneste der har "kodeordet"?

  • 8
  • 0
Jakob Damkjær

»Vi kan godt se, at det kan virke brugerforvirrende. Så nu vil vi sætte systemet op til også at lukke for myndigheders mulighed for at sende noget til de lukkede postkasser,« siger kontorchef Lone Berglykke til Fyens.dk."

Så sender de så brevene via almindelig post istedet ?

Det ville da give mere mening at den digitale postkasse først blev lukket når evt. bobehandling var overstået... ellers skal evt efterspil jo foregå via almindelig post... Måske bare forsatte med at sende det men sender kopi til en evt bobestyrer.

Folk kan jo godt i juridisk forstand "leve" et godt stykke tid efter en dødsattest er indsendt...

Så at bare lukke for adgangen til at sende til folk er godt nok et ret snavset dirty hack.

  • 9
  • 1
Henrik Krebs

Ja - verden var meget bedre før digitaliseringen. Der gjaldt straffelovens bestemmelser om brevhemmelighed kun hvis det blev opdaget.

Jeg foreslår at alle breve returneres eller om-addreseres til skifteretten indtil der er en bobestyrer.
Iøvrigt går jeg ud fra at bobestyrer får adgang til den digitale post.
Naturligvis med anvendelse af sin egen Nem-ID - det der med flere identiteter var måske praktisk før digitaliseringen. Nu er det jo meget nemt at tilføje eller slette en autoritet i et edb-register.

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck
  • 2
  • 0
Henrik Stampe

Det er da dejligt at i kan more jer over det - men der er faktisk ikke særligt at stå i situation.
Jeg selv for nyligt stået i situationen hvor min afdøde hustru blev ved med at modtage post - uden jeg, som "bobestyrer" ingen adgang havde til hverken Bank eller E-Boks.
Man skal faktisk bruge både bank oplysninger og E-Boks for at kunne lave et privat skifte.

  • 6
  • 0
Christian Nobel

Det er da dejligt at i kan more jer over det - men der er faktisk ikke særligt at stå i situation.

Jag tror faktisk det er de færreste der egentlig morer sig over det, da der mere er tale om en tragikomedie (og Den Guddommelige Komedie har intet morsomt eller komedieagtigt over sig!).

Det helt sørgelige er at vi har et system, der i den grad på ingen måde behandler sine borgere anstændigt (ret aktuelt her på 25'året for murens fald), og det er en yderligere alvorlig grund til at søge om fritagelse.

Endvidere er referencen til Dante også tragisk, da Dante jo ikke ville underkaste sig, og dermed måtte leve i landflygtighed.

  • 7
  • 0
Martin Zacho

Tingene er ikke helt på plads.

Har desværre været alt for tæt på problematikken og man kan f.eks ikke få adgang til afdødes eboks før man har bestemt sig om man vil side i skiftet eller uskifte bo.

Dette giver anledning til en Catch-22 problematik http://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_%28logic%29 , da afdøde jo pricipelt kan have dokumenter i sin eboks, der kan have betydning for afgørelsen, men da en skifteretsattest er nødvendig for at få adgangen og man ikke kan få den før man har bestemt sig, står man der...

Ligeledes kunne jeg se min hustrus email, at der var modtaget post til eboks fra den-og-den, men ikke hvad det var. Blandt andet blev hendes bil indkaldt til syn, men jeg kunne ikke se hvilken dato... osv.

Så svaret er "Nej" - det offentlige Danmark er ikke gearet til en digital håndtering af dødsfald.

  • 14
  • 0
Christian Nobel

Der ligger også noget grundlæggende sagsstyring i det - jeg kan ikke sende noget fra offentlige sagssystemer, når der ikke længere er en sag - og sagen lukkes jo ved bortgang

Sådan fungerer virkeligheden bare ikke:

http://www.computerworld.dk/art/101674/nemid-login-sendt-til-afdoed-dansker

Læg mærke til at det offentliges repræsentant i dette spil (DanID) ikke har styr på noget som helst næsten to år efter min svigerfars død.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere