Kunstig intelligens-hold udfordrer professionelle gamere til kamp

Illustration: Screenshot, Youtube, OpenAI, Valve
Elon Musks AI-projekt, OpenAI, har udfordret verdens bedste Dota 2-spillere op til verdensmesterskaberne. Projektet lader fem AIs samarbejde for at vinde som et hold.

Den kunstige intelligens OpenAI Five har slået fem semi-professionelle Dota 2-spillere, der alle har været blandt den bedste procent i verden. Det har givet udviklerholdet blod på tanden, og de har nu udfordret verdens absolute elite, når der til august bliver afholdt The International, der er verdensmesterskabet i Dota 2.

Allerede sidste år lykkedes det OpenAI-holdet at slå en af verdens bedste Dota 2-spillere i en 1-mod-1, men resultatet blev ikke helt så anerkendt, som holdet bag nok havde håbet.

Det forklarer Niels Justesen, ph.d.-studerende ved Center for Computer Games Research på IT-Universitetet i København.

»Den fik lidt kritik. De havde valgt en af de letteste helte for computeren at styre, og der er stor forskel på at spille en-mod-en og så at mestre resten af spillet. Men det er den kritik, de svarer på nu,« siger han.

Dota 2 er et meget kompliceret spil med over 100 forskellige helte, der alle har mindst fire forskellige evner. Det skal så kombineres med et utal af magisk udstyr, der gør hver eneste spil unikt. Men kompleksiteten er et problem for den kunstige intelligens, og holdet bag OpenAI Five har derfor sat en række begrænsninger forud for kampen:

Begge hold skal spille med de samme fem heroes: Necrophos, Sniper, Viper, Crystal Maiden og Lich.

Derudover er det ikke tilladt at være usynlig, bruge wards, dræbe Roshan, bruge summons eller illusions, couriers er udødelige og en lang række items er også forbudt.

Om AI'en så faktisk lever op til udviklerholdets forventninger, finder vi først ud af i fremtiden, påpeger Niels Justesen:

»Det kan vi først sige til august. Udfordringen er jo et interessant skridt fremad, men vi må lige se, hvordan den klarer sig,« siger Niels Justesen.

Se videoen, der fortæller historien bag udfordringen til verdens bedste spillere:

Smid processorkraft efter dine problemer

At få en god AI afhænger typisk af tre ting: en god algoritme, god træning og gode rammer, der lader den kunstige intelligens finjustere og forbedre sine metoder. Og de rammer har OpenAI Five fået i højere grad end sædvanlige AI-projekter.

»Deres tilgang er at smide en masse computerkraft efter deres problem og se, hvad der sker. Og ud fra hvad de selv skriver, så ser det faktisk ud til at virke,« siger Niels Justesen.

Når den træner, bruger den 256 GPU'er og 128.000 CPU-kerner. I praksis betyder det, at OpenAI Five spiller 180 års Dota 2-spil mod sig selv (altså 900 år på tværs af de fem AIs) hver eneste dag. Så det bliver hurtigt svært at hamle op med dens erfaring. Men det kan kun lade sig gøre, da man har valgt at investere enorme mængder processorkraft i den kunstige intelligens.

AI-samarbejde er den store nyhed

Det største er nok, at der ikke er tale om en enkelt AI, der styrer et helt hold, men snarere fem AI's der hver især styrer en helt.

Det betyder, at de forskellige AIs skal samarbejde og fungere som et hold, hvor de er nødt til at tage højder for både holdkammeraternes, men også modstandernes styrker og svagheder.

»Det er en udfordring at koordinere flere helte ad gangen, specielt fordi den skal planlægge meget længere frem,« forklarer Niels Justesen.

Der vil nemlig være meget længere mellem de såkaldte feedback signaler, når den skal overveje, om den skal hjælpe sine holdkammerater eller ej, fremfor hvis den bare skal vælge, om den vil angribe, hvad der er lige foran den.

Det er en disciplin, der er så svær, at da det lykkedes kom selveste Bill Gates til tasterne for at skrive om nyheden:

Står på skuldrene af fortidens kæmper

Arbejdet bag Open AI er en videreudvikling, der stammer helt tilbage til de første computere, der lærte at mestre spil. Så da man for 20 år siden hørte om, at Kasparov tabte til en kunstig intelligens, så er det her sådan set den naturlige videreudvikling.

Undervejs har udviklingen været forbi andre spil. Første skridt var at gå fra skak til go, der ligesom skak er et brætspil, hvor spilleren konstant har total information om spillets tilstand. Dog har spillet langt flere mulige træk end skak, og derfor blev det en oplagt opfølger.

Et spil skak bliver i gennemsnit afgjort på 40 træk. For go skal vi helt op på 150 træk, men i et spil Dota 2, har en spiller foretaget sig i gennemsnit 80.000 træk, før spillet er slut. De er naturligvis ikke allesammen ligeså vigtige som hvert enkelt træk i skak, men det fortæller noget om processorbehovet.

Siden da har AI-udviklingen gjort entré i mange spil. StarCraft blev hurtigt en go-to titel, hvis man ville udfordres. Det er et real time strategi-spil, hvor man ikke altid ved, hvad modstanderen laver. Det er en udfordring for en kunstig intelligens, der går igen i Dota 2, der også har begrænset viden.

Samme udvikling i hele branchen

OpenAI har måske været heldige med timingen. De høster nemlig masser af ros for den banebrydende teknologi, men kigger man rundt blandt AI- og spiludviklere, så er kunstig intelligens et område, der er i bragende udvikling.

Hos Electronic Arts, der bl.a. står bag Battlefield-serien, arbejdes der på højtryk for at få lavet en AI, der kan lære sig selv at spille Battlefield 1 helt fra bunden - altså unsupervised gennem trial-and-error.

»Der er ingen tvivl om, at neurale netværk gradvist vil finde vej ind i spil de kommende år. Selvlærende agenter er ikke alene en god erstatning for gammeldags bots, men du kan samtidigt bruge machine learning på en lang række områder. Det kan generere indhold, animation, stemmer, stemmegenkendelse og meget mere,« siger Magnus Nordin, Technical director i SEED, der udvikler kunstig intelligens til EA-spil, ifølge EA.

EA har lavet en video, hvor de fremviser deres oplevelser - både succeser og bugs - indtil videre:

Samtidigt er der også gang i AI-maskineriet indenfor mange andre brancher, og Niels Justesen kan godt se, at teknologien kan bruges uden for Dota 2, men selvom Elon Musk er pengemanden bag projektet, skal Musk nok ikke forvente, at teknologien kan overføres til næste generation af Teslaer:

»Man kunne godt bruge den her metode til at lære selvkørende biler at køre i en simuleret verden. Det er et krav, at den må prøve sig frem, og det tør vi jo ikke i den rigtige verden. Så det store spørgsmål er, hvordan man overkommer the reality gap, der er springet fra virtuel til virkelighed,« påpeger Niels Justesen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
Hans Nielsen

Hvis jeg må bagbinde modstanderne, så han kun kan rokke med ørerne :-)

Ikke at verdens bedste spiller, ikke på et tidspunkt bliver slået, i helt normalt spil.
Men måske skulle forskerne og udviklerne, hvad de også burde kunne forstå på den manglende interesse. Det de har lavet indtil nu, er slet ikke er godt nok, V2's overskrift er lige så slem.

Ejnar Håkonsen

Er det bevidst trolling?

De spiller en simplificeret udgave af spillet ja, men derudover spiller de uden handicap eller andre ubalancer. Vinder AI'en i den simplere udgave, er det proof-of-concept på at principperne sagtens kan opskaleres til det større udfaldsrum når simplificeringerne bortfalder.

Men du mener måske at du kan slå Kasparov i skak, bare ingen af jer må rykke bønderne 2 felter i deres første træk?

Hans Nielsen

De spiller en simplificeret udgave af spillet ja,


Jeg kan sikkert slå Kasparov, hvis vi spiller en simpel udgave af brætspillet som Møl og Dam.

Men djævlen ligger i detaljen
Det er flot at man kan få computeren til at spille sammen, men hvordan spille computer, SAMMEN men andre mennesker.
Og lige netop detaljeringsgraden, det er stor forskel på at spille de første 10 level i WOW, hvor man kun skal hugge halsløs løs, også til at spille de sidste 100, må det være nu. Hvis vi også tager achievement, pet, pet og alt muligt ind. Så forøger det kompleksitet voldsomt.

Ligesom forskellen på at en bil automatisk skal holde sin bane på motorvejen. Til den skal køre helt af sig selv i en by.

Vi falder jo ikke på halen over at bilen kan køre fint på motorvejen, snart kan alle nye biler det. Det er fint, også for sikkerheden med auto bremser. Men synes de skal vente med at være selvfede, til de kan spille hele spillet, fornuftigt, selv om de ikke vinder synes jeg det er langt sværere. Også vil jeg klappe i mine hænder.
BOT i spil har vi set i årevis.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017