Betalingsfejl på Rejsekort: Kunder fik overført forkerte beløb

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
I forbindelse med seneste opdatering af rejsekortet, har 1800 kunder fået overført forkerte beløb til deres konto.

For at tilføje nye selvbetjeningsfordele opdaterede Rejsekort i sidste weekend systemerne.

Under opdateringen skete der en fejl med en af de aktionslister, Rejsekort kører ud hver fjerde time.

Fejlen betød, at 1800 transaktioner nåede at rykke sig et hak, inden fejlen blev opdaget og standset.

Beløb og kunder blev ganske enkelt forrykket i forhold til hinanden, fordi et problem med nogle ældre kort skabte forvirring i systemet ifølge adm. direktør for Rejsekort, Bjørn Wahlsten. Rejsekort vil nu udfase de sidste 400 kort af den gamle type.

»Vi har indført ny kontrol af leverandørerne, og udfaser nu de gamle kort,« siger Bjørn Wahlsten.

Alle 1800 kunder vil i den kommende uge modtage en mail fra Rejsekort, hvori de bliver informeret om årsagen til uheldet, og hvordan fejlen er blevet rettet.

»Vi har rettet alle indbetalinger således, at de berørte kunder nu har det beløb på deres konti, som de har betalt for,« siger Bjørn Wahlsten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Magnus Lund

men WAT?

Transaktionerne har "flyttet sig et hak" - er det den tekniske term for at der ikke længere er sammenhæng mellem transaktion og kort? Og hvordan hulen er det lykkedes at designe et transaktionelt system, så det overhovedet er muligt? Og hvorfor har korttypen indflydelse på fakturering? Jeg kan slet ikke få det til at hænge sammen...

EDIT: Jeg bliver iøvrigt mega-nervøs, når en direktør udtaler: "Vi har lige rettet transaktionerne..." fuldstændig uanset grunden... Sporbarhed er ikke et issue?!

  • 19
  • 0
Klaus Hansen

Der er forsat forkerte oplysninger på mit rejsekort, måske skal jeg først tjekke ind og vifte med kortet i cirkel for at den opdater.

Jeg under mig over at de 1800 (kunder) ikke har fået noget af vide om problemer. Men først om 1 uge får besked efter de har læst om det hos presse..

  • 9
  • 1
Flemming Seerup

JA hvordan havde du ellers tænkt dig, at kortets informationer skulle opdateres? Ved magi?


Mener du seriøst, at det på nogen måde skulle give mening, at man skal lave en "nul-rejse" for at ens data vist via deres selvbetjeningsside, er blevet opdateret ?

Syntes du så også, at den kryptiske måde man skal tilknytte et nyt betalingskort til sin aftale er den mest brugervenlige man kunne tænke sig? (jeg troede seriøst at det var en joke, indtil jeg læse vejledningen på Rejsekort.dk)

  • 6
  • 0
Peter Kyllesbeck

Mener du seriøst, at det på nogen måde skulle give mening, at man skal lave en "nul-rejse" for at ens data vist via deres selvbetjeningsside, er blevet opdateret ?


Ja!
Afsnit 6.2 i
http://www.rejsekort.dk/~/media/rejsekort/pdf/rejseregler/rejsekort-rejs...

Uanset om du vælger selv at tanke op via rejsekort.dk eller bestiller en tank-op-aftale, hæves det valgte beløb først fra dit dankort og indsættes på dit rejsekort, når dit rejsekort kommer i kontakt med en af kortlæserne.

Samme sted bemærkningen om de 7 dage.

Kortet er som bekendt der gældende information er.

  • 2
  • 3
Flemming Seerup

Så det ville også give mening for dig, hvis en overførsel fra din Netbank til en anden bank, først ville være synlig på dit kontoudtog, når du havde været forbi modtagende bank, og lavet en "nul-hævning"?

  • 3
  • 1
Peter Kyllesbeck

Prøv nu lige at sætte dig ind i systemet.
Kortet indeholder en e-pung.
Kortet er eneste sted, hvor gældende oplysninger om saldo (og andet) ligger. Al 'backend' er kun hjælpesystemer. Det skal jo virke i off line-situationer, som det f. eks. gør i busser.
Når kortet bruges, er det ikke en on-line transaktion med backend, men aktioner opsamles af backend ved første givne lejlighed.
Anonyme kort giver ikke adgang til selvbetjening, og der opsamles ingen aktioner for dem.

  • 4
  • 5
Svend Nielsen

Nej, det er den tekniske term for "vores studentermedarbejder kom til at paste ind i det forkerte felt i Excel, da han skulle indsætte listen med beløb ved siden af listen med kunder før batchkørslen".

Yep, det var også min første tanke.
Næste gang sker det med 18.000 records, og med en forkert sortering i række X.
Det giver så til gengæld overarbejde til 4 mand i en måned at rette det op.
I mellemtiden har alle 18.000 fået andet navn og en ny saldo på kortet.
Fantastisk.

  • 3
  • 0
Flemming Seerup

Prøv nu lige at sætte dig ind i systemet.


Prøv lige at sætte dig ind i situationen.
Man har online overført et beløb til sin konto (som godt nok ikke er synlig på kortet før man har brugt det).
Så opdager Rejsekort at man ikke kan finde ud at overføre overførsler til korrekt konto, og derfor laver man en korrektion af saldo. Det er denne overførsel vi taler om. For at DENNE overførsel er synlig online på sin selvbetjeningensside, så mener du seriøst, at det giver god mening at man først skal lave en "nul-rejse" før at dette er korrigeret ?

  • 6
  • 1
Peter Kyllesbeck

Så opdager Rejsekort at man ikke kan finde ud at overføre overførsler til korrekt konto, og derfor laver man en korrektion af saldo. Det er denne overførsel vi taler om. For at DENNE overførsel er synlig online på sin selvbetjeningensside, så mener du seriøst, at det giver god mening at man først skal lave en "nul-rejse" før at dette er korrigeret ?


Ja den første 'fejlagtige' transaktion er i pipelinen; den ligger og venter til første kontakt med kortet. Så 'opdager' man fejlen, og sender endnu en transaktion ud og den ligger så også i pipelinen.
Muligvis er den første skrevet på kortet, og så må der endnu en kontakt til kortet, for at fejlen er rettet. Er den første ikke nået ud på kortet før den næste, så kommer de lige efter hinanden ved første kontakt.
Problemet er at skannerne/terminalerne ikke er on-line. Busser kører f. eks ud på ruten med seneste transaktioner op til afgang/kontakt med serverne.
Igen der ikke tale om en konto, men et fysisk kort, hvor pengene ligger på.(Danmønt - ringer der en klokke?)
Som du læste (for det gjorde du vel), så trækkes pengene først, når(og hvis) de er skrevet på kortet.

  • 2
  • 5
Mikael Barfred

Peter Kyllesbeck skriver:

Kortet indeholder en e-pung.
Kortet er eneste sted, hvor gældende oplysninger om saldo (og andet) ligger. Al 'backend' er kun hjælpesystemer.

..der ikke tale om en konto, men et fysisk kort, hvor pengene ligger på.(Danmønt - ringer der en klokke?)

Men er det nu helt rigtigt? Flere andre version2 artikler giver indtryk af, at kortet blot indeholder en kopi af saldo, så det kan bruges offline i f.ex. busser, mens backend systemet indeholder den afgørende saldo. Der er endda beskrevet, hvor let det er at ændre saldoen på kortet med en RFID skriver (hvilket antageligvis vil blive opdaget og håndteret, så snart seneste transaktion bliver kørt ind i backend systemet).

Det er svært at forene med hypotesen om at kortet skulle være at sammenligne med en e-pung??

Er der noget der kan drysse noget fakta og gerne nogen gode referencer ud over dette?

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck

Men er det nu helt rigtigt? Flere andre version2 artikler giver indtryk af, at kortet blot indeholder en kopi af saldo, så det kan bruges offline i f.ex. busser, mens backend systemet indeholder den afgørende saldo.


Jeg behøver vist kun at nævne anonyme kort. De kan kun tankes op på rejsekortterminaler - der er ingen saldo(kopi) i et bagvedliggende system.
Så systemet bygger på e-pung, hvorfra penge trækkes i overensstemmelse med de foretagne rejser.
'Kontoen' på kortet kan kun opdateres, når kortet har kontakt via en skanner/rejsekortautomat.

  • 0
  • 1
Mikael Barfred

De kan kun tankes op på rejsekortterminaler - der er ingen saldo(kopi) i et bagvedliggende system.


Jeg mener ikke at din argumentation hænger sammen.
Selv om brugeren kun kan tanke op på rejsekortterminaler, så kan kortet jo sagtens fungere lige som ikke-anonyme rejsekort, dvs. med saldo-kopi på kortet og den afgørende saldo i backend systemet, hvor også anonyme rejsekort er registreret. Jeg har meget svært ved at forestille mig at det ikke skulle være sådan skruet sammen.

  • 2
  • 1
Benny Tordrup

Problemet er at skannerne/terminalerne ikke er on-line.

Og lige præcis det er i mine øjne den klart største design-fejl i hele Rejsekort systemet. Dette design gør nemlig, at du ikke kan lave en optankning via nettet og derefter rejse uden at risikere at rende ind i manglende dækning på kortet.

Desuden går der alt for lang tid før, du kan se transaktionerne i backend-systemet - med deraf følgende forvirring om hvorvidt, du har tjekket ud på en given rejse eller ej (jeg har været den mølle igennem og måtte rende tilbage til stationen for at kontrollere).

  • 2
  • 1
Pierre A. Larsen

Problemet er at skannerne/terminalerner ikke er on-line

Det er svært at vælge mellem de værste designfejl, for der er næsten ikke andet end fejl i rejsekortskandalesystemet

Men nr. 1 må være, at man skal checke ud. Der er simpelt hen valgt et forkert præmis fra start.

Den eneste mulighed ved en rejsepåbegyndelse er:

Nu starter jeg et eventyr, jeg tager med det offentlige ud i det blå. Hvilken vej jeg tager eller hvor jeg ender er som vinden blæser. Ergo kan pris på rejse osv. ikke oplyses. Og man er kriminel hvis man ikke husker diverse check-in/ud

Jeg kan ikke erindre siden interrail, at jeg nogensinde har anvendt offentlig transport på den måde.

99,99% af ture med det offentlige har man en destination i sigte.

Lav det hele om så man med sin telefon kan fortælle om destination og tryk så på start. Det burde være såre simpelt...

  • 2
  • 0
Christian Nobel

Og selv om standerne var, ville man jo stadig ikke vide, hvor kortene var, kun at de har været forbi check points.
Hvordan var det nu med det anonyme? ;-)

A'hva'ba - GPS'en er faktisk også opfundet.

Så der er intet problem i at opdatere kortet med positionsoplysning, som så bruges til modregning ved check ud, uden der ellers er en bagvedliggende kobling til personens cpr nummer.

Dit argument er rent vrøvl.

  • 0
  • 1
Mikael Barfred

Det er muligt, du har det, men det er fakta.
Her er teknik om rejsekortet:
http://rfididk.org/wp-content/uploads/2014/02/RFID-i-Danmark_3-maj-2011_...
Man kan få mange andre oplysninger her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort


Jeg kan ikke finde noget belæg for dine påstande om fakta i de kilder, du henviser til.
Vil du være rar og citere den eller de passager fra kildematerialet, som du baserer dine påstande på?

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

Jeg kan ikke finde noget belæg for dine påstande om fakta i de kilder, du henviser til.
Vil du være rar og citere den eller de passager fra kildematerialet, som du baserer dine påstande på?


Fra 1. ref. (pdf)
Bl. a. side 8, kortet indeholder en e-pung.
Side 9 nævner ikke adm af kundesaldo.

Fra ref. 2 (wiki)
"Rejsekort er et trådløst smartcard, som indeholder oplysninger om korttype, indehaver, rejsestatus samt indestående beløb og tidligere foretagne rejser. Grundidéen er, at det er kortet, der er det styrende og at det bærer alt kendt information. Dette muliggør en kontrol af den rejsende til enhver tid ved at aflæse kortet med en håndterminal."

  • 0
  • 1
Allan Astrup Jensen

Dette muliggør en kontrol af den rejsende til enhver tid ved at aflæse kortet med en håndterminal."


Ja, det er en kontrol af at vedkommende har stemplet ind, men ikke hvor denne rejser hen og skal betale, med eller uden udstempling. Det er derfor et system lavet for kontrol ombord og fordeling af indtægter, men ikke for at servicere passagererne. Et bruger-uvenligt system kan ikke overleve i det lange løb, men det kan smadre det kollektive transportsystem og få flere folk til at købe de nu billigere biler!
Men politikerne er nogle pjok!

  • 2
  • 1
Steen Thomassen

Selv om brugeren kun kan tanke op på rejsekortterminaler, så kan kortet jo sagtens fungere lige som ikke-anonyme rejsekort, dvs. med saldo-kopi på kortet og den afgørende saldo i backend systemet, hvor også anonyme rejsekort er registreret.


Det aktuelle saldoen er kun på kortet... Backend systemet afspejler kun hvad der er sket og kan godt være en dag bagud, hvis transaktionerne fra buser og stationer ikke er blevet indlæst.

  • 1
  • 0
Kenneth Ostrowski

I denne uge modtog jeg en regning fra Movia på en eller anden meget obskur faktura (fra Februar og Marts!?), som jeg angiveligt ikke skulle have betalt.
Brevet er dateret d. 8. December, pudsigt nok umiddelbart efter deres system-opdatering - og de truer med bål og brand og opkrævning via SKAT fordi jeg ikke har reageret på tidligere post (som selvfølgelig ikke findes) - suk!!!

Hvordan kan de ikke have rettet fejlen INDEN de begynder at sende regninger ud til folk!! Nu er jeg så nødt til at spilde min tid på at kontakte dem og få udredt dette - juletid jeg skulle have brugt med mine børn :(

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize