Kunder mistede telefonnumre, da Onfone overtog Telefin

Flere kunder har mistet deres telefonnumre, efter IP-teleselskabet Onfone har overtaget Telefins aktive kunder. En mangelfuld kundeliste får skylden.

IP-teleselskabet Onfone købte tidligere på året konkurrenten Telefins aktive kunder, som dermed skulle overdrages til Onfone.

Men overflytningen af de aktive kunder gik desværre ikke helt efter planen, og flere kunders konti og telefonnumre gik derfor tabt i transaktionen.

»Jeg kan bekræfte det, og det er noget skidt, selvom det er sket i et forholdsvist lille omfang,« siger administrerende direktør i Onfone, Morten Strunge.

Telefin har haft en nummerserie på omkring 20.000 telefonnumre, hvoraf dog langt fra alle har været aktive.

»Vi ved ikke præcis, hvor mange kunder der har mistet telefonnumre, men vi vurderer, at det er under 50. Det er selvfølgelig meget uheldigt for de kunder, det så er gået ud over,« uddyber direktøren.

Manglede komplet liste
Kunderne har mistet deres telefonnumre, fordi listen med aktive kunder, der skulle overdrages til Onfone fra Telefin, ganske enkelt ikke har været komplet.

»Vi har købt Telefins aktive kunder, og i forbindelse med det køb har vi modtaget en liste med de kunder, vi har overtaget. Og den liste indeholdt så åbenbart ikke alle kunder, og det har ikke været muligt for os efterfølgende at finde ud af, hvilke kunder der ellers optrådte på listen,« siger Morten Strunge.

Det skyldes, at de Telefin-numre, som ved en fejl ikke er blevet overdraget til Onfone, automatisk ryger tilbage i karantæne hos Telefins nummerleverandør TDC i seks måneder, fordi Telefin ikke længere er aktivt som selskab.

Onfone bruger ikke TDC som nummerleverandør, og derfor har det ikke været let at få hjælp til at genoprette de mistede konti og telefonnumre.

»Vi er jo deres konkurrent, så TDC har ikke kunnet se, hvorfor de skulle hjælpe os med at få genåbnet de numre, selvom det havde taget dem to sekunder at gøre det,« siger Morten Strunge.

Det er lykkedes Onfone efter et par ugers tovtrækkeri at betale sig fra at få genåbnet omkring 32 numre fra TDC på baggrund af henvendelser fra tidligere Telefin-kunder, som har mistet numre ved overdragelsen. Men TDC har samtidig gjort det klart over for Onfone, at det var en engangsforestilling, da det er manuelt arbejde for dem at genåbne numrene.

Han mener selv, at Onfone er blevet et gidsel i sagen, fordi de ikke selv var skyld i den mangelfulde kundeliste fra begyndelsen, og fordi Onfone rent praktisk ikke har kunnet få genoprettet alle numre hos TDC efter fejlen med kundelisten.

»Vi kommer til at fremstå som 'the bad guys' over for kunderne, og det kan man jo godt forstå, for det er os, der har købt Telefin-kunderne,« siger Morten Strunge.

Han understreger, at han ikke vil pege fingre af hverken Telefin eller TDC, men at der har været tale om beklagelig fejl, som har været svær at rette op på.

Myndighederne kan ikke hjælpe
Søren Mejlhede er en af de kunder, der har mistet telefonnumre fra Telefin.

»Jeg har i en årrække haft telefonnummer hos Telefin, men for nogle dage siden virkede min telefon ikke, og jeg besøgte derfor Telefins hjemmeside. Her opdagede jeg, at de var overtaget af Onfone, og jeg forsøgte mig derefter med Onfones online konvertering for at få fat i mine konti, men det virkede ikke,« fortæller Søren Mejlhede.

Han sendte efterfølgende en mail til Onfone, men da han ikke hørte noget, valgte han at tage telefonisk kontakt mandag d. 3. august.

»Da jeg ikke fik et svar, og et telefonnummer jo er meget vigtigt for mig og mit firma, ringede jeg til Onfone. De oplyste, at de ikke havde konverteret mine numre, og at det bare var beklageligt,« fortæller Søren Mejlhede.

Søren Mejlhede har også kontaktet IT- og Telestyrelsen om sagen, men fuldmægtig i styrelsen, Allan Villadsen, oplyser til Version2, at man ikke umiddelbart kan stille noget op.

»Det er ikke en problematik, som er reguleret i telelovgivningen. Så der er ikke noget, vi umiddelbart kan foretage os i den sammenhæng,« siger Allan Villadsen og påpeger samtidig, at sagen formentlig lander et eller andet sted i aftaleforholdet mellem Telefin og Onfone.

Søren Mejlhede er ikke i tvivl om, hvad han mener om hele sagen.

»Det er den mest håbløse konvertering af et telefonnummer, som jeg nogen sinde har prøvet eller hørt om fra et telefonselskab,« siger han.

Flere skibbrudne Telefin-kunder har oprettet en liste på voip-bloggen.dk, som kan ses under fanebladet Eksterne links.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Liliendahl Sørensen

Dette er vel et godt eksempel på at styr på stamdata (på engelsk Master Data Management) er en nødlidende disciplin mange steder.

Omverdenen har ofte fokus på de regnskabsdata, som er en sammentælling af transaktionerne i en virksomhed. Men faktisk siger stamdata mere om en virksomhed end de sammentalte transaktioner. Det er noget med antallet af kunder og hvem de faktisk er, hvilke produkter der købes, produceres og sælges samt tilknyttede steder og perioder.

Jeg har en blog dedikeret til datakvalitet og stamdata (på engelsk) her:

http://liliendahl.wordpress.com/

  • 0
  • 0
#2 Anders S. Johansen

Men det burde det være.

Hvem er den juridiske ejer af et telefonnummer?

Domænenavne til Internettet kan købes, vedligeholdes og overdrages, ligesom retten til et domænenavn kan afgøres i retssalen.

Telefonnumre er af samme karakter, en "virtuel adresse" for en person eller virksomhed; men kan kun opretholdes ved at vedligeholde et tele-abonnement hos en troværdig udbyder.

Hvorfor er det ikke muligt a registrere sit eget telefonnummer og vedligeholde det for et årligt abonnement? Hvorfor er det teleselskaberne der kan sælge "guldnumre" og ikke Telestyrelsen? Det er jo ikke bilforhandlerne der sælger ønskenummerplader - vel?

Sagen sætter i øvrigt også debatten om hvem der skal administrere internetdomæner i perspektiv. Hvis administrationen bliver lagt ud til internetudbyderne er man også her afhængig af at de har styr på deres processer, herunder stamdata.

/asj

  • 0
  • 0
#3 Peter Favrholdt

Jeg var kunde hos telefin og har været igennem en længere periode uden fastnet-telefon. På et tidspunkt var jeg ved at give helt op (da jeg forsøgte at ringe til mig selv og en robot-dame sagde: "nummeret er udgået"). Men faktisk fik Onfone løst problemerne til sidst. Nu virker min asterisk (open source telefoncentral) sammen med Onfone.

Jeg synes det Anders foreslår ovenfor lyder som en rigtig god idé - men spørgsmålet er om ikke telefonnumre alligevel er en uddøende race? Måske skulle man registrere et .tel domæne? Nogen der har erfaringer med det?

God weekend!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere